بانوان نقش تاثیرگذاری در شکل گیری تفکر سیاسی خانواده دارند تاکید شهید جمهور بر مساله تعهد به خانواده و عدالت جنسیتی حضور زنان در انتخابات از پیش نیاز‌های توسعه یافتگی سیاسی است عرصه انتخابات هم حق و هم تکلیف بر زنان است بررسی مشارکت سیاسی زنان | مسائل زنان ایرانی متفاوت با سایر کشورهاست چگونه حضانت فرزند از پدر گرفته می‌شود؟ «روشنگری» مهم‌ترین نقش زنان در جامعه است دخالت در سیاست و مقدرات اساسی کشور حق و تکلیف زنان است عنبر بسای و عود بسوزان و گل بریز* از کدام بانوان ورزشکار خراسانی در نخستین دوره اعطای نشان «کاوه»، تقدیر شد؟ میهن مثل مادر است آیا روتین‌های پوستی معجزه می‌کنند؟ تحقق الگوی سوم زن مسلمان، مطالبه جدی جامعه زنان از رئیس‌جمهور آینده است جشن مادر دختری «غدیر، عید هم عهدی» در حرم مطهر رضوی برگزار شد اسرار قهوه برای زیبایی پوست اختصاص ۲ فصل از سند تحول کشور به زنان و خانواده روایتی از حال و هوای ۵۰ زوج بوشهری که ماهشان را در حرم امام رضا (ع) عسل کردند علامه‌ها عاشق‌ترند حقیقت فراموش‌شده‌ای به نام «زنان پشتیبان در جنگ» دو چالش مهم دختران مجرد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ چیست؟ نظرات چند بانوی نویسنده درباره رمان دینی «اردو در قبرستان ژغاره» | ژانر وحشت و معمایی این کتاب باعث جذب مخاطب شده است
سرخط خبرها
مادر بی مانند، دختر بی بدیل

مادر بی مانند، دختر بی بدیل

  • کد خبر: ۲۰۳۹۸۸
  • ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶
پدید آمدن شخصیتی ممتاز مثل حضرت صدیقه طاهره در ابتدای امر هم باید از مسیر مادری پاک، مطهر و برگزیده مثل خدیجه کبری سلام الله علی‌ها باشد.

به گزارش شهربانو، ما زمانی می‌توانیم درباره شخصیت و یا پدیده‌ای صحبت کنیم که فهم و عقل ما بتواند نسبت به آن شناخت نسبی داشته باشد.

این مطلب درباره پرداختن به شخصیت معصومین شاید برای ما که انسان‌های عادی هستیم تقریبا غیرممکن است. چون معصوم را جز معصوم نمی‌تواند روایت کند و از ابعاد مختلف شخصیتی آنها را رمزگشایی کند. 
ائمه هدی علیهم السلام مثل پیامبر اکرم (ص) بعد مادی و زمینی دارند. مثل "انا بشر مثلکم" و یک بعد ملکوتی و فرازمینی؛ "فَکَانَ قَابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنَىٰ" آیه ۹ سوره نجم

لذا وقتی سخن از حضرات معصومین علیهم السلام می‌شود فقط باید به سخنان خودشان رجوع کنیم تا بتوانیم رشحه‌ای از شخصیت این الگو‌های همیشه زنده بشریت و در واقع پادشاهان حقیقی عالم هستی را بیشتر بشناسیم.

از این رو در بین چهارده معصوم حضرت زهرا سلام الله علیها جلوه‌ای خاص و منحصر به فرد دارند که در کلام ائمه متجلی شده است.

در روایتی از امام صادق علیه السلام در ذیل سوره قدر آمده است، "منظور از «لیله» در سوره قدر، فاطمه و منظور از قدر، الله است، پس هر کسی فاطمه را شناخت، آن گونه که سزاوار شناختن است، به درستی که شب قدر را درک کرده است و غیر از این نیست که فاطمه، فاطمه نامیده شد، به خاطر اینکه خلق از شناخت و معرفت او بریده شده‌اند؛ و یا آنجایی که امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف با آن عظمت که تمامی امامان از جمله سیدالشهدا و امام صادق(ع)، آرزو داشتند زمان ظهورشان را درک کنند می‌فرمایند: "دختر رسول‌الله(ص) اسوه حسنه و الگوی نیکو برای من است."

این مدل فرمایشات امامان معصوم درباره حضرت صدیقه طاهره نشان دهنده شخصیت دست نیافتنی و مکتوم حضرت در زمین است و قدر و منزلت حضرت در قیامت شناخته می‌شود و یا در جای دیگر امام باقر علیه السلام در عظمت و جلالت مادرش فاطمه علیهاالسلام می‏‌فرمایند: "اطاعت فاطمه علیهاالسلام بر تمام بندگان الهی حتی جن و انس، پرندگان و حیوانات، پیامبران و ملائکه واجب است."

به نظر می‌رسد بدون شک حضرت زهرا سلام الله علیها نه به عنوان یک فرد بلکه در حد یک امت توانسته در همان عمر کوتاه چنان اثری در عالم هستی بگذارد که تا قیامت روح تشنه بشریت را سیراب نماید؛ لذا بررسی بیشتر پیرامون ابعاد شخصیتی ایشان که تا کنون مغفول مانده می‌تواند راهگشای درمان بسیاری از درد‌های بشری باشد.

نکته بسیار مهمی که شاید ما را با قطره‌ای از فضائل منحصر به فرد حضرتش آشنا کند توجه به این مهم است که حضرت زهرا سلام الله علیها از مادری با خصائص ویژه مثل حضرت خدیجه متولد گردیده است مادری که باتقواترین، زاهدترین، مهربانترین و ... بانوی قریش است که نوع ازدواجش با پیامیر خاتم نیز بسیار ویژه است. یعنی در پدید آمدن شخصیتی ممتاز مثل حضرت صدیقه طاهره در ابتدای امر هم باید از مسیر مادری پاک، مطهر و برگزیده مثل خدیجه کبری سلام الله علیها باشد که دل از سرور کائنات حضرت محمد(ص) می‌برد و تمام مال، جان و زندگی سراسر نور خود را فدای رسول خدا می‌کند.

الحق و الانصاف که باید ثمره چنین پیوند نورانی و مبارکی که کل کائنات به آن مباهات می‌کردند دردانه‌ای مثل حضرت زهرا سلام الله علیها باشد.

در زندگی ائمه هدی علیهم السلام نقش تربیتی مادران بسیار پررنگ هست. حضرات معصومین در انتخاب همسر برای امام بعد از خودشان بسیار بادقت عمل می‌کردند، چون به  نقش و اثر تربیتی مادر در فرزندان واقف بودند.

اهمیت این مهم زمانی خیلی خودش را نشان می‌دهد که به روایت اسناد تاریخی، خود خدای متعال حضرت خدیجه را به عنوان همسر هم کفو پیامبر (ص) برگزید تا از دامن پاک و مطهر ایشان دردانه خلقت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها، چشم بشریت وجود بی بدیل او را به تماشا بنشیند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.