ملیحه ابراهیمی | شهرآرانیوز؛ میتوان آن زمانی را که خطهای ثابت تلفن رونق داشت و مردم ذوق میزدند که دیگر لازم نیست برای تماس با خانوادهشان وقت و بیوقت مزاحم همسایه شوند؛ دوران اوج مزاحمتهای تلفنی دانست نه در عصر حاضر که فناوری پیشرفت کرده است و امکان تماس تصویری با هر کسی از هر نقطه دنیا امکان پذیر است.
واقعا با چه انگیزهای برخیها شماره ۱۲۵ را میگیرند و نقش بازی میکنند که فلانجا آتش گرفته است! شده به این نکته توجه کنند؛ زمانی که خطهای سازمان آتشنشانی را مشغول میکنند ممکن است یک نفر در صف انتظار باشد و هست و نیستش به باد برود. در ادامه درباره فعالیتهای آتشنشانان مشهدی با آتشپاد دوم مجید فرهادی، مدیر عامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، به گفتگو نشستیم. ماحصل این گفتگو مربوط به فعالیتهای ۵ ماهه ابتدای امسال این سازمان است که با هم میخوانیم.
۱۰۹۵۲
تعداد مأموریتهای انجام شده
۳۴۰۹ ماموریت
تعداد ماموریتهای آتشسوزی
۳۸۰۷ ماموریت
تعداد مأموریتهای امداد و نجات
۳۷۳۶ عملیات
تعداد عملیات خدمات ایمنی
۳ تا ۴ دقیقه
مدت زمان رسیدن به محل حادثه و حریق
۵۴ ایستگاه
تعداد ایستگاههای آتشنشانی
۵۹۴۰ نفر
تعداد شهروندان نجاتیافته در حوادث گوناگون
۸۷۲ نفر
تعداد مصدومان حوادث مختلف
۶۶ نفر
تعداد متوفیان حوادث متعدد
۲۰ تا ۲۲
اوج ساعتهای مأموریتهای آتشسوزی
۱۸ تا ۲۰
اوج ساعتهای مأموریتهای امداد و نجات
منطقه ۲
بیشترین حوادث امداد و نجات و اطفای حریق در این منطقه است
لوازم الکتریکی
اولویت حریق
آسانسور
اولویت حادثه
۲۹۲۶۷۸ تماس
تعداد تماسهای گرفتهشده با آتشنشانی مشهد
۹۰۲۶۸ تماس
سهم مزاحمتهای تلفنی از مجموع تماسهای گرفته شده
توجه: با راهاندازی سیستم کنترلی چنانچه شخصی مزاحمت مکرر برای سازمان آتشنشانی ایجاد کند، شماره وی شناسایی و از طریق واحد حقوقی آتشنشانی پیگیری قضایی برای برخورد با این افراد انجام میشود.
۱۴۴۹۹ تماس
تعداد تماسهای عملیاتی از مجموع تماسهای گرفته شده
ورود هر فناوری به هر جامعهای بهتر است با فراهم کردن زیرساختهای فکری و فرهنگی همراه باشد، البته با چاشنی آموزش، اگر این نکته نادیده گرفته شود زمینه آسیب و به دنبال آن آزار رساندن به دیگران را ایجاد میکند. تلفن یکی از همین فناوریهاست که اگر درست از آن استفاده نشود باعث بالا رفتن آمار مزاحمتهای تلفنی و مشکلات بعدی میشود. به گفته دکتر مجید ابهری، آسیبشناس و متخصص علوم رفتاری، ریشه ارتکاب چنین رفتارهایی را میتوان در چهار گروه افراد جستوجو کرد:
کودکان یا سالمندان که ناخواسته و تصادفی به اشتباه با شمارههای امدادی تماس میگیرند.
افرادی که از سر تنهایی و بیکاری با مزاحمت تلفنی وقتشان را پر میکنند.
آن دسته افراد که با تربیت نادرست خانوادگی بزرگ شدهاند.
افرادی که دچار بیماریهای روحی و روانی هستند و از آزار دادن افراد لذت میبرند. بهترین راهکار تربیت از سنین کودکی است که از محیط خانه از سوی پدر و مادر شکل میگیرد و آموزش و پرورش به عنوان نظام آموزشی باید این مسیر را ادامه بدهد؛ البته برای آن دسته افراد که هیچگونه تعلیم و تربیتی روی آنها اثر ندارد، تعیین مجازاتهای بازدارنده بهترین راهکار است.