تامین کامل امنیت در شعبات اخذ رای مشهد و خراسان رضوی (۱۵ تیر ۱۴۰۳) ۱۱۱ نفر از حجاج به دلیل وخامت شرایط جسمی‌ به کشور بازگشتند مقطع کاردانی رشته «فوریت‌های پزشکی» حذف خواهد شد ارتباط گردشگری ایران با مالزی افزایش می‌یابد هشداری برای زمین؛ ۲۳ درصد از مساحت زمین دیگر قابل بهره برداری نیست دستگیری عامل قتل پاکبان مشهدی + عکس خمیردندان‌های غیرمجاز از سوی وزارت بهداشت معرفی شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سفری در مشهد نیمی از فوتی‌ها در تصادفات مشهد، عابران پیاده هستند واریز ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به چه معناست؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) کشف انبار داروهای غیرمجاز توسط پلیس مشهد پشه آئدس به رنگ و بوی تایر بسیار علاقه‌مند است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۱۴ تیر ١۴٠٣) | تداوم وزش باد در استان سالاد سزار ۱۰۰ ساله شد | همه چیز در مورد یک سالاد پرطرفدار اهدای اعضای کودک مرگ مغزی در مشهد نجات‌بخش زندگی سه بیمار نیازمند‌به‌عضو شد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گردشگری ایران از دریچه سیاستگذاری دولت چهاردهم؛ باید و نبایدها انفجار شدید در کارخانه تولید جنگ‌افزار آمریکا + فیلم معلمان مدارس غیردولتی تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار می‌گیرند مقدمه و بستر توانمندسازی کودکان کار باید فراهم شود | آمار و ارقام دقیقی از کودکان کار در ایران نداریم
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

زائر سرزمین‌های شرقی

  • کد خبر: ۱۰۲۷۲
  • ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۵
زائر سرزمین‌های شرقی
جهانگرد کره‌ای پس از سفر به ۶۰ کشور، در حرم رضوی به اسلام مشرف شد
لیلا کوچک زاده| «هئو جانهو» از شرقی‌ترین کشور آسیا بار سفر بسته و در شصتمین سفرش پا به ایران گذاشته است. او به مشهد آمده و در حریم امن رضوی، به یگانگی خدا و رسالت حضرت محمد (ص) شهادت داده است. حالا او تازه مسلمانی است که هر روز از محل اقامت خود در خیابان امام رضا (ع)، یک ساعت پیاده طی می‌کند تا خود را به حرم برساند و با شرکت در کلاس‌های آموزشی، با تعالیم اسلامی بیشتری آشنا شود. روایت کوتاه ما از سفر معنوی این گردشگر کره‌ای و چگونگی آشنایی و تشرفش به دین اسلام و انتخاب مشهد و حرم مطهر برای این اتفاق فرخنده را در ادامه می‌خوانید.

وعده دیدار
دفتر مدیریت زائران غیرایرانی در صحن جمهوری اسلامی، وعده دیدار ما برای شرکت در مراسم تشرف به دین اسلام گردشگر اهل کره جنوبی است. چند تن از مدیران این بخش به همراه دو روحانی نشسته اند و آقای جهانگرد هم با هیجان اوضاع را رصد می‌کند. بانوی مترجم کره‌ای هم حضور دارد و صحبت‌های طرفین را رد و بدل می‌کند. جانهو با یک کوله پشتی و کم خرج و کم بار به ایران سفر کرده تا در کشور و شهر ما شهادتین بخواند و مسلمان شود. شنیدیم که شغلش سم پاشی مزرعه‌های برنج است و فقط ۳ ماه در سال کار و ۳ سال است که برای یافتن معنایی در زندگی اش باقی روز‌ها را سفر می‌کند. او هفدهمین زائر خارجی است که از ابتدای امسال در حرم مطهر به آیین اسلام گرویده است.

سفر و کشف معنای زندگی
پیش از خواندن شهادتین و برگزاری آیین تشرف، روحانی حاضر، زندگی جانهو را تعریف می‌کند. همه تمایل دارند دلیل اسلام آوردنش را در سی ودو سالگی و در حالی که تاکنون دینی نداشته، بدانند. در کشور کره، دین غالب مسیحی است و بودایی. مسلمانان یک درصد هستند و اغلبشان اهل تسنن. اما گرویدن به تشیع نیز در چند سال اخیر رواج پیدا کرده است. روحانی می‌گوید: جانهو بعد از اتمام دانشگاه و گرفتن مدرک مهندسی برق، پنج سالی را به طور مداوم، کار می‌کند. او چند شغل داشته و از صبح تا نیمه‌های شب کار می‌کرده است. طوری که می‌تواند، با وجود گرانی سرسام آور خانه در کره جنوبی، به همراه دوستش آپارتمانی اشتراکی خریداری کند. در این بین، اما چیزی در زندگی او کم است و از اوضاع راضی نیست. باخود فکر می‌کند که نتیجه این همه کار و تلاش چیست؛ بنابراین تصمیم می‌گیرد سبک زندگی اش را تغییر دهد. به طوری که فقط ۳ ماه تابستان را کار کند و ۹ ماه را به سفر بگذراند تا در دلِ این سفر‌ها به معنایی در زندگی خود دست یابد. در این میان، رفتن به هندوستان او را با ادیان مختلف آشنا می‌کند. از طرفی متوجه بحث اسلام هراسی نیز می‌شود و تصمیم می‌گیرد به کشور‌های اسلامی مثل پاکستان و افغانستان نیز سفر و درباره دین اسلام بیشتر جست وجو کند. او در مراوده با مسلمانان، حس مهربانی و عطوفت را نقطه اشتراکی بین همه آن‌ها می‌بیند و همین ویژگی، سبب علاقه مندی اش به دین ما می‌شود. ۳ سال است سفر می‌کند و ایران شصتمین مقصد گردشگری اش برای برآورده شدن هدف خاصش می‌شود.
جانهو می‌داند ایران یکی از مراکز اسلامی منطقه است و با راهنمایی یکی از دوستانش که چند سال پیش به ایران سفر کرده، به کشور ما و شهر مشهد می‌آید. او در روز جمعه که وارد فضای ملکوتی حرم می‌شود، تحت تأثیر این معنویت، تمایل می‌یابد که همان روز و همان لحظه به دین اسلام مشرف شود. اما طی جلسه با او متوجه شدیم اطلاعاتش مختصر است. از آنجا که شخص برای گرویدن به دین اسلام باید در کمال صحت و سلامت عقل و بعد از تحقیقات، به اصول دین و احکام اولیه اسلام باور اجمالی داشته باشد، برای او جلساتی آموزشی درباره احکام عبادی و اعتقادات برگزار کردیم. جالب اینجا بود که سؤال اولیه اش درباره نماز خواندن بود. بعد هم مباحث اعتقادی مطرح شد و امامت هم برایش جالب بود. سرانجام بعد از برگزاری چند جلسه آموزشی، تصمیم می‌گیرد که به دین اسلام مشرف شود و این اتفاق در روز سه شنبه رخ می‌دهد.

امیدوارم انسان کاملی شوم
صحبت‌های روحانی که تمام می‌شود از جانهو می‌پرسد تمایل دارد نامی اسلامی برای خودش برگزیند و البته اصراری بر این کار نیست. او هم می‌گوید هنوز در این باره فکر نکرده است و شناختی نسبت به اسم‌ها ندارد. سرانجام زمانی که عقربه‌های ساعتِ بزرگ صحن جمهوری، روی ۲ ظهر می‌ایستد و نواخته می‌شود، گردشگر کره ای، شهادتین را کلمه به کلمه بعد از روحانی تکرار می‌کند؛ به وحدانگی و رسالت پیامبر شهادت می‌دهد و امامت و خلافت حضرت امیرالمؤمنین (ع) را می‌پذیرد. با تمام شدن این آیین، همه صلوات می‌فرستند و جانهو با برق چشمانش، از روحانی تشکر می‌کند.
روحانی به او اطمینان خاطر می‌دهد که از این پس می‌تواند از طریق فضای مجازی با معارف اسلامی آشنا شود و هر هفته یک بسته الکترونیک برای او ارسال می‌شود.
با پایان رسیدن این مراسم، به او گواهی تشرف به اسلام تقدیم می‌شود که در آن تاریخ دقیق این روز درج شده است. جانهو تمایل دارد تا زمان نماز مغرب در حرم بماند و ادای نماز جماعت را هم ببیند و در آن شرکت کند. هنوز آموزش‌های او درباره اسلام تا روزی که در مشهد باشد، ادامه دارد و او هم تمایل دارد که باقی سفرش در ایران و کشور‌های دیگر به شناخت بیشتر دین اسلام، مراوده با مسلمانان و نشانه‌های اسلام در معماری و تاریخ شهر‌ها بگذرد. هدف او دیدن ۱۴۰ کشور جهان است که تاکنون ۶۰ تای آن را دیده است.
بعد از اجرای مراسم، از او می‌خواهند دعایی بکند. دستانش را بلند می‌کند و مقابل صورتش می‌گیرد و می‌گوید: «خدایا، ممنونم که مرا امان دادی. ممنون که مرا به راه راستی هدایت کردی. امیدوارم انسانی کامل شوم.»
 
سالانه ۶۰۰۰ مهمان غیرمسلمان داریم
رئیس اداره زائران غیرایرانی می‌گوید که سیر تشرف به دین اسلام بر خلاف موج اسلام هراسی که در دنیا راه افتاده، در حال افزایش است، شدت افزایش این موج در مشهد و حرم مطهر نیز مشهود است. حسن غلامپور با بیان اینکه سالانه پذیرای ۶۰۰۰ مهمان غیرمسلمان از سرتاسر جهان در حرم مطهر رضوی هستند، بیان می‌کند: سال گذشته از ۱۲۴ کشور دنیا در حرم مطهر مهمان داشتیم که بیشتر این افراد، از آلمان، چین و بعد از اسپانیا و فرانسه بوده اند. او می‌افزاید: از ابتدای امسال تا کنون ۱۷ مورد تشرف به دین مبین اسلام داشتیم که این عدد تا پایان سال گذشته ۲۹ مورد بوده است.
غلامپور با اشاره به اینکه ۵۰ درصد تشرف به اسلام به دلیل ازدواج یک مسلمان با غیرمسلمان است، بیان می‌کند: در بین زائران غیر مسلمان، برای تشرف به دین اسلام داستان‌های مختلفی وجود دارد. برای خیلی از آن‌ها بعد از حضور در حرم و حس کردن این فضای ملکوتی اتفاقات ویژه‌ای روی می‌دهد و حتی مسیر زندگی شان تغییر پیدا می‌کند. به طوری که در بازگشت به کشور خودشان به دلیل همان حس ناب، درباره اسلام تحقیق می‌کنند و سپس به آیین اسلام مشرف می‌شوند. چنانچه در سال ۹۶، خانمی استرالیایی که با دوچرخه جهانگردی می‌کرد، یک سال و نیم بعد از حضور در حرم، در کشور خودش به دین اسلام گروید.
رئیس اداره زائران غیرایرانی با بیان اینکه برنامه‌های تبلیغی دین اسلام برای توریست‌ها در تمام اماکن متبرکه ایران همچون شاهچراغ و حرم حضرت معصومه (س) و حتی در مسجد امام در اصفهان برگزار می‌شود، می‌گوید: این برنامه‌ها در حرم رضوی ویژه‌تر و با تکریم بیشتر انجام می‌شود. به طوری که هم اکنون ما با ۱۲۰ هزار مسلمان در ۱۲۰ کشور جهان در ارتباط هستیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->