استقرار ۵۰۰ نیروی داوطلب مردمی و ۱۰۰ امدادگر مترو برای تأمین امنیت زائران در دهه پایانی صفر زیرساخت‌های خدمت به زائران رضوی فراتر از ماموریت‌های مدیریت شهری است قلندرشریف: زائران و مجاوران برای تردد در محدوده حرم مطهر رضوی از خط ۳ قطار شهری استفاده کنند توزیع بسته‌های غذایی و خدمات گسترده به زائران پیاده در موکب آرامستان بهشت رضا(ع) مشهد انتقال زائران پیاده به مشهد با سرویس دهی ویژه اتوبوسرانی شهردار مشهد مقدس: خط قرمز شهرداری در حوزه خدمت‌رسانی، تکریم و ایمنی و سلامت زائران است + فیلم نظارت ۲۴ ساعته بر پارکینگ‌های شهرداری مشهد در دهه پایانی صفر اسکان ۳۲ هزار زائر در مراکز اسکان شهرداری مشهد در دهه پایانی صفر نائب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مطرح کرد: افزایش چشمگیر خدمات مشهد به زائران پیاده امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر انتقال زائران پیاده خسته و بیمار از ورودی ملک‌آباد توسط اتوبوس‌های شهرداری مشهد تاکسی‌های مشهد در روز‌های پایانی صفر ۱۴۰۴ تا چه محدوده‌ای به سمت حرم رضوی امکان تردد دارند؟ شهردار مشهد مقدس: خدمات‌رسانی به زائران در دهه پایانی صفر، یک تکلیف جهادی است تعطیلی مراکز تعویض پلاک خراسان رضوی تا دوشنبه (۲ شهریور ۱۴۰۴) اجرای فضاسازی ویژه مشهد همزمان با دهه پایانی ماه صفر آبرسانی به ایستگاه‌ها و موکب‌های خدمت‌رسانی به زائران امام رضا (علیه‌السلام) در منطقه ۶ مشهد انسداد معابر فرعی خیابان امام رضا(علیه‌السلام) مشهد در روزهای آخر دهه صفر هوای مشهد در وضعیت «ناسالم» برای گروه‌های حساس (۳۱ مرداد ۱۴۰۴) پارکینگ‌های هسته مرکزی مشهد تکمیل است (جمعه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۴) | شهروندان برای زیارت از خودروی شخصی استفاده نکنند درخواست رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران مشهد: برای رفاه زائران در روزهای پایانی صفر، برق هتل‌ها را قطع نکنید (۳۱ مرداد ۱۴۰۴) ورود بیش از ۳ میلیون و ۷۲۲ هزار زائر و مسافر به مشهد و خراسان رضوی (۳۱ مرداد ۱۴۰۴) خدمت‌رسانی شبانه‌روزی خدمات شهری در خیابان امام رضا (ع) | فعالیت ۴۲۶ نفر پاکبان در سه شیفت
سرخط خبرها

این آغاز یک راه است

  • کد خبر: ۱۰۸۰۱۵
  • ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
این آغاز یک راه است
بنیامین یوسف‌زاده - روزنامه‌نگار

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری مبنی بر جابه‌جایی پادگان لشکر ۷۷ به خارج از مشهد تازه آغاز یک حرکت رو به جلو برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های بی شمار این شهر است؛ ظرفیت‌هایی که تاکنون یا در سایه بی‌تفاوتی‌ها مغفول مانده یا بر سر راهشان چاله‌ها و چاه‌هایی انسانی وجود داشته است که همیشه در «بالقوه ماندن» درجا زده‌اند.

بازشدن راه مردم در یکی از منازعات پیچیده بین‌دستگاهی مانند ماجرای پادگان لشکر ۷۷، گواه این موضوع است که می‌توان با هم‌افزایی فراسازمانی، راه‌های بن‌بست دیگری را هم در این شهر گشود.

همت بلند مسئولان کشوری و محلی حالا یک خان سخت را در حوزه ترافیک شهری در مشهد با سلامت به منزل رسانده است و اگر بخواهیم زیست‌پذیری ترافیکی این شهر را در افق بیست‌ساله آینده تضمین کنیم، باید خان‌های دیگری را هم از سر بگذرانیم. شهر سه‌ونیم‌میلیون‌نفری مشهد چند نقطه کانونی و بزرگ‌مقیاس دارد که زمین ۱۹۹ هکتاری لشکر ۷۷ یکی از آن‌ها و البته تنها قطعه کلان تعیین‌تکلیف‌شده تاکنون است.

اما این نکته هم نباید فراموش شود که بازگشایی دیوار زمین‌های بزرگ مقیاسی مانند زمین لشکر ۷۷، فقط به معنای گشایش یک راه جدید برای تسهیل در تردد خودرو‌های آلاینده و کاهش چند دقیقه‌ای برخی مسافت‌ها نیست. زمین‌های بکری مانند زمین ارتش که سال‌ها در دل هسته مرکزی شهر مشهد جا خوش کرده اند، به میراثی معنوی می‌مانند که تاکنون از خطر مدرن شدن بی‌حدومرز در امان مانده اند.

پادگان لشکر ۷۷ با آن سوله‌های خاطره‌انگیز و آن راه‌های تودرتوی سبزش که در خاطره بسیاری از سربازان این کشور نقشی سبز دارد، شاید گم‌شده سال‌های نه‌چندان‌دور معماری شهری مشهد و بافتی باشد که مدت‌ها به فراموشی سپرده شده است. این میراث ناملموس را در عین توسعه ترافیکی شهر باید حفظ کرد که البته خبر ایجاد فضای سبز ۱۰۰ هکتاری در این محدوده، بارقه‌های امیدی را در دل دلسوزان این حوزه روشن می‌سازد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->