باران و برف در راه خراسان رضوی (۷ دی ۱۴۰۳) مجوز استخدام ۲۴ هزار نفر از کادر درمان صادر شد (۷ دی ۱۴۰۳) پیش‌بینی بارش برف و باران در بیشتر نقاط کشور (۷ دی ۱۴۰۳) پرواز مشهد - نجف ناچار به فرود اضطراری شد| ماجرا چه بود؟ وزیر علوم در مشهد: قطعی برق تحصیل دانشجویان را هم مختل کرده است | باید به دنبال تحصیل و آموزش مجازی دانشجویان باشیم نفقه چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ انتقال آب از هزارمسجد به مشهد | چالش ادامه‌دار + فیلم واکنش متفاوت وزارت آموزش و پرورش به رقص دانش‌آموزان بابلی زلزله کاشمر در استان خراسان رضوی را لرزاند (۶ دی ۱۴۰۳) مراقبت‌های تغذیه‌ای در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی کمبود یُد چه علائمی دارد؟ بدون تجویز پزشک، دارو مصرف نکنیم؛ حتی یک مسکن ساده نکات ایمنی استفاده از آسانسورها در شرایط احتمالی قطع برق | مراقب سُریدن آسان‌­سُرها باشید فشار مالیاتی از روی پزشکان برداشته می‌شود پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه، ۶ دی ۱۴۰۳) | بهبود کیفیت هوا از اوایل هفته آینده قطع داروی بیماران دیابتی بسیار خطرناک است گلایه مردم از قطعی‌های مکرر برق در حاشیه شهر مشهد | خاموشی‌های نامنظم! استفاده از ماسک‌های N۹۵ در هوای آلوده، کمک‌کننده است یا نه؟ بررسی چالش‌های دارویی کشور (۶ دی ۱۴۰۳) آخرین وضعیت تب دنگی در کشور (۶ دی ماه ۱۴۰۳) سیگار کشیدن در نوجوانی به قلب آسیب می‌رساند آیا روند شیوع آنفلوانزا افزایشی است؟ لزوم ایمن‌سازی شهر در برابر زلزله اجرای نافرجام طرح پزشک خانواده در شهر مشهد اولویت جدید حج تمتع اعلام شد (۶ دی ۱۴۰۳) قتل هم‌اتاقی به خاطر آب خوردن با پارچ! اعتراف به قتل پسر ناپدیدشده بعد از کشف جسد در رودخانه زمان ثبت نام جدید وام ضروری ۳۰میلیون تومانی بازنشستگان کشوری اعلام شد ورود سامانه بارشی به کشور از فردا (۷ دی ۱۴۰۳) | تداوم آلودگی هوا در شهر‌های بزرگ + فیلم توسعه نامتوازن در همکاری‌های بین‌المللی موجب غفلت از کشورهای هم زبان شده است ایران فرهنگی؛ از رودکی تا نسل جدید، میراثی که باید زنده بماند رودکی؛ گنجینه‌ای برای تحکیم پیوند‌های فرهنگی ایران و تاجیکستان
سرخط خبرها

درباره نکاتی که با رعایتش در آسانسور ایمن می‌مانید

  • کد خبر: ۱۲۸۳۳۸
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
درباره نکاتی که با رعایتش در آسانسور ایمن می‌مانید
در نتیجه استفاده از آسانسور به عنوان وسیله‌ای عمومی نیازمند رعایت نکاتی است که هم ایمنی خودمان را در زمان استفاده بالا می‌برد و هم استهلاک آسانسور را کمتر می‌کند. در این مجال می‌خواهیم چند نکته مهم را در همین زمینه مرور کنیم.

ملیحه ابراهیمی | شهرآرانیوز - اعداد و ارقام در این باره رقم کمی را نشان نمی‌دهد؛ بنا به گزارش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، این وسیله کارراه‌انداز در صدر حوادث ناگواری است که در مشهد به وقوع می‌پیوندد. به‌هرحال در وضعیتی که خیلی‌ها از بیماری‌های مختلف مثل قلب و عروق، آرتروز، دیسک کمر و... رنج می‌برند، طبیعی است که محیطی را برای زندگی و حتی کار انتخاب کنند که آسانسور داشته باشد.

در نتیجه استفاده از آسانسور به عنوان وسیله‌ای عمومی نیازمند رعایت نکاتی است که هم ایمنی خودمان را در زمان استفاده بالا می‌برد و هم استهلاک آسانسور را کمتر می‌کند. در این مجال می‌خواهیم چند نکته مهم را در همین زمینه مرور کنیم.

قبل از ورود، وزنتان را جمع و تفریق کنید

لطفا از این تفکر بیرون بیایید که ادامه حرف‌وحدیث‌های مهمانی را می‌توانید در فاصله سوارشدن به آسانسور از طبقه پنجم تا پارکینگ ادامه بدهید. کار اشتباهی است که در یک‌بار سوارشدن به آسانسوری با ظرفیت نهایت چهار نفر، ۹ نفری به‌زور وارد کابین می‌شویم تا مبادا نکته‌ای از حرف‌هایمان برای یک نفر از قلم بیفتد!

حواسمان به تابلو روی دیواره آسانسور باشد که ظرفیت بار را مشخص کرده است. چرا فکر می‌کنیم با یک‌بار بیش از ظرفیت سوارشدن، برای آسانسور اتفاقی نمی‌افتد؟! حادثه خبر نمی‌کند. لطفا اگر به فکر خودمان نیستیم، سلامت دیگران را در نظر بگیریم. البته آن‌هایی هم که بی‌توجه به ظرفیت آسانسور تا سقف آن وسیله می‌چینند هم از این قاعده مستثنا نیستند.

آسانسور که وسیله اسباب‌کشی نیست. خیلی از آپارتمان‌ها و برج‌های مسکونی، تجاری یا اداری و درمانی یا آسانسور مخصوص حمل بار دارند یا ظرفیت کابین را سنگین‌تر گرفته‌اند. در غیر این صورت از حمل بار بیش‌ازاندازه با آسانسور جدا خودداری کنید. این کار جدا از زیرپاگذاشتن قوانین ایمنی باعث تخریب‌شدن این وسیله می‌شود که ممکن است درپی خرابی اتفاقاتی ناگوار برای آن‌هایی که سوار و پیاده می‌شوند بیفتد.

آسانسوربازی ممنوع!

برای اینکه بچه را از سر خودتان باز کنید تا راحت و طولانی با دوستتان تلفنی صحبت کنید، لطفا به فرزندتان پیشنهاد نکنید آسانسوربازی کند. البته خیلی از بزرگ‌تر‌ها هم دست‌کمی از فرزندانشان ندارند. این افراد آسانسوربازی با فرزندانشان را نوعی بازی مهیج می‌دانند، به‌ویژه اینکه آسانسور برایشان تازگی داشته باشد. بسیاری از کودکان از سر کنجکاوی علاقه شدیدی به فشردن دکمه‌های آسانسور دارند و در آن فضای کوچک تمایل دارند بپربپر‌های کودکانه کنند که باعث به‌هم‌خوردن تنظیمات آسانسور و نقص فنی آن می‌شود.

حبس ترس

کارشناسان حوزه ایمنی بار‌ها هشدار داده‌اند که کودکان نباید به‌تن‌هایی سوار آسانسور شوند. خیلی وقت‌ها سربه‌هوایی و شیطنت برخی بچه‌ها باعث شده است که بی‌محابا وارد کابین خرابی شوند که در طبقه‌شان هم‌تراز نشده است یا دردناک‌تر اینکه دستشان بین در آسانسور گیر گرده است. لطفا به کودکانتان آموزش بدهید که زمانی می‌توانند سوار آسانسور شوند که تصویر خودشان را در آینه ببینند.

چند نکته فنی

بی‌گدار به آب نزنید. قبل از خرید آسانسور بهتر است به چند نکته توجه کنید؛ اینکه از یک شرکت معتبر خرید کنید و طبق ظرفیت و نوع کار، آسانسورتان را انتخاب کنید. پول‌داری شما دلیل خوبی نیست که آسانسور یک برج را برای یک آپارتمان شش‌طبقه بخرید. لطفا قبل از خرید آسانسور به‌جای زرق وبرق و شکل‌وشمایل به فکر استاندارد‌ها باشید.

حبس ترس

قطعا در مدتی که از کارکردن آسانسور می‌گذرد، خیلی پیش آمده است که همسایگان یک واحد مسکونی یا تجاری با مراجعه به مدیر ساختمان از مشکلات فنی آسانسور گله‌مند شوند و به‌دنبال پیگیری‌های مدیر، خیلی‌ها گوششان را به کری بزنند تا از زیر بار هزینه‌ها شانه خالی کنند. صدای نابهنجار از چاله آسانسور، کندکارکردن، غیرفعال‌بودن کلید اضطرار، هم‌ترازنبودن کف کابین با هر طبقه و... نمونه‌های مشابه در خرابی آسانسور‌ها به‌شمار می‌رود که باید هرچه سریع‌تر رفع شود. البته خیلی‌ها بدون اینکه آسانسور ایرادی داشته باشد، بازدید دوره‌ای از سیستم فنی آسانسور را در برنامه کاری خود می‌گذارند که کاری شایسته و خوب است.

استرس را از آسانسور دور کنیم

طرف تعریف می‌کرد همسایه جوانمان از ترس خفگی در آسانسور در لابه‌لای صدای پرهیاهوی ساکنان ساختمان که با دادوفریادشان استرسش را بیشتر می‌کردند، جانش را از دست داد. اولش جا خوردم، اما وقتی بیشتر توضیح داد، متوجه شدم بنده‌خدا درآسانسور گیر می‌کند و از ترس اینکه مبادا اکسیژن به او نرسد، سکته قلبی می‌کند. به‌تکرار، توصیه‌های ایمنی را از زبان کارشناسان شنیده‌ایم.

دیواره‌های کابین آسانسور‌ها کاملا ایزوله نیستند، در نتیجه راه ورود و خروج هوا به دورن کابین باز است و اصلا در زمان محبوس‌شدن جای نگرانی ندارد که اکسیژن کم بیاورید. بهترین راه برای فرار از محبوس‌شدن در آسانسور این است که در شرایطی که ساختمان خالی از سکنه است یا حریق و زلزله‌ای رخ داده است، از آسانسور استفاده نکنیم. لطفا اگر خودتان یا کسی در آسانسور گیر کرد، قیل‌وقال نکنید. بگذارید آرامش برقرار شود.

حبس ترس

خون‌سردی‌تان را حفظ و دیگران را به آرامش دعوت کنید. زنگ اعلام اضطرار را بفشاریم و اگر کسی متوجه نشد، با نزدیک‌ترین فرد به آسانسور تماس بگیریم. لطفا در این موقعیت الکی شارژ گوشی‌تان را هدر ندهید. حواسمان به افراد محبوس‌شده‌ای که از بیماری خاصی رنج می‌برند، باشد. حتما علاوه بر آتش‌نشانی به اورژانس هم خبر بدهیم. به‌هیچ‌عنوان در را نشکنیم. اگر آسانسور بین طبقات ایستاد، کف کابین بنشینید و به‌هیچ‌عنوان برای خروج تلاش نکنید. خطر برق‌گرفتگی در این وضعیت خیلی زیاد است.

***
در ۶ ماه نخست امسال توسط آتش‌نشانی مشهد انجام شده است:
۴۰۱۱ نفر
تعداد نجات یافتگان از درون آسانسور
۲۸۳۵ مورد
تعداد عملیات محبوسی آسانسور

فوری فوتی

گاهی فاصله مرگ و زندگی این‌قدر کم است که نمی‌توان تا رسیدن نیرو‌های امدادی صبر کرد. مثلا در یک ساختمان چندطبقه آتش‌سوزی رخ می‌دهد و امکان خفگی افراد داخل کابین وجود دارد. در این وضعیت خاص باید دست‌به‌کار شد.

ابتدا کلید اصلی برق را قطع کنید و بعد به پشت بام و اتاق کنترل آسانسور بروید.

زمانی که قسمت‌های رنگ‌خورده سیم‌بکسل با قسمت‌های رنگ‌خورده پایه موتور گیربکس هم‌سطح باشد، یعنی کابین در تراز یکی از طبقات است. برای رسیدن به چنین وضعیتی با یک دست اهرم ترمز روی موتور گیربکس را فشار دهید و با دست دیگر فلکه دستی روی موتور را در جهتی بچرخانید که راحت‌تر می‌چرخد. اگر سرعت چرخش زیاد شد، با شل‌کردن اهرم ترمز سرعتش را کم کنید. تا رسیدن به وضعیت هم‌ترازشدن قسمت‌های رنگی سیم‌بکسل و قسمت‌های رنگی پایه موتور گیربکس، این کار را ادامه دهید و بعد اهرم ترمز را رها کنید تا کابین متوقف شود.

حالا از سوراخ چاه موقعیت کابین را پیدا کرده و به آن طبقه بروید. با کلید اضطراری در را باز کنید و افراد حبس‌شده را نجات دهید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->