تحصیل ۷۰۰ بانو در بخش غیرحضوری و مجازی جامعه الزهرا(س) «نفس»، جان ۶ هزار جنین را نجات داد سرقت ناکام ارثیه پدری توسط دختر جوان نکات مهمی که زوج‌های جوان قبل از اقدام به بارداری بایدبدانند ۳۰ درصد زنان ایرانی دچار فقر آهن هستند ویدئو | نظر دختر دبستانی درباره حمله ایران به رژیم صهیونیستی: «واقعا حقشون بود» تحول جریان نخبگانی زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران همدلی و همراهی همسر موجب شکوفایی زنان کارآفرین می‌شود آیا نوشیدن چای زیاد باعث کاهش باروری می‌شود؟ یائسگی زودهنگام خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی به دنبال دارد پیروزی دختران فرش مشهد در لیگ نوجوانان کشور نشاط‌آفرینی و تربیت‌محوری هدف ایجاد باغ‌اردوگاه خاتون در مشهد است دختران وزنه‌برداری نخستین رقابت جهانی را تجربه کردند | ملی پوشان افزایش رکورد داشتند میزان تغییرات مغز زنان در دوران بارداری چگونه است؟ اشتغال ۵۰۰ بانوی سرپرست‌خانوار در نمایشگاه‌های «سرای خاتون» در مشهد فرنی انجیر یک دسر خوشمزه و مقوی ایرانی در پاییز و زمستان + دستور پخت آیا مهریه را برای بار دوم می‌توان به اجرا گذاشت؟ سرطان پستان شایع ترین سرطان در جهان است ویدئو | روایت دختر شهید طهرانی‌مقدم از دیدار خانواده پدر موشکی ایران با شهید سیدحسن نصرالله شیرخوارگان امروز، سربازان آینده امام زمان (عج) | حضور ۱۵۰۰ مادر و نوزاد در گردهمایی بزرگ سربازان ظهور استخدام زنان آتش‌نشان را در برنامه داریم
سرخط خبرها
۳۰ درصد زنان ایرانی دچار فقر آهن هستند

۳۰ درصد زنان ایرانی دچار فقر آهن هستند

  • کد خبر: ۲۹۲۳۴۳
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸
کمبود آهن در ایران، یک مشکل جدی به‌ویژه در میان زنان و کودکان بوده و بر اساس آمار وزارت بهداشت، ابتلای به کمبود آهن در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از جمعیت زنان ایرانی به‌خصوص در مناطق کم‌درآمد و روستایی وجود دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، این مسئله به بیماری‌های مختلف منجر شده و عملکرد فیزیکی و ذهنی افراد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بنا بر بررسی‌ها، این مشکل در درصد زیادی از مردم جهان به‌خصوص در کشور‌های درحال‌توسعه وجود دارد. فقر آهن زمانی که بدن به‌اندازه کافی آهن نداشته تا هموگلوبین که پروتئینی است در گلبول‌های قرمز و به حمل اکسیژن از ریه‌ها به سایر قسمت‌های بدن کمک می‌کند تولید کند، اتفاق می‌افتد.

با پایین‌بودن سطح آهن، بدن توانایی تولید مقدار کافی هموگلوبین را نداشته و منجر به شرایطی مانند: کم‌خونی فقر آهن می‌شود. فقر آهن در مردان، منجر به خستگی مزمن، ضعف، کاهش توان فیزیکی، اختلال در تمرکز و حتی کاهش میل جنسی می‌شود. این شرایط می‌تواند تأثیرات منفی جدی به‌ویژه در ورزشکاران و مردانی که فعالیت‌های فیزیکی سنگین دارند، بگذارد.

زنان بیش از مردان در معرض کمبود آهن قرار دارند

زنان بیشتر از مردان، به دلیل دوران قاعدگی، بارداری و شیردهی در معرض کمبود آهن بوده که می‌تواند باعث خستگی شدید، کم‌خونی، ضعف عمومی، ریزش مو و مشکلات مرتبط با بارداری شود. ممکن است زنان بارداری که از کمبود آهن رنج می‌برند، با خطراتی نظیر زایمان زودرس، وزن پایین نوزاد و عوارض پس از زایمان مواجه شوند.

بیش از ۱.۶ میلیارد نفر در سراسر جهان بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)، به‌ویژه در کشور‌های کم‌درآمد و درحال‌توسعه، از کمبود آهن رنج می‌برند. حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از زنان در سراسر جهان به مشکل کمبود آهن دچار هستند.

سازمان بهداشت جهانی، بار‌ها نسبت به شیوع گسترده کمبود آهن هشدار داده و بر ضرورت اقدامات پیشگیرانه مانند: تأمین مکمل‌های آهن، ارتقاء سطح تغذیه و اطلاع‌رسانی عمومی درباره علائم و عوارض کمبود آهن تأکید دارد. همچنین، یکی از مهم‌ترین عوامل خطرزا برای سلامت زنان باردار و کودکان در جهان توسط این سازمان معرفی شده است.

وضعیت کمبود آهن زنان در ایران

کمبود آهن در ایران، یک مشکل جدی به‌ویژه در میان زنان و کودکان بوده و بر اساس آمار وزارت بهداشت، ابتلای به کمبود آهن در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از جمعیت زنان ایرانی به‌خصوص در مناطق کم‌درآمد و روستایی وجود دارد. عوامل مؤثر بر کمبود آهن در ایران، شامل تغذیه نامناسب، مصرف پایین گوشت قرمز و محصولات حیوانی و مصرف بالای غذا‌های غنی از فیتات‌ها که جذب آهن را کاهش می‌دهند است.

طبق گزارش‌ها، درصد قابل‌توجهی از کودکان ایرانی در سنین پیش‌دبستانی و دبستان به دلیل رشد سریع و نیاز بیشتر به آهن مستعد کمبود آهن هستند. این مشکل، توانایی تأثیر منفی بر یادگیری، رشد فیزیکی و سلامتی عمومی کودکان را دارد.

مصرف غذا‌های غنی از آهن مانند: گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و حبوبات، استفاده از مکمل‌های آهن، کاهش مصرف غذا‌هایی مانند: چای و قهوه، همچنین، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین c برای بهبود جذب آهن، برای پیشگیری از کمبود آهن توصیه می‌شود.

یکی از مشکلات تغذیه جهانی که پیامد‌های جدی برای سلامت عمومی دارد، کمبود آهن بوده که در بسیاری از نقاط جهان به‌خصوص در کشور‌های درحال‌توسعه شایع است. اقدامات پیشگیرانه مانند: بهبود تغذیه و استفاده از مکمل‌های آهن، توانایی کمک به کاهش شیوع آن را دارد.

منبع: جهان بانو

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.