آمارهای رسمی فاش کرد: ایران تک‌فرزندی شد تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون صلاحیت حرفه‌ای روانشناسان و مشاوران اولین پیوند مثانه در جهان با موفقیت انجام شد یافته‌های جدید دانشمندان درباره فراموشی | سامندان کنجکاو کمتر به آلزایمر مبتلا می‌شوند افراد مسلح یک روحانی در ایرانشهر را به گروگان گرفتند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) برنامه‌ریزی‌ها برای زاگرس باید بلندمدت باشد برنامه آموزش و پرورش خراسان رضوی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان ۱۴۰۴ تشدید تنش آبی کشور در ماه‌های آینده تعلیق ۲۲۵ واحد متخلف فروش مجازی فراورده‌های سلامت‌محور آیا رژیم گرفتن به معنای مدام گرسنه ماندن است؟ ورود نیمی از زائران ایرانی به عربستان اقدام ‌بهنگام برای بارداری بهترین روش مقابله با ناباروری است | هر چیزی به فصلش تلف‌شدن یوز ایرانی چه خطری برای محیط زیست دارد؟ دستگیری یک قاتل در سرخس ۲۱ سال پس از ارتکاب قتل آموزش محیط زیست در اولویت‌های یونسکو در ایران انتقاد نماینده مجلس از سازمان محیط زیست | حفاظت از اکوسیستم‌ها یک وظیفه حیاتی است حضور سه قلاده یوزپلنگ آسیایی در مرز مشترک خراسان‌ رضوی و سمنان + فیلم هشدار دامپزشکی خراسان‌ رضوی درباره خطر شیوع سویه جدید تب‌‌برفکی مهلت ثبت نام سرویس مدارس در سال ۱۴۰۴ اعلام شد زاگرس با چه چالش‌هایی مواجه است؟ توصیه‌های تغذیه‌ای به دانشجویان و دانش‌آموزان برای امتحانات یاری مجلس برای حل تعارضات قانونی رشته‌کوه زاگرس پزشک مشهدی، دانشمند برگزیده سازمان بهداشت جهانی | گفت‌وگوی شهرآرانیوز با پروفسور «مجید غیور مبرهن» بیش از ۱۲۰۰ دامنه عرضه فراورده‌های سلامت‌محور در فضای مجازی شناسایی شد مربیان قرآنی در دورترین نقاط کشور، به عنوان رابطان قرآن تربیت می‌شوند آلودگی ترکیبی هوای مشهد وضعیت فقر یادگیری در کشورهایی با درآمد متوسط و پایین تدوین برنامه‌ای عملیاتی برای توانمندسازی معلمان پرداخت ۹۰ درصدی هزینه‌های درمان ناباروری توسط بیمه سلامت پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (سه‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) | تداوم هوای گرم تا پنجشنبه
سرخط خبرها

تلاش بر فعال کردن قطعه دوم راه آهن چابهار ـ سرخس تا پایان سال

  • کد خبر: ۱۱۰۷۲
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
تلاش بر فعال کردن قطعه دوم راه آهن چابهار ـ سرخس تا پایان سال
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با سه ‌سرمایه‌گذار برای احداث قطعه دوم راه آهن چابهار_سرخس درحال مذاکره، توافق و قرارداد هستیم گفت: آستان قدس سرمایه‌گذار نیست، پیمانکار بخشی از قطعه دوم است.
به گزارش شهرآرانیوز، چابهار اقتصادی‌ترین و مطمئن‌ترین بندر ایران و مقصد نقل و انتقلات ایران از خلیج فارس است. به گواه کارشناسان در یک دهه اخیر با اتفاقاتی از جنگ نفتکش‌ها شروع شد و با آمدن کشتی‌های غول‌پیکیر و پایین آمدن هزینه‌های حمل و نقل در قیمت‌های تمام شده تکمیل شد کشور‌ها به این نتیجه نرسیده خلیج فارس حداقل دیگر به‌صرفه نیست؛ صحار و دوقم عمان می‌روند تا جایگزین ابربنادی همچون جبل علی امارات در دریای عمان باشند، عربستان بنادر خارج خلیج در دریای سرخ را توسعه داده و پاکستان و چین هم درحال توسعه گوادر هستد، ایران هم سواحل اقیانوسی اش، مکران و مرکز آن چابهار را مقصد نقل و انتقالات کرده است.

طرح‌های بزرگ اقتصادی در چابهار و سواحل مکران از جمله بندرسازی، راه آهن، جاده و صنایع استراتزِک و تبدیلی فولاد و پتروشیمی درجال اجرا هستند تا چابهار و مکران به قلب اقتصاد، تجارت، ترانزیت، صادرات و واردات ایران تبدیل شوند.

چابهار بندری راهبردی‌ست و شرط عملیاتی شدنش ریل است، عمده بار‌های ترانزیتی، وارداتی و صادراتی به‌دلیل تناژ بالا و طی مسافت طولانی اصطلاحا ریل‌پسندندو به‌صرفه است تا با ریل جا به جا شوند. در یک کلام ریل بال توسعه سواحل مکران است.
 
محور ریلی چابهار- زاهدان- مشهد- سرخس ۱۳۵۰ کیلومتر طول دارد و اقتصادی‌ترین و طولانی‌ترین محور ریلی در دست ساخت ایران است. به دو قطعه عمده تقسیم شده است: قطعه اولش، ۶۱۰ کیلومتر، چابهار را به زاهدان و مرز میلک (مرز ایران و افغانستان) متصل می‌کند و امکان اتصال ریلی به راه‌اهن سراسری و قطعه دومش، ۷۶۰ کیلومتر، زاهدان را به بیرجند، مشهد و در انتها سرخس وصل می‌کند و مقصد چابهار را مرز ترکمنستان و آسیای میانه می‌کند برای کشور‌های اصطلاحا لند لاک، محصور در خشکی آسیای میانه.

قطعه اول راه آهن چابهار زاهدان به گفته قرارگاه خاتم حالا ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است با ۳۰۰ میلیون یورو منابع صندوق توسعه ملی که به تازگی موافقت رهبر معظم انقلاب را گرفته سرعت گیرد و تا پایان دولت به‌بهره‌برداری برسد.

وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: قرارداد اتصال بیرجند به راه آهن سراسری را با یک سرمایه‌گذار منعقد کردیم و درحال آماده شدن کار است تا بیایند و پروژه را تحویل بگیرند.

محمد اسلامی در حاشیه سفر به سواحل مکران در گفتگو با تسنیم می‌افزاید: برای اتصال زاهدان به بیرجند هم با دو گروه سرمایه‌گذاری در حال مذاکرات جدی هستیم که با یکی تفاهم‌نامه هم امضا کردیم و امیدواریم تا پایان سال یکی‌از دو مذاکره را نهایی و قطعه زاهدان به بیرجند را هم فعال کنیم.

وی درباره حضور آستان قدس در پروژه راه آهن چابهار_سرخس هم می‌گوید: علاقه آستان قدس بیشتر پیمانکاری‌ست تا سرمایه‌گذاری و یک قرارداد هم با ما برای فعال کردن همان قطعه دوم (ناحیه شمالی) برای پیمانکاری دارند.

وزیر راه و شهرسازی هم‌چنین با اشاره به سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار خاطرنشان کرد: هند دو خط اعتباری ۸۵ و ۱۵۰ میلیون دلار هند برای توسعه بندر، تجهیزات و پسکرانه چابهار اختصاص داده است که درحال رایزنی هستیم.
 
منبع: تسنیم
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->