تجلیل مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی از اولین بانوی اسیر دفاع مقدس «معصومه آباد»، قهرمان استخبارات بعثی‌ها در آغوش گرفتن کودک چه فوایدی دارد؟ آشنایی با ژن‌هایی که از مادر به فرزند منتقل می‌شود آیا مصرف قرص آهن در دوران بارداری موجب افزایش وزن جنین می‌شود؟ ابتلای ۳۷ درصد از زنان خراسان شمالی به پوکی استخوان فردوسی ثامن، نماینده جدید مشهد در لیگ برتر فوتسال بانوان کشور کسب مقام سوم توسط تیم ملی دختران بسکتبال ۳ به ۳ ایران در رقابت‌های لیگ ملت‌های آسیا جزئیاتی از آمار شهدا و ایثارگری‌های زنان در دوران دفاع مقدس ۵ زن ایرانی که سال‌ها در اردوگاه‌های عراق اسیر بودند را بیشتر بشناسیم عوامل موثر در شکل‌گیری یک رابطه صمیمی و عمیق بین مادر و دختر نقش موثر افق رسانه‌ای زن مسلمان در ایجاد تحولات بزرگ در منطقه نکاتی از شرایط ویژه و چالش‌های لیگ دوومیدانی بانوان کشور از زبان دونده خراسانی فضای مجازی، عامل مهم تغییر نقش‌ها و مسئولیت‌های زوجین در زندگی مشترک درباره تعداد اسرای زن جنگ تحمیلی چه می‌دانید؟ بررسی عوامل مهم در کاهش فرزندآوری| تک فرزندی، تبعات گسترده‌ای برای جامعه دارد تولد ۳ فرشته در قلب خراسان | چندقلوزایی در ایران نویدبخش شادی آیا حضور ملی پوش جوان خراسانی در هجدهمین دوره لیگ برتر فوتبال زنان ایران قطعی می‌شود؟ پیاده روی اربعین، عامل اساسی در تغییر و تحول در سبک زندگی مردم
سرخط خبرها
ماه رمضان و مشارکت ۷۰ فاطمه در پخت یک آش در اصفهان

ماه رمضان و مشارکت ۷۰ فاطمه در پخت یک آش در اصفهان

  • کد خبر: ۳۲۲۰۸۸
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
پژوهشگر فرهنگ عامه با اشاره به پخت «آش بلغور حضرت فاطمه (س)» در ماه رمضان در اصفهان، گفت: برای پختن این آش در هر محله یک زن به در خانه همسایه‌ها می‌رود و از ۷۰ زن که نام آنها فاطمه است، کمی گندم می‌گیرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مریم صامعی با بیان اینکه اهالی برخی روستا‌های اصفهان در شب پانزدهم ماه رمضان «آش بلغور حضرت فاطمه (س)» می‌پزند، اظهار کرد: برای پختن این آش در هر محله یک زن به در خانه‌ی همسایه‌ها می‌رود و از ۷۰ زن که نام آنها فاطمه است، کمی گندم می‌گیرد. البته هر زنی که نام او فاطمه است فقط می‌تواند یک بار گندم بدهد و اگر فرد دیگری به در خانه او بیاید و طلب گندم کند، نباید به او گندم بدهد. هر زنی که بتواند از هفتاد خانم با نام فاطمه گندم بگیرد، با دیگر زن‌های روستا در تکیه قرار می‌گذارد و از آنجا با همدیگر به «امامزاده دوازده‌امام» می‌روند.

او ادامه داد: در این محل، سه درخت وجود دارد که باید از هر درخت یک شاخه‌ی خشک برای روشن‌کردن آتش زیر دیگِ «آش بلغور هفتاد فاطمه» ببُرند و حتما باید از آب جوی پای آن درختان برای آش استفاده کنند. جوانانی هم که حاجتی دارند به امامزاده دوازده‌امام می‌روند و برای زنان چوب خشک جمع می‌کنند و بعد آش را هم می‌زنند.

این پژوهشگر فرهنگ عامه بیان کرد: وقتی آش پخته شد، هر شخص به اندازه‌ی زحمتی که کشیده است، سهم خود را برمی‌دارد و به خانه می‌برد. از این آش به فقرا هم می‌دهند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.