به گزارش شهرآرانیوز؛ کیوان کاکابرایی با بیان اینکه شرایط کودکان از نظر توانمندی و ظرفیت متفاوت است، اظهار کرد: با این وجود میتوان گفت کودکان به طور میانگین تا سن ۳.۵ تا چهار سالگی تمام تعاملات، نیازها و مهارتهای فردی و اجتماعی را در خانواده کسب میکنند و نیاز چندانی به محیط بیرون از خانه ندارند.
وی ادامه داد: از این سن به بعد کودکان به تدریج نیازمند برقراری تعاملات فردی میشوند که برای پاسخ به این نیازها، حضور آنها در محیطهایی مانند مهدکودک و ارتباط با گروه همسالان ضروری میشود.
این روانشناس درباره اینکه آیا برای زمان مناسب ورود به مهدکودک بین دختر بچه و پسربچه تفاوتی وجود دارد، عنوان کرد: اگرچه شرایط دختربچه و پسربچهها تا حدودی متفاوت است، اما در این مورد هر دو آنها بعد از سن حدود ۳.۵ سالگی به تعاملات فردی و اجتماعی بیرون از خانواده نیاز دارند.
کاکابرایی به این موضوع که برخی والدین به جهت شاغل بودن ناگزیر به سپردن کودک خود به مهدکودک پیش از سن ۳.۵ سالگی و حتی در ماههای اول تولد میشوند نیز اشاره و خاطرنشان کرد: اینکه آیا کودک قبل از ورود به سن ۳.۵ سالگی در مهدکودک آسیب میبیند یا نه نیز کامل به شرایط مهدکودک و شیوه نگهداری از او بستگی دارد.
وی از اهمیت آماده کردن کودک برای ورود به مهدکودک نیز یاد کرد و افزود: کودک باید مهارت نه گفتن، تابآوری، تبدیل مشکل به مسئله و حل آن و... را بیاموزد که چنین مواردی معمولا در کودکهایی رخ میدهد که شرایط خانوادگی آنها از نظر عاطفی مناسب بوده و والدین با یکدیگر نیز تعامل خوبی دارند و همین امر باعث میشود کودک ساختار روانی سالمی داشته باشد و برای ورود به مهدکودک نیز آماده شود.
منبع: ایسنا