وعده وزیر دفاع جدید انگلیس : کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین افزایش می یابد مخبر بر ثبت ویژگی‌های مدیریتی شهید رئیسی به‌ عنوان الگوی عملی برای اداره کشور تاکید کرد زخمی شدن فرمانده گردان ۵۲ ارتش صهیونیستی در رفح سید حسن نصرالله: با اراده بالا به حمایت از فلسطین می‌پردازیم ۳ زخمی در حمله عربستان به خاک یمن (۱۷ تیر ۱۴۰۳) بزرگ‌ترین حمله هوایی حزب‌الله لبنان به سرزمین‌های اشغالی (۱۷ تیر ۱۴۰۳) جهانگیری در دفتر رئیس جمهور منتخب حضور یافت سخنگوی ستاد انتخاباتی پزشکیان به گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه دولت چهاردهم واکنش نشان داد نخست وزیر انگلیس: به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی حق انکارناپذیر فلسطینیان است لفاظی‌های جدید نتانیاهو همزمان با التماس مقامات صهیونیست برای توافق با حماس روحانی با رئیس جمهور منتخب دیدار کرد ابوعبیده: سرنوشت اسرای صهیونیست، بازیچه دست نتانیاهو شده‌است قالیباف با رئیس‌جمهور منتخب دیدار کرد معترضان صهیونیست، مهمترین خیابان‌ تل‌آویو را بستند لاوروف: موشک‌های اوکراینی بدون کمک آمریکا راه به جایی ندارند محورهای رایزنی نخست‌وزیر جدید انگلیس با نتانیاهو درخواست دموکرات‌ها از بایدن برای کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی افشاگری رهبر انصارالله درباره نظام آموزشی عربستان و امارات ظریف: برای پست گرفتن نیامده‌ام رئیس‌جمهور منتخب باید از نمایندگی مجلس استعفا دهد؟
سرخط خبرها

کارشناسان سیاسی: در صورت توافق در وین دولت توان استفاده از نتایج آن را دارد

  • کد خبر: ۱۰۱۵۲۱
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
کارشناسان سیاسی: در صورت توافق در وین دولت توان استفاده از نتایج آن را دارد
کارشناسان سیاسی با اشاره به توان دولت برای بهره‌گیری از نتایج مثبت حاصل از توافق هسته‌ای معتقدند که عده ای در تلاش هستند دولت را ناتوان جلوه دهند اما واقعیت چیز دیگری است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مذاکرات وین در دور نهایی خود قرار دارد و دستیابی به نتیجه خیلی نزدیک به نظر می‌رسد. اما علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، در توئیتی نوشت: «چشم انداز توافق در مذاکرات وین به دلیل تأخیر واشینگتن در اتخاذ تصمیم سیاسی همچنان مبهم است. اولویت مذاکره کنندگان ایرانی حل و رفع موضوعات باقی مانده‌ای است که در ردیف خطوط قرمز محسوب می‌شوند. دسترسی سریع به توافق قوی، نیازمند ارائه ابتکار‌های جدید از سوی همه طرف هاست.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، نیز در نشست هم اندیشی با جمعی از نمایندگان مجلس در تشریح تحولات مرتبط با گفتگو‌های وین، با تأکید بر استقبال ایران از نهایی کردن یک توافق خوب و قوی، به عزم کشورمان در زمینه رعایت خطوط قرمز تعیین شده و به ویژه تضمین‌های مؤثر اقتصادی و حداکثر سازی منافع جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

با این حال سیاسیون معتقدند که حتی در صورت به نتیجه نرسیدن توافق، دولت رئیسی، توان و ظرفیت حل مشکلات کشور را دارد و همچنین در صورت حاصل شدن توافق هسته ای، دولت سیزدهم توان استفاده از نتایج آن را دارد. در این باره نگاهی به دیدگاه کارشناسان سیاسی و نمایندگان مجلس داریم.

برخی قضاوت‌های غیر منصفانه‌ای دارند

حبیب ا... بور بور، فعال سیاسی اصولگرا، در گفتگو با «نامه نیوز» درباره توانایی دولت برای حل مشکلات بعد از اعلام توافق وین گفت: امروز وقتی کشور نفت می‌فروشد، نمی‌تواند هر آنچه را در داخل مورد نیاز است، از بازار‌های جهانی تهیه و وارد کند یا پول حاصل از فروش نفت به کشور برگردد تا قیمت ارز در بازار کاهش یابد.

وی افزود: مشکلات فراوانی برای دولت سیزدهم درست شده است؛ حال که این دولت می‌خواهد کار‌های اجرایی را در ریل خودش قرار دهد، برخی درباره آن قضاوت‌های غیرمنصفانه می‌کنند.

بور بور تاکید کرد: نقادی‌ها به این دولت مورد قبول است، اما اینکه گفته شود «اگر این دولت تفاهم هم کند، نمی‌تواند از ظرفیت آن استفاه کند»، معتقدم خیلی مغرضانه، کوته بینی و بچه گانه است. در واقع کسانی که علاقه‌مند به موفقیت دولت آقای رئیسی نیستند، با طرح چنین صحبت‌هایی می‌خواهند دولت را تضعیف کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: وقتی پول فروش نفت و صادرات سایر کالا‌ها در اختیار دولت باشد، می‌تواند هر آنچه مورد نیاز کشور است، تهیه کند. هم اکنون تهیه نیاز‌های داخلی از خارج برای کشور چندبرابر گران‌تر تمام می‌شود؛ بنابراین وقتی دسترسی به بازار‌های جهانی فراهم شود، بسیاری از هزینه‌های دولت کاهش خواهد یافت.

بهانه بی‌بهانه

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس نیز با بیان اینکه قوای سه گانه نمی‌توانند بگویند که نمی‌توان کاری کرد، عنوان کرد: باید موفق شویم و مشکلات اقتصادی معیشتی مردم را حل کنیم؛ البته تحقق این مهم مستلزم بازگشت به ارزش‌های الهی، انسانی، انقلاب اسلامی و جهاد تبیینی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند. هیچ بهانه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم پذیرفته نیست.

نتیجه مذاکرات وین باید گشایش در اقتصاد ایران باشد

همچنین مرتضی فغانی، دبیرکل حزب همت، به «فارس» گفت: از نتیجه این مذاکرات باید برای اقتصاد ایران و معیشت مردم گشایشی حاصل شود. هم فروش نفت و مشتقات آن باید به حالت عادی برگردد و هم پول حاصل از فروش نفت و صادرات ایران باید از کانال‌های بانکی و مالی بین المللی به آسانی منتقل شود؛ لذا نتیجه مذاکرات باید تسهیل کننده مبادلات تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با همه کشور‌ها و آزاد شدن منابع قبلی ایران باشد.

وی یادآور شد: دولت جمهوری اسلامی ایران البته روند طبیعی اداره کشور و اقتصاد و معیشت مردم را به مذاکرات وین گره نزده و این دو مستقل از هم در حال انجام است. واضع است اگر توافقی در حوزه مذاکرات هسته‌ای حاصل شود، روند توسعه و بهبود شرایط اقتصادی کشور سرعت می‌گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->