کتاب «دختران ایران» منتشر شد | بازنمایی زندگی زنان تاریخ‌‏ساز برنامه استودیویی «شهربانو» با محوریت ستایش و تکریم زنان موفق ایرانی تولید می‌شود باشگاه فولاد خوزستان سهمیه حضور در لیگ دسته اول فوتبال بانوان کشور را به دست آورد همسر جانباز و خواهر دانشجوی شهید بیژن شیخ پور در ردیف محققان دو درصد دنیا قرار گرفت ۳.۶ درصد جمعیت زندانیان کشور زنان هستند از نظر گردشگران خارجی، کوفته تبریزی و دیزی جزو خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی است به دختران فعال در عرصه‌های فناوری کمک خواهیم کرد تا بتوانند بدرخشند کدام لباس‌ها نباید در ماشین لباسشویی شسته شوند؟ الیکا عبدالرزاقی یکی از چهره‌های ممتاز «جوکر» بانوان لقب گرفت پوشاک سنتی زنان بیانگر تمدن و فرهنگ اقوام و ملیت‌ها در طول تاریخ بوده است چقدر می‌توانید روی یک پا بایستید؟ مکمل‌های ورزشی عرضه‌شده در آرایشگاه‌ها خطرناک و غیرمجاز هستند دیگه با پرز لباس‌های بافتنی درگیر نیستی دهمین فرزند یک مادر ۴۰ ساله در شهرکرد متولد شد دانشگاه حضرت معصومه (س) قم به بانوان نخبه فلسطینی و لبنانی بورسیه اهدا می‌کند
سرخط خبرها
قهرمان کدام یک از سریال‌های تلویزیون، بانوان بوده‌اند؟

قهرمان کدام یک از سریال‌های تلویزیون، بانوان بوده‌اند؟

  • کد خبر: ۲۹۵۹۸۴
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۴
با پخش سریال‌هایی مانند طوبی به نظر می‌رسد رسانه ملی تلاش کرده در راستای توجه به الگوی سوم زن، سراغ روایت‌هایی برود که این الگو را بیشتر برای نسل امروز نشان دهد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در ادامه نگاهی به تعدادی از آثار نمایشی داشتیم که با قهرمانان زن روایت شدند. 

تنها مثل طوبی

سریال «طوبی» که برداشتی آزاد از کتاب اربعین طوبی به قلم محسن امامیان است، توانسته با کارگردانی سعید سلطانی و نویسندگی حسین امیرجهانی، روایت را برای مخاطب تلویزیون مناسب‌سازی کند. طوبی در مسیر قصه، از یک دختر مغرور به یک زن بالغ و شاکر تبدیل می‌شود. او در ابتدا می‌گفت قصد دارد همه خانواده را دور هم جمع کند، اما در‌نهایت اذعان کرد که مسیر امام حسین (ع) خانواده او را گرد هم آورده است. هر‌کدام از زنانی که در طوبی به تصویر کشیده شدند، توانستند قهرمانی خود را در زندگی‌شان به نمایش بگذارند. 

یک دنیای شیرین در حوالی دریا 

اگر یکی دو دهه به عقب بازگردیم، مجموعه دنیای شیرین دریا هم مصداق قهرمان‌سازی زنان تلقی می‌شود. این مجموعه به کارگردانی بهروز بقایی، روایتگردختری از خطه گیلان بود که هر‌بار با یک چالش مواجه می‌شد. در هر قسمت از این مجموعه تلویزیونی، مشکل جدیدی پیش‌رو‌ی خانواده قرار می‌گرفت که بچه‌ها تلاش می‌کردند از پس آن برآیند. نکته مهم در مورد این مجموعه، تلاش برای نمایش هوش طبیعی فرزندان در روبه‌رو شدن با مشکلات و استفاده‌کردن از ظرفیت بچه‌ها در خانواده بود. دنیای شیرین دریا با آن گویش ساده و شیرینی که بچه‌ها داشتند، توانست مخاطب را با خود همراه کند و شیرین شخصیت اصلی را در قامت یک قهرمان نشان دهد. 

دنیای شیرین دو خانواده 

مجموعه «دنیای شیرین» را هم باید از جمله سریال‌هایی دانست که در زمان خود توانست قهرمان‌بودن نوجوانان را به مخاطب نمایش دهد. شیرین با برادران و پسردایی‌اش، هربار تلاش می‌کرد بحران احتمالی خانواده را به شیوه‌ای خلاقانه حل کند. دفتر خاطرات شیرین و نگارشی که از روزمرگی‌هایش داشت، مخاطب را با خود همراه می‌کرد. این مجموعه به کارگردانی بهروز بقایی، روایتگر دو خانواده و حال‌و‌هوای روزمرگی آنها بود. شاید دنیای شیرین در‌ظاهر برای کودک و نوجوان ساخته شده بود، اما روایت آن و تلاش دختر خانواده برای کنش‌های قهرمانی، آن را به یک مجموعه پرمخاطب برای کل خانواده تبدیل کرد. 

روایت تاریخ معاصر در نجلا 

از دیگر مجموعه‌هایی که شخصیت اصلی آن یک زن بود، می‌توان به «نجلا» اشاره کرد که در دو فصل روی آنتن تلویزیون رفت. نجلا به کارگردانی خیرا... تقیانی‌پور، روایتگر برخی حوادث سال۱۳۵۸وزندگی دختری به‌همین نام بود که در کوران حوادث آن سال‌ها قصد داشت به زیارت اربعین برود وهمین رابهانه‌ای قرارمی‌داد تا پسری که عاشق اوشده بود رابیازماید. فصل دوم این مجموعه، ادامه همان روایت در زمان اشغال خرمشهر بود. گره‌های این مجموعه بیشتر به دست زنان باز می‌شود تا روایتگر مجاهدات آنها در طول تاریخ باشد. درفصل اول سارارسول‌زاده و درفصل دوم محیا دهقانی نقش نجلا را ایفا کردند. 

مادرانگی به روایت مرضیه

سریال «مرضیه» با بازی مرحوم ماه‌چهره خلیلی را باید از دیگر مجموعه‌هایی دانست که قهرمان اصلی آن زن بود و توانست قهرمانی یک زن برای خانواده‌اش را به نمایش بگذارد. مرضیه به ناگاه با مرگ همسر خبرنگارش درگیر ماجرای اختلاس و فساد اقتصادی می‌شود. تلاش مرضیه برای نجات خانواده‌اش از این ماجرا و حفظ مدارکی که از همسرش باقی‌مانده، از او یک قهرمان استوار می‌ساخت که شاکله قصه مرضیه را رقم می‌زد. فلورا سام، کارگردان این مجموعه، تلاش کرده بود روایتی زنانه از بحرانی ارائه کند که با قرار دادن یک زن در جایگاه قهرمان قصه، حال و هوای متفاوتی به خود می‌گرفت. مرضیه هم مادر بود و هم باید از خانواده مراقبت می‌کرد. از همین جهت باید او را یک قهرمان متفاوت دانست. 

دختری به نام کیمیا 

از دیگر مجموعه‌هایی که با قهرمان یک زن روایتی در دل تاریخ داشت «کیمیا» به کارگردانی جواد افشار بود. این مجموعه روایتگر زندگی کیمیا با بازی مهراوه شریفی‌نیا بود؛ دختری پر شر و شور که پیش از انقلاب و زمانی که یک دختر جوان مدرسه‌ای بود، خانواده‌اش با یک بحران روبه‌رو می‌شدند. این سریال، روایتگر زندگی این کاراکتر از نوجوانی تا کهنسالی بود و با همین خط روایی توانسته بود یک قهرمان زن ایرانی را به نمایش بگذارد. البته پربازیگر بودن این مجموعه در تماشایی شدنش هم بی‌تأثیر نبود، اما قصه و روایت کیمیا و کنش‌های قهرمانی شخصیت اول به گونه‌ای بود که توانست مخاطبان بسیاری را به سمت خود بکشاند. آزیتا حاجیان، پوریا پورسرخ، مهدی پاکدل، حامد بهداد، حسن پورشیرازی، علی شادمان و... از جمله بازیگران این مجموعه بودند. 

حل بحران به شیوه پریا 

سریال «پریا» پیش از این‌که در فهرست مجموعه‌های موفق با محوریت قهرمانان زن قرار گیرد، از چند منظر ساختارشکن بود که مهم‌ترین آن، پرداختن به بحث بیماری ایدز و صحبت از آن در قاب تلویزیون بود. پریا که پیش‌تر در ازدواجش شکست خورده بود، این بار با پسرخاله‌اش که سال‌ها از او کوچک‌تر است، ازدواج می‌کند. شوهر او در اثر یک اشتباه به ایدز مبتلا می‌شود. پریا با وجود این همه بحران، تلاش می‌کند خانواده را سرپا نگه دارد و زندگی را در مسیر درستی که می‌خواهد، ادامه دهد. حسین سهیلی‌زاده در این مجموعه با محور قرار دادن پریا به‌عنوان قهرمان سریال، زنی قوی را نشان داد که برای حفظ خانواده تلاش می‌کند.

منبع: جام جم

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.