آغاز اکران آثار منتخب هجدهمین جشنواره سینما حقیقت در سینما ویلاژتوریست مشهد + جدول اکران پوستر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر اصلاح می‌شود آغاز فصل دوم برنامه برمودا + زمان پخش یک خبرنگار تئاتر درگذشت + علت اختتامیه بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خراسان رضوی برگزار شد همه چیز درباره فصل دوم بازی مرکب ( اسکوییدگیم ) + بازیگران و تریلر و خلاصه داستان هوش مصنوعی باید در خدمت هنر باشد | گفت‌و‌گو با علیرضا بهدانی، هنرمند برجسته خراسانی هوران؛ اولین رویداد گفت‌و‌گو محور بانوان رسانه در مشهد| حضور بیش از ۵۰ صاحب‌نظر در حوزه زنان+ویدئو نگاهی به آثاری که با شروع زمستان در سینما‌های کشور اکران می‌شوند شهر‌های مزین به کتاب | معرفی چند شهرِ کتاب در جهان که هرکدام می‌تواند الگویی برای شهرهای ما باشد معرفی اعضای کارگروه حقوقی معاونت هنری وزارت ارشاد + اسامی واکنش علی شادمان، بازیگر سینما و تلویزیون، به رفع فیلترینگ + عکس چرا فیلم علی حاتمی پوستر فجر شد؟ صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ دی ۱۴۰۳ فیلم‌های آخرهفته تلویزیون (۶ و ۷ دی ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را ببینید + عکس «فراهان» با نوای اصیل ایرانی در مشهد روی صحنه می‌رود
سرخط خبرها

بهای مصحف سی‌پاره در بلخ سال ۵۴۰ قمری

  • کد خبر: ۱۰۱۹۱۵
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
بهای مصحف سی‌پاره در بلخ سال ۵۴۰ قمری
یکی از متداول‌ترین یادداشت‌های برافزوده در نسخه‌های خطی، قیمت نسخه و بهای کاغذ و مزد صحاف است. برخی سفارش‌دهندگان کتابت یا خریداران کتاب تمایل داشتند مبلغ صرف‌شده برای به‌دست‌آوردن یک کتاب را روی صفحه‌ای از اول یا آخر نسخه ثبت کنند.

شهرآرانیوز - یکی از متداول‌ترین یادداشت‌های برافزوده در نسخه‌های خطی، قیمت نسخه و بهای کاغذ و مزد صحاف است. برخی سفارش‌دهندگان کتابت یا خریداران کتاب تمایل داشتند مبلغ صرف‌شده برای به‌دست‌آوردن یک کتاب را روی صفحه‌ای از اول یا آخر نسخه ثبت کنند. این یادداشت‌ها که زمانی کاملا شخصی و تنها برای استفاده صاحب نسخه نوشته می‌شد، اکنون از مهم‌ترین منابع اطلاعاتی درباره جنبه‌های اقتصادی تهیه نسخه‌های خطی است.

در سال ۵۴۰ قمری در بلخ، محمود بن‌داوود، مصحف سی‌پاره مزین و مذهبی را به‌همراه صندوق برای فرزندش داوود خرید و در آخرین برگ آخرین جزء آن، قیمت خرید نسخه را چنین نوشت: «بخریدم این سی‌پاره با صندوق و حلیت این بتمام و کمال از جهت فرزند اعز داود را در شهر بلخ به تاریخ سنه اربعین و خمس مائه -‌بورک لصاحبه‌- و مبلغ بهای کاغذ این قرآن شدست زر رکنی درست از مال او بیست‌و‌پنج دینار. اللهم اغفر لصاحبه و لکاتبه و کتب محمود بن داود.»

این سی‌پاره ۶۹ سال بعد یعنی در جمادی‌الاول ۶۰۹قمری، در دست نورستی بنت حاج اسعد بن عمر موی‌تاب صرام نیشابوری قرار گرفت و او مجموع آن‌ها را «بر سر تربت مشهد مقدس الرضوی... وقفی درست مؤبد مخلد کرد» به شرط آنکه «نفروشند و نبخشند و میراث نگیرند و از قبه بیرون نیارند.» بااین‌حال اکنون تنها ۱۲پاره از آن در مجموعه قرآن‌های مخطوط کتابخانه آستان قدس رضوی بر جای مانده است. آخرین بخش آن (جزء سی‌ام) هم به شماره۳۰۹۷ در کتابخانه آستان قدس نگهداری می‌شود.

تاریخ کتابت این مصحف براساس تزئینات و خط و کاغذ و مرکب به اواخر سده پنجم بازمی‌گردد. نسخه به خط کوفی تزئینی نوشته شده و با نقطه‌های سرخ حرکت‌گذاری شده است. علامت ساکن و تشدید هم به رنگ سبز و سرسوره‌ها به قلم زر تحریردار است. دو صفحه آغازین هر جزء هم با دو کتبیه متصل به شمسه تزیین شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->