اختتامیه بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خراسان رضوی برگزار شد همه چیز درباره فصل دوم بازی مرکب ( اسکوییدگیم ) + بازیگران و تریلر و خلاصه داستان هوش مصنوعی باید در خدمت هنر باشد | گفت‌و‌گو با علیرضا بهدانی، هنرمند برجسته خراسانی هوران؛ اولین رویداد گفت‌و‌گو محور بانوان رسانه در مشهد| حضور بیش از ۵۰ صاحب‌نظر در حوزه زنان+ویدئو نگاهی به آثاری که با شروع زمستان در سینما‌های کشور اکران می‌شوند شهر‌های مزین به کتاب | معرفی چند شهرِ کتاب در جهان که هرکدام می‌تواند الگویی برای شهرهای ما باشد معرفی اعضای کارگروه حقوقی معاونت هنری وزارت ارشاد + اسامی واکنش علی شادمان، بازیگر سینما و تلویزیون، به رفع فیلترینگ + عکس چرا فیلم علی حاتمی پوستر فجر شد؟ صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ دی ۱۴۰۳ فیلم‌های آخرهفته تلویزیون (۶ و ۷ دی ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را ببینید + عکس «فراهان» با نوای اصیل ایرانی در مشهد روی صحنه می‌رود گلایه‌های پوران درخشنده از بی‌توجهی‌ها استادی که فروتنانه هنرجو بود | درباره مرحوم بشیر محدثی‌فر، نقاش تصاویر شهدا پاییدن یک ذهن مالیخولیایی | نگاهی به فیلم «تعارض»، اثر محمدرضا لطفی «ناتوردشت» با بازی حجازی‌فر و مولویان در تدارک فیلم فجر
سرخط خبرها

همه چیز درباره فیلم «بی‌رؤیا» آرین وزیردفتری با بازی طناز طباطبایی + تیزر

  • کد خبر: ۱۲۴۶۱۹
  • ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
همه چیز درباره فیلم «بی‌رؤیا» آرین وزیردفتری با بازی طناز طباطبایی + تیزر
اولین فیلم آرین وزیردفتری که در چهلمین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبین و منتقدان مواجه شد، در بخش افق‌های (اضافه) جشنواره ونیز نمایش داده می‌شود.

شهرآرانیوز - آرین وزیردفتری اولین فیلمش را در ژانری که در ایران کم‌تر کسی سراغش می‌رود، ساخته است؛ تریلری روان‌شناسانه که سویه‌هایی سوررئال هم دارد؛ جسارت وزیردفتری در پرداخت داستان با همراهی همسرش، شبنم کرم‌رودی، همراه شده تا «بی‌رؤیا» متفاوت‌تر هم به نظر برسد. بعد از نمایش موفق فیلم در جشنواره فجر، حالا وزیردفتری و تهیه‌کننده‌اش، هومن سیدی، و بازیگران، شبنم کرم‌وری و طناز طباطبایی، فیلمشان را در بخش افق‌های جشنواره ونیز روی پرده می‌بینند.

تریلر فیلم «بی‌رؤیا»

خلاصه داستان فیلم «بی‌رؤیا»

درست دو هفته قبل از اینکه «رویا» و «بابک» از ایران به دانمارک مهاجرت کنند، با دختر جوان و آرامی روبرو می‌شوند. دختر گمشده و بی‌کس به نظر می‌رسد و چیزی به یاد نمی‌آورد. رویا او را می‌پذیرد، غافل از اینکه دختر زندگی قبلی خود را رها کرده و اکنون می‌خواهد جای «رویا» را بگیرد. دختر جوان کم‌کم هویت «رویا» را می‌دزدد و با کمک همسرش، «بابک»، زندگی او را به دست می‌گیرد. در حالی که رویا برای بازیابی هویت خود می‌جنگد، در کمال تعجب متوجه می‌شود که دیگر هیچ‌کس او را به یاد نمی‌آورد و همه دختر گمشده را «رؤیا» می‌دانند.

آرین وزیردفتری درباره فیلم «بی‌رؤیا» چه گفته است؟

نسخه دوم یا سوم فیلمنامه «بی‌رویا» زمستان ۹۸ آماده بود اما این فیلم در دی ماه ۹۹ کلید خورد و اوایل اسفند فیلمبرداری پس از حدود ۵۰ جلسه به پایان رسید. «‌بی‌رویا» با فیلم‌های سینمای بدنه فاصله دارد اما می‌تواند هر نوع مخاطبی را جذب خود کند. این فیلم با شناختی که من از سینمای ایران دارم، تنها مختص مخاطب خاص نیست چراکه قصه‌پردازی دارد و به همین دلیل می‌تواند هر نوع مخاطبی را با خود همراه کند. بین «بی‌رویا» و دیگر آثارم نکات مشترکی وجود دارد که اصلی‌ترین آن این است که من عادت دارم موارد آشنایی را برای مخاطب در ابتدای قصه بکارم و بعد در طول مسیر روایت تلاش کنم تا به آن‌ها تغییر شکل بدهم یا از این المان‌ها آشنایی‌زدایی کنم. گمان می‌کنم در «بی‌رویا» جسارت بیشتری نسبت به فیلم‌های کوتاهم به خرج دادم و مسیر پیچیده‌تری برای مخاطب طراحی کرده‌ام و بسیار کنجکاوم تا ببینم واکنش مخاطبان به این طراحی چگونه است. (سایت هنر و تجربه)

***

از همان نقطه اول یکی از کاراکترهای کار را برمبنای بازی همسرم «شادی کرم‌رودی» طراحی کردم؛ هر سه نقش «طناز طباطبایی»، «صابر ابر» و «شادی کرم‌رودی» نقش‌هایی هستند که فراز و فرودهای بسیاری دارند که جنسی از تغییر درونشان است؛ در مرحله بعدی در ذهن داشتم که زوج اصلی داستان را به خانم «طباطبایی» و «صابر ابر» بدهم و خیلی خوش‌شانس بودم که در همان مرحله‌ای که متن را خواندند خوششان آمد و صبوری کردند تا کار به نتیجه برسد. (مرکز اطلاع‌رسانی روابط ‌عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر) 

***

داستان شخصی که واقعا هویت خود را از دست می‌دهد ممکن است در نگاه اول سورئال به نظر برسد، اما از پس‌زمینه‌ای که در آن شما به خاطر شخصیت خود سرزنش می‌‎شوید، ممکن است واقع‌بینانه باشد. «رویا» از اعتقادات خود دفاع می‌کند، اما به زودی متوجه می‌شود که انتخاب فردی صرفاً یک توهم است، اگر بقیه مصمم باشند که شما را غیر از این تعریف کنند. در طول داستان، «رویا» هویت واقعی خود را از دست می‌دهد و یک درس ساده و غم‌انگیز می‌آموزد: یا خودتان را تغییر می‌دهید و سازگار می‌شوید یا حذف می‌شوید و کسانی که این کار را می‌کنند جایگزین شما می‌شوند. سعی کردم این خط داستانی خیالی را در رئالیسم رایج سینمای ایران با ترکیبی از عناصر ژانر به تصویر بکشم تا ادای احترامی باشد به روشنفکرانی که گاه دیوانگان گمشده عصر خود به نظر می‌رسند.

منتقدان درباره فیلم «بی‌رؤیا» چه گفته‌اند؟

مجید اسلامی

"بی‌رویا" با ایده‌ای بسیار جسورانه و فیلم‌نامه‌ای که (با توجه به ظرفیت‌های ایده) به اندازه‌ی کافی جزییات ندارد، در اجرا چنان ظریف و متعادل از آب درآمده (بازی‌های خوب هر سه بازیگر اصلی و فضاسازی جذاب) که آدم را نسبت به آینده‌ی کارگردانش (که فیلم‌های کوتاه موفقی داشته) امیدوار می‌کند. "بی‌رویا" کاری را انجام داده که در سینمای ایران کم‌تر کسی می‌کند: جدا شدن از فرمت رایج فیلم‌های تجاری و کلیشه‌های ژانر و در عین حال فاصله گرفتن از واقع‌گرایی مرسوم فیلم‌های اجتماعی. یک جور درام روان‌شناختی با فضای پررمز و راز (که البته نیازی به آن نوشته‌ی توضیحی احتمالا تحمیلی در انتها ندارد). بخش انتهایی فیلم در ابتدا اضافی به نظر می‌رسد ولی غافلگیری‌های بسیار جذابی دارد. فیلم‌نامه را پیش‌تر خوانده بودم و اصلا فکر نمی‌کردم به فیلم خوبی بدل شود. خوشحالم این فیلم‌نامه ساخته شد و تصورم غلط از آب درآمد.

زمان اکران فیلم «بی‌رؤیا» در جشنواره ونیز

اولین نمایش فیلم «بی رؤیا» ساخته آرین وزیر دفتری که در بخش افق‌های اکسترا جشنواره ونیز  ۲۰۲۲ پذیرفته شده دیروز (۱۵ شهریور) در سالن «Sala Giardino» بود. این فیلم امروز (۱۶ شهریور) هم اکران‌هایی خواهد داشت.

تصاویر فیلم 
 
تصاویر حضور عوامل فیلم «بی‌رؤیا» در جشنواره ونیز

برای دیدن تصاویر در اندازه بزرگ‌تر روی‌ آن‌ها کلیک کنید

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->