ثبت نام بیش از ۲۹ هزار خانواده مشهدی در سامانه سرویس مدارس «سپند» (۱۷ تیر ۱۴۰۳) آمادگی مشهد برای برگزاری مراسم‌های دهه اول محرم اکران تصاویر خادمان حسینی در قاب مفاخر در مشهد حمایت از ۵٠٠ ایستگاه صلواتی در قالب طرح «حسینیه‌ای به وسعت شهر» در مشهد روایتی تاریخی از هجوم به زائران و مجاوران حرم‌رضوی در محرم ۹ قرن پیش برگزاری جلسه هماهنگی ستاد اربعین شهرداری مشهد شهروند خبرنگار | درخواست بهسازی پیاده رو بین سیدرضی ۲۵ و ۲۷ مشهد + پاسخ بهره‌برداری از مرکز دندانپزشکی شهرداری مشهد تا یک ماه دیگر زمان بهره‌برداری از پروژه اتصال بولوار امام خمینی(ره) به بولوار نماز اعلام شد ذخایر خونی در مشهد رو‌به‌کاهش است هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۱۷ تیر ۱۴۰۳) تقدیر شهردار مشهد از مردم این شهر برای حضور حماسی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری آخرین وضعیت پروژه احداث آزادراه مشهد-چناران نگاهی به روزگار رفته یکی از مهمترین صنعت‌های قدیمی مشهد | گره خوردن تاریخ ریسندگی با تارو پود قالی مشهد روزانه ۲ تا ۶ هزار شهروند از شهربازی پارک ملت مشهد بازدید می‌کنند افزایش‌چشمگیر نماد‌ها و یادمان‌های زیارت در مشهد فارسی‌سازی کارت‌های پرواز به صورت آزمایشی در فرودگاه بین‌المللی مشهد آغاز شد ترافیک سنگین در پیرامون حرم مطهر رضوی (۱۵ تیر ۱۴۰۳) رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: مردم باید کمک کنند تا رئیس‌جمهور موفق عمل کند + فیلم عضو شورای اسلامی شهر مشهد: کسانی که رأی ندادند، بدانند که زندگی آن‌ها وابسته به انتخاب دیگران خواهد بود + فیلم شهردار مشهد: حضور مردم نسبت به دور اول انتخابات ریاست جمهوری پررنگ‌تر و پرشورتر است + فیلم
سرخط خبرها

گرانی ۵ برابری قیر و چالش آسفالت در مشهد

  • کد خبر: ۱۱۴۲۲۰
  • ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
گرانی ۵ برابری قیر و چالش آسفالت در مشهد
اولویت مدیریت شهری مشهد آسفالت معابر خاکی و اجرای لکه‌گیری معابر دارای خطر است.

علیرضا رضایی | شهرآرانیوز؛ عملیات آسفالت ریزی به یکی از برنامه‌های ثابت مشهد تبدیل و در برخی از سال‌ها از این اقدام تحت عنوان نهضت آسفالت شهر نیز یاد شده است، اقدامی که باعث شد بسیاری از معابر شهر مشهد از آسفالت خوب و باکیفیتی بهره‌مند شوند.

امسال هم شهرداری مشهد آستین همت را برای تداوم این نهضت عمرانی بالا زده است و برای اجرای عملیات آسفالت معابر خاکی، روکش آسفالت و لکه گیری در مساحتی بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع برنامه ریزی کرده و البته اجرای مناسب آن با توجه به افزایش بی سابقه قیمت قیر در کشور با چالش‌های اقتصادی زیادی نیز روبه روست.

افزایش ۵ برابری قیمت قیر

مدیرکل نظارت بر نگهداری و تعمیرات و بهره برداری تأسیسات و زیرساخت‌های شهری شهرداری مشهد درباره برنامه‌های امسال اجرای عملیات آسفالت معابر شهر گفت: همه برنامه‌های اجرای عملیات امسال ما منوط به تهیه قیر است.

متأسفانه امسال قیمت قیر افزایش بی سابقه‌ای پیدا کرده و نسبت به قیمت سال گذشته چهار الی پنج برابر شده و تهیه آن از طریق بورس و به صورت نقدی است که این موضوع سبب بروز مشکلات برای کلان شهر مشهد و دیگر کلان شهر‌های کشور شده است.

بهنام خیاط با بیان اینکه به علت افزایش قیمت قیر در سال گذشته میزان آسفالت ریزی به یک سوم، یعنی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع کاهش یافت، افزود: با اینکه برنامه ریزی شهرداری اجرای عملیات آسفالت به مساحت ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع است، اما تحقق آن منوط به تهیه قیر است.

وی تأکید کرد: اولویت کاری مدیریت شهری مشهد ابتدا آسفالت معابر خاکی و اجرای عملیات لکه گیری در معابر دارای خطر است و درصورتی که شرایط مساعد باشد و قیر خوبی ذخیره کنیم، به سمت روکش آسفالت جدید نیز می‌رویم.

ایجاد کارخانه سیار تولید آسفالت

خیاط با بیان اینکه کارخانه «شهید مجیدی» شهرداری مشهد توان تولید آسفالت مورد نیاز مدیریت شهری مشهد را دارد، تصریح کرد: در کنار این کارخانه و در راستای کاهش هزینه‌های حمل ونقل آسفالت و اجرای سریع پروژه در تلاشیم کارخانه سیار تولید آسفالت را که قابلیت جابه جایی نیز دارد در مشهد ایجاد کنیم.

مدیرکل نظارت بر نگهداری و تعمیرات و بهره برداری تأسیسات و زیرساخت‌های شهری شهرداری مشهد در ادامه با بیان اینکه دو سال پیش بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع معبر خاکی در شهر وجود داشت، اظهار کرد: اکنون این معابر به حدود ۶۰۰ هزار مترمربع رسیده است که از این میزان نیز سیصد تا چهارصد هزار متر مربع آن معابری است که طرح ندارد. با این حال براساس مصوبات شورا اگر ۵۰ درصد ظرفیت معبر دارای جمعیتی سکونتی باشد اجرای عملیات آسفالت در این معابر انجام می‌شود.

روش‌های نوین، جایگزین راهکار سنتی

وی هزینه اجرای یک مترمربع عملیات آسفالت را بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان بیان کرد و ادامه داد: اگر روند صعوی قیمت قیر همچنان وجود داشته باشد، باید به سمت استفاده از روش‌های نوین مانند استفاده از تراشه آسفالت، تولید آسفالت لایه نازک که اخیرا در مشهد اجرایی شده است و استفاده از قالب فرش‌های بتنی برویم.

خیاط درباره اجرای قالب فرش بتنی در معابر افزود: این یک روش مرسوم در دنیاست. هدف ما این است که معبر زیر ۱۰ متر با استفاده از قطعات بتنی کف سازی شود که اجرای پایلوت این روش را در مشهد آغاز خواهیم کرد. در این روش قالب‌های بتنی به صورت خشکه چینی در معبر جانمایی می‌شود که اگر نیاز به حفاری بود، مصالح جمع آوری و پس از پایان حفاری مصالح در جای قبلی جای گذاری شود.

عمر ۱۰ برابری آسفالت پلیمریزه

وی با اشاره به اینکه در مشهد برای اولین بار در کشور توسط نیرو‌های بومی شهرداری آسفالت پلیمریزه تولید شده که کیفیت و عمر بالا، حالت پذیری مناسب و قابلیت ترمیم دارد، افرود: به صورت آزمایشی در خط یک بی آرتی از این مدل آسفالت استفاده شده است که نتایج خوبی را به دست آورده ایم؛ به این ترتیب که آسفالتی را که به دلیل رفت وآمد اتوبوس‌ها باید هر سه الی چهار ماه عوض می‌کردیم با استفاده از این مدل آسفالت اکنون چهار سال است عوض نکرده ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->