پایگاه هوایی «نواتیم» ارتش رژیم صهیونیستی مورد حمله موشکی ارتش یمن قرار گرفت (۸ دی ۱۴۰۳) تداوم درگیری در امتداد خط مرزی بین پاکستان و افغانستان (۸ دی ۱۴۰۳) عذرخواهی پوتین از جمهوری آذربایجان به خاطر سقوط هواپیما فرماندار مشهد مقدس: توسعه زیرساخت‌های مشهد یک ضرورت است داوری: روند خدمت در سه سال اخیر هرگز متوقف نشد | از افتتاح ۷۰۰ کلاس درس تا ۱۰۰ جلسه دیدار مردمی پزشکیان: دولت آماده فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم برای مشارکت دانشگاهیان است مسیر خدمت در فرمانداری مشهد مقدس باید استمرار داشته باشد معاون‌اول رئیس‌جمهور: اصلاح برخی روندهای غلط گذشته، توسعه را شتاب می‌دهد مان‌موهان سینگ نخست وزیر سابق هندوستان کیست؟ + بیوگرافی و فیلم تشییع پیکر فرمانده کل سپاه: یمن در دفاع از فلسطینیان پیروز خواهد شد عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: وزیر امور خارجه با نگاه راهبردی وارد پکن شده است | این سفر محدود و محصور به پرونده هسته‌ای نخواهد بود مجلس به دنبال استیضاح وزیر راه و شهرسازی؟ درباره چالش‌ها و راهکار‌های اجرای قوانینی که روی کاغذ مانده‌اند | قوانین نامیزان ابلاغ ۲ ماده واحده از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رئیس‌جمهور بحث و جدل مجلس و شورای عالی فضای مجازی بر سر کاسبان فیلترشکن؛ مقصر کیست؟ ستاد کل نیروهای مسلح: اتفاقات سوریه، محصول نقشه مشترک آمریکا و اسرائیل است امیر نصیرزاده: سلسله رزمایش‌های ما، توان و قدرت دفاعی ما را نشان خواهد داد عراقچی در پکن با وزیر امور خارجه چین دیدار کرد درگیری‌های شدید در شمال شرق استان حلب سوریه انتصاب اولین فرماندار زن در تاریخ استان کرمان + سوابق نمایش قدرت دفاعی کشور با رزمایش‌های هفته آتی حمایت از غزه در قلب انگلستان (۷ دی ۱۴۰۳) روسیه اعلام کرد: در روز سقوط هواپیمای آذربایجان، هدف حملات پهپادی اوکراین بودیم پزشکیان: از شرایط سخت تامین برق و گاز عبور کردیم| به فکر سال آینده باشیم علت سقوط هواپیمای آذربایجانی مشخص شد جمع‌بندی کمیسیون انرژی مجلس از دلیل قطعی برق پاییز ۱۴۰۳ آیت‌الله علم‌الهدی: اساس فتنه ۸۸ براندازی نظام و انقلاب اسلامی بود | مردم در مقابل فتنه‌های دشمن غافل نباشند عملیات ضدصهیونیستی در تل‌آویو یک کشته برجای گذاشت (۷ دی ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

انتقاد آملی لاریجانی از ظلم خودروسازان به مردم

  • کد خبر: ۱۰۶۴۴۰
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۳
انتقاد آملی لاریجانی از ظلم خودروسازان به مردم
در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام که با حضور روسای قوا، دبیر و اعضای مجمع برگزار شد، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که آیا مردم امروز از محصولات دو خودروساز داخلی راضی‌اند، اظهار کرد: آیا با قیمت‌های امروزی خودروهای داخلی، به شرط آن که تعرفه‌های واردات بالا نباشد، مردم نمی‌توانند از خودروی بهتری استفاده کنند؟ در این صورت آیا این ظلم به مردم نیست؟

به گزارش شهرآرانیوز، در این جلسه، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به بیان نظرات موافق و مخالف خود در خصوص طرح ساماندهی صنعت خودرو پرداختند.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در موافقت با نظر مجلس با قیود و شرایطی، اظهار کرد: هیات عالی نظارت، مصوبه مجلس را مخالف سیاست‌های کلی و اقتصاد مقاومتی دانسته است. امروز خودروسازان مشکلاتی دارند که نه با مجوز واردات و نه با مخالفت با واردات، این مشکلات برطرف نخواهد شد. خودرو امروز گران است و نحوه مدیریت این دو کارخانه خودروسازی و حتی توزیع خودرو نیز اشکالاتی دارد.

وی با اشاره به جلسه مهر سال گذشته و وعده وزیر صنعت در خصوص افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت آن، ادامه داد: نه تنها بعد از گذشت شش ماه قیمت پایین نیامده بلکه تولید هم افزایش نیافته و نسبت به سال ۹۹ و سال قبلتر آن کاهش داشته است.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: به نظر من اینکه بر اساس ماده ۴ به هر شخص حقیقی و حقوقی اجازه واردات داده شود این مفسده را به همراه خواهد داشت که فردا حتی این دو خودروساز هم می‌توانند در قامت شخص حقوقی برای پر کردن خلاء تولید خود اقدام به واردات کنند که این موضوع با روح حمایت از تولید داخلی منافات دارد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اشکالات حکمرانی در نظام انرژی، پول، سیاست‌های مالی، آب و ... در شیوه، روش‌ها و سیاست‌ها به دلایل تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس پرداخت.

براساس این گزارش، آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع بندی نظرات ارائه شده، مجموع نظرات ارائه شده را بسیار مفید توصیف کرد و گفت: مخالفان این طرح صرفاً به مساله ورود خودرو‌های مجلل تاکید نکرده اند، بلکه معتقدند میزان ارز کشور محدود است و باید در مصرف آن اولویت‌ها لحاظ شود. برخی دیگر از مخالفان نیز مسئله رانت را مطرح کرده اند و نیز حمایت از تولید خودروی داخلی. همه این موضوعات بطور قطع از اهمیت بالایی برخوردار است و نمی‌توان از کنار آن بسادگی گذشت، خصوصاً مسئله حمایت از تولید داخلی که در هر صورت باید به گونه‌ای عمل شود که همچنان تولید داخلی مورد حمایت قرار گیرد.

آملی لاریجانی ادامه داد:، اما در مقابل باید به این نکته حقوقی هم توجه کنیم که ما ۴۰ سال است مقوله خودروسازی و تأمین نیاز مردم به خرید خودرو را عمدتاً معطوف به دو خودروساز داخلی کرده ایم و ۴۰ سال است برای مردم به نوعی محدودیت ایجاد کرده ایم که این موضوع باعث می‌شود حقوق مردم ضایع شود و در تامین نیاز‌های مبرم خود با مشکل مواجه شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این سوال را مطرح کرد که آیا مردم امروز از محصولات دو خودروساز داخلی راضی اند؟ آیا با قیمت‌های امروزی خودرو‌های داخلی به شرط آنکه تعرفه‌های واردات بالا نباشد، مردم نمی‌توانند از خودروی بهتری استفاده کنند؟ در این صورت آیا این ظلم به مردم نیست؟ اینکه ما مردم را مجبور کنیم که فقط محصولات کم کیفیت این دو خودروساز را خریداری کنند عامل رقابت است؟ به گفته کارشناسان می‌توان با قیمتی حدود ۵ تا ۷ هزار دلار خودرو‌های اقتصادی بروز وارد کرد.

آملی لاریجانی با بیان اینکه بحسب گزارش منابع مطلع، نیاز امروز کشور حدود ۷۰۰ هزار خودرو بیش از تولید خودروسازان داخلی است و این در حالی است که ۷ میلیون خودرو هم در صف اسقاط قرار دارند، تصریح کرد: معتقدم با این فرض، واردات خودرو آن هم با شرایطی که در مصوبه مجلس آمده است و یا حسب مصلحت در مجمع مورد تصویب قرار خواهد گرفت به حمایت از تولید داخلی ضربه نخواهد زد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این جمع بندی سخنان مخالفان و موافقان است و بنظر می‌رسد می‌توان آن‌ها را بنحوی جمع کرد و بنابراین پیشنهاد روشن آن است که با افزودن قیودی بر نظر مجلس، مجموع نظرات مخالفان و موافقان تأمین شود و به این ترتیب با اصل واردات موافقت کرده، اما برای خروج از بن بست‌ها قیود و شروطی در نظر گرفته شود و تشخیص آن هم در مقام اجرا به دولت سپرده شود.

آملی لاریجانی گفت: به این ترتیب دولت مسئول تشخیص اولویت‌ها برای اختصاص ارز خواهد شد و آنجا که نظر دولت بر این باشد که ارز نیمایی به واردات دارو و موارد ضروری اختصاص پیدا کند، ارز صرف این واردات شود و اگر اولویت‌ها عوض شد با تحفظ شرایط و قیود ذکر شده خودرو وارد کنند.

پس از سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در خصوص ارجاع این پیشنهاد به کمیسیون مشترک، برای بررسی بیشتر آن و قیود و شرایط مورد بحث، رای گیری بعمل آمد و با رای اکثریت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیشنهاد به کمیسیون ارجاع شد.

منبع: جماران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->