فراخوان ثبت‌نام راهنمای‌زائر افتخاری ویژه دهه پایانی صفر در مشهد درباره محبوبیت مهندس جواد شهرستانی شهردار دهه چهل مشهد بلعیدن موادمخدر در مشهد، سوداگر مرگ را راهی بیمارستان کرد (۱۸ تیر ۱۴۰۳) در یکصدوهجدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس (دوشنبه، ۱۸ تیر ۱۴۰۳) چه گذشت؟ | موحدیان: رئیس‌جمهور منتخب توجه ویژه به مشهد داشته باشد + فیلم سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد: رئیس جمهور منتخب همانند شهید جمهور به جبهه مقاومت کمک کند تعامل با مردم و دفاع از مدیریت شهری | ماموریت‌های اداره کل حقوقی شهرداری مشهد «تقاطع چهارسطحی آزادگان» در مشهد؛ کلان‌پروژه‌ای بی‌نظیر در شرق کشور ترافیک سنگین در بزرگراه شهید چراغچی، خیابان شیرازی و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۸ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۶۳۶ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۰ نفر در تصادفات ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۸ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز «پاک» است (۱۸ تیر ۱۴۰۳) علت لغو قطار مشهد به سرخس در شامگاه گذشته (۱۷ تیر ۱۴۰۳) چه بود؟  پلمب واحد‌های صنفی مزاحم و انبار‌های ضایعات متخلف در مشهد انتصاب سرپرست اداره کل حوزه شهردار و امور شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ثبت نام بیش از ۲۹ هزار خانواده مشهدی در سامانه سرویس مدارس «سپند» (۱۷ تیر ۱۴۰۳) آمادگی مشهد برای برگزاری مراسم‌های دهه اول محرم اکران تصاویر خادمان حسینی در قاب مفاخر در مشهد حمایت از ۵٠٠ ایستگاه صلواتی در قالب طرح «حسینیه‌ای به وسعت شهر» در مشهد روایتی تاریخی از هجوم به زائران و مجاوران حرم‌رضوی در محرم ۹ قرن پیش برگزاری جلسه هماهنگی ستاد اربعین شهرداری مشهد شهروند خبرنگار | درخواست بهسازی پیاده رو بین سیدرضی ۲۵ و ۲۷ مشهد + پاسخ بهره‌برداری از مرکز دندانپزشکی شهرداری مشهد تا یک ماه دیگر
سرخط خبرها

بانوان خراسان به روایت مطبوعات قدیمی

  • کد خبر: ۱۱۴۴۴۳
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
بانوان خراسان به روایت مطبوعات قدیمی

غلامرضا آذری خاکستر-کارشناس و پژوهشگر تاریخ | شهرآرانیوز؛ ثبت وقایع و اتفاقات دردوره قاجار از طریق روزنامه‌ها، گزارش‌ها و تلگراف‌های نواحی مختلف ایران صورت گرفته است. بخشی از این وقایع و اتفاقات مربوط به زنان بوده است. ناامنی راه‌ها و سرقت از جمله مشکلات زائران در این دوره است. روزنامه وقایع اتفاقیه در ۲۹ رمضان ۱۲۶۹ به نحوه مسافرت زنان و محافظت از آن‌ها پرداخته و نوشته است: در یوم چهاردهم شهر شعبان‌المعظم، مادر زن عمدةالامراءالعظام ظهیرالدوله با جمع کثیری از اهالی هرات وارد مشهد مقدس شده‌اند که به زیارت روضه متبرکه سرکار فیض‌آثار مشرف شوند و یک صد نفر شمخالچی هم به جهت محافظت تا ارض اقدس همراه داشته است.

هم‌چنین موضوع شفایافتگان در بیشتر روزنامه‌های دوره قاجار بازتاب دارد و در واقع، شفا دور از دید روزنامه‌نگاران نبوده است. روزنامه ایران در شماره ۱۰۱۸ به تاریخ ۹ جمادی‌الثانی ۱۳۲۰ ضمن اشاره به تلگرافی از مشهد، شفا یافتن زنی که با توسل به امام رضا (ع) شفا یافته را چنین منعکس کرده است: چند روز قبل راپورت تلگرافی از مشهد مقدس رسیده: زنی که تقریبا یک سال مبتلا به امراض مختلفه و سه ماه بود مفلوج شده بود، شب دوشنبه، دوازدهم ربیع‌الثانی، در خانه خود به حضرت ثامن‌الائمه (ع) متوسل شده، به خواب می‌رود و در خواب یکی از‌ائمه (ع) را می‌بیند که می‌فرماید: برخیز. وقتی از خواب بیدار شده می‌بیند هیچ مرضی از او باقی نمانده است. به منزل تولیت رفته، شرح حال خود را بازمی‌گوید. معلوم می‌شود مشارالیه متعلقه یکی از فراشان آستانه مقدسه رضویه است. پس از تحقیق و ثبوت مطلب، به حکم تولیت، نقاره‌خانه را نواخته و صحن مطهر را چراغانی نموده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->