درباره زنانی که نامشان در تاریخ جامعه پزشکی ماندگار است پیروزی تیم هندبال جوانان دختر برابر قزاقستان در مرحله مقدماتی هجدهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی آسیا تکریم جایگاه زن در خانواده در برنامه «از مامان بگو» اسکان بیش از ۲۸ هزار نفر شب در طرح خانه‌های رضوی تجرد قطعی ۱۴ درصد از زنان بالای ۴۵ سال در کشور سبک مقتدرانه، مناسب‌ترین سبک فرزندپروری برای کنترل بددهنی کودک فعالیت موکبی در عرصه میدان شهدا ویژه دختران علاقمند به سوغات رضوی نازایی، یکی از چالش‌های کلیدی در افزایش نرخ باروری پایان دور نهم سی‌وپنجمین دوره مسابقات قهرمانی شطرنج زنان کشور شیر مادر، ماده‌ای اثرگذار در محافظت از بدن و مغز نوزاد نگاهی به جایگاه خانواده در آثار فرشچیان دستور پخت برشتوک مکعبی شکلاتی در خانه + فیلم دهه آخر صفر ۱۴۰۴ در مشهد: فعالیت مستمر موکب‌های ویژه بانوان در ورودی‌های شهر تحت تاثیر قرار گرفتن سلامت روانی زوجین در طلاق صوری تک فرزندی، پدیده‌ای رو به رشد در جهان ایجاد چالش‌هایی برای زنان سرپرست خانوار با تغییر ساختار خانواده گفت‌و‌گو با تیام عباس‌نژاد، پدیده ۱۸ ساله و اولین ملی‌پوش تاریخ شمشیربازی بانوان مشهد| دختری با شمشیر پولادین بررسی عملکرد خوب تیم ملی فوتسال بانوان ایران در دیدار با ژاپن توسط فدراسیون جهانی فوتبال
سرخط خبرها
زنان واقف قرآن را می توان در سده های کهن یافت

زنان واقف قرآن را می توان در سده های کهن یافت

  • کد خبر: ۳۴۹۷۴۸
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۳
نمونه‌های متعدد از وقف قرآن‌هایی که از سوی بانوان شیعه و سنی در سده‌های کهن اسلامی انجام شده در کتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ وقف قرآن ازسوی بانوان شیعه و سنی در سده‌های کهن اسلامی، امری متداول بوده است که نمونه‌های متعدد آن را در کتابخانه آستان‌قدس‌رضوی می‌توان یافت. امیره بنت ابی‌العباس‌الحمرائی، یکی از بانوان (احتمالا) شیعه در سده پنجم هجری است که نسخه‌ای سی پاره از قرآن به خط کوفی ایرانی را بر حرم امام‌رضا (ع) وقف کرده است.

در سده پنجم هجری، یکی از بانوان (احتمالا) شیعه خراسان، به نام امیره بنت ابی‌العباس بن ابی احمدالحمرائی، نسخه‌ای از قرآن در سی جزء را بر حرم امام‌رضا (ع) وقف کرده است. وی در وقف‌نامه خود اظهار می‌کند که ثواب قرائت این قرآن را نخست برای فرزندش، ابوصالح‌بن‌ابی‌الحسن الکریزی -که احتمالا تازه درگذشته بوده- قرار داده، اما لازم است پس از وفات واقف، بانو امیره بنت ابی‌العباس، تمام این مجموعه قرآن سی‌جلدی به حرم امام علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) منتقل شود. متن یادداشت واقف چنین است:

«هذا کتاب‌ا... تعلى وهو ثلثون عددا/ سَبّلته أمیرتى بنت أبی العباس الحمرائی/ وجعلت ثوابه لابن‌ها أبى صلح بن أبى الحسن/ الکریزی فإذا ماتت حمل جمیع ذلک/ إلى مشهد الامام على‌بن‌موسى‌الرضا علیه‌السلام تقبل‌ا... منها و غفر لها/ ولابن‌ها ولکاتبه ولجمیع المؤمنین والمؤمنات آمین رب‌العلمین».

پس از درگذشت این بانو مجموع سی جزء قرآن وی از محل سکونتش (کریز/ کاریز) به شهر مشهد انتقال یافته و بر آستان امام‌رضا (ع) وقف شده است. در این زمان، فردی دیگر با دست‌خطی متفاوت: خط رقاع آمیخته با تحریر در آغاز تک‌تک این اجزای قرآنی، وقف‌نامه‌ای نوشته که مفاد آن مطابق با وصیت خود واقف است. متن این وقف‌نامه چنان‌که در آغاز جزوه قرآنی شماره۳۱۱۴ در کتابخانه آستان‌قدس‌رضوی آمده، چنین است: «وقف على مشهدالرضا علیه‌السلام وقفه وسبله/ أمیرتی بنت أبی‌العباس بن أبی أحمد الحمرائی/ لا یباع ولا یوهب ولا یورث إلى أن یرث‌ا... / الأرض وهـو خـیـر الوارثین/ غفرا... لها».

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.