هشدار یک متخصص: درمان سنتی جایگزین درمان‌های پزشکی سرطان نیست شکسته شدن حکم متهم پرونده آزار بانوان در پارک مهرگان تکذیب شد هشدارهای ایمنی استفاده از وسایل سرمایشی زندگی محیط‌بانان فیلم سینمایی می‌شود ایجاد خانه‌های همیار طبیعت برای مشارکت مردم در نگهداری محیط زیست حجم بالای استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در محرم| این ظرف‌ها تا ۵۰۰ سال تجزیه نمی‌شوند فعالیت ۱۰ پایگاه انتقال خون خراسان رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی آیا همه باید مولتی ویتامین مصرف کنند؟ زلزله بجنورد را لرزاند (۲۵ تیر ۱۴۰۳) صدور گذرنامه اربعین تنها با ۶۵ هزار تومان + جزئیات پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی دوشنبه (۲۵ تیر ۱۴۰۳) | افزایش سرعت باد و گردوخاک در جنوب و شرق استان چرا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با تاخیر واریز می‌شود؟ تداوم وزش باد و رگبار در برخی استان‌های کشور (۲۵ تیر ۱۴۰۳) خوردن دمنوش زیاد ممنوع | عوارض جایگزینی شیر گیاهی به جای شیر گاو دفع سموم بدن در ۳۰ دقیقه به روش چینی‌ها وحشت کسبه از پرنده شکاری در یافت آباد+عکس هشدار به والدین: اختلال در هورمون رشد برای کودکانتان جبران ناپذیر است تقاضای بالای بازار دارویی کشور برای وارفارین شرور نارمک دستگیر شد (۲۴ تیر ۱۴۰۳) شناسایی و مهر و موم ١٧ پاتوق مواد مخدر در مشهد (۲۴ تیر ۱۴۰۳) ترافیک نیمه روان در آزادراه مشهد-باغچه، نیشابور و سبزوار (۲۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نقش ملکه انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد چه بود؟

  • کد خبر: ۱۲۴۸۱۷
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۷
نقش ملکه انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد چه بود؟
ملکه الیزابت دوم یکی از طراحان کودتای ۲۸ مرداد و برانداختن دولت دکتر مصدق و بازگرداندن محمدرضا شاه بود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ملکه الیزابت دوم که ساعتی پیش کاخ باکینگهام مرگ وی در سن ۹۶ سالگی را اعلام کرد، در حوادث مختلفی در طول دوران سلطنتش در ارتباط با ایران نقش ایفا کرد.

یکی از این اتفاقات، نقش انگلستان در کودتای ۲۸ مرداد و برانداختن دولت دکتر مصدق و بازگرداندن محمدرضا شاه بود.

با این کودتا، ملی شدن صنعت نفت به فراموشی سپرده شد و با عقد قرارداد کنسرسیوم، امتیاز نفت ایران در سلطه دول بیگانه قرار گرفت.

این کودتا که با همکاری آمریکا و انگلستان و هماهنگی حکومت شاه انجام شد، به عملیات آژاکس معروف است.

البته انگلستان پیشتر عملیات چکمه را برای برانداختن دولت مصدق طراحی کرده بود، اما با لو رفتن کودتا، مصدق دستور تعطیلی سفارت انگلستان و اخراج تمام دیپلمات‌های این کشور را صادر کرد.

طرح دوم در روز ۲۵ مرداد قرار بود انجام شود. در نیمه شب روز ۲۴ مرداد رمز (حالا دقیقاً نیمه شب است) از رادیو BBC اعلام شد که این کودتا نیز کشف و نافرجام ماند.

برخی مورخان کودتای ۲۵ مرداد را پوششی برای به ثمر رساندن ۲۸ مرداد می‌دانند.

کودتای ۲۸ مرداد در زمان ریاست‌جمهوری آیزنهاور در آمریکا مقارن با نخست وزیری چرچیل و سلطنت الیزابت دوم در انگلستان و پادشاهی محمدرضا پهلوی و نقش‌آفرینی سرلشگر فضل‌الله زاهدی انجام پذیرفت.

از میان عاملان این دخالت خارجی در سرنوشت ایران، تنها ملکه انگلستان زنده بود که امروز درگذشت.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->