استراتژی چندوجهی ترامپ در قبال برنامه هسته‌ای‌ ایران سخنگوی شورای شهر تهران: مصوبه تغییر نام خیابان بیستون به «شهید یحیی سنوار» دوباره بررسی می‌شود قائم پناه: استان خوزستان مقصد بعدی سفر استانی رییس جمهور است پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت میلاد حضرت مسیح(ع)+تصویر یک صهیونیست در عملیات زیرگیری با خودرو در الخلیل زخمی شد (۵ دی ۱۴۰۳) شلیک یک پهپاد از یمن به سمت جنوب فلسطین اشغالی (۵ دی ۱۴۰۳) پزشکیان: نمی‌توانم حرف‌هایی بزنم که بعدا عمل نکنم دیدار پزشکیان با سه خانواده شهید در بجنورد صدور احکام پرونده فرزندان معاون اول سابق قوه قضائیه+ جزئیات (۵ دی ۱۴۰۳) ۵ غیرنظامی سوری بر اثر تیراندازی نظامیان صهیونیست زخمی شدند (۵ دی ۱۴۰۳) جزئیات خنثی‌سازی فعالیت‌های جاسوسی «سیا» و «موساد» در یمن خنثی سازی طرح ترور یکی از مدیران ارشد صنایع دفاعی روسیه (۵ دی ۱۴۰۳) سخنگوی دولت: بازگشایی سفارت ایران، بستگی به عملکرد حاکمان سوریه دارد محسنی اژه‌ای: دادگاه‌های مفاسد اقتصادی با قاطعیت در حال برگزاری است | ورود به حریم خصوصی افراد غلط است پزشکیان: نمی‌توان با امر و نهی با نسل جوان رفتار کرد پژمان‌فر تأکید کرد: لزوم توجه دولت به کاهش هدررفت گاز و انجام یک انقلاب در بهینه‌سازی مصرف آیت‌الله علم‌الهدی: هیچ مخالفتی با اثرگذاری زنان در جامعه ندارم | به‌کارگیری استعداد و نبوغ بانوان در مدیریت جامعه امری ضروری است پزشکیان وارد استان خراسان شمالی شد (۵ دی ۱۴۰۳) پیام تسلیت پزشکیان به رئیس‌جمهور آذربایجان در پی سقوط هواپیمای مسافربری در جلسه هیئت دولت مطرح شد: تسریع در شناسایی دقیق مبادی خروج بنزین و گازوئیل از مسیر قانونی توزیع برنامه‌های یوم‌الله ۹ دی در سراسر کشور اعلام شد سردار رادان: کویرهای ایران تحت پوشش مانورهای فراجا قرار می‌گیرد سردار رشید: رزمایش دفاعی -تهاجمی نیروهای مسلح در روزهای آینده برگزار خواهد شد سفیر قطر با معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور دیدار کرد (۵ دی ۱۴۰۳) بازدید معاون توسعه روستایی رئیس‌جمهور از مناطق مرزی خراسان شمالی (۵ دی ۱۴۰۳) نشان ارتش جمهوری اسلامی ایران به وزیر امور خارجه اهدا شد پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به سی‌ویکمین اجلاس سراسری نماز + فیلم ویدئو| اولین تصاویر از حمله هوایی پاکستان به مناطق مرزی افغانستان
سرخط خبرها

لایحه اصلاح روند اسقاط خودرو‌های فرسوده به کمیسیون صنایع مجلس ارجاع شد

  • کد خبر: ۱۲۹۰۲۱
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
لایحه اصلاح روند اسقاط خودرو‌های فرسوده به کمیسیون صنایع مجلس ارجاع شد
لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو در خصوص اسقاط خودرو‌های فرسوده برای بررسی بیشتر و رفع ابهامات به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شد.

به گزارش شهرآرانیوز، در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۹ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده واحده لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ در خصوص اسقاط خودرو‌های فرسوده، این لایحه به دلیل وجود برخی ابهامات به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شد تا مورد بررسی قرار بگیرد.

براساس این گزارش حسن شجاعی علی‌آبادی طی پیشنهادی برای اصلاح کل ماده واحده لایحه مذکور، مطرح کرد: هدف از اجرای این لایحه افزایش انگیزه‌های اسقاط بوده در حالی که با موارد مطرح شده در متن لایحه، انگیزه برای این امر مهم کاهش پیدا کرده و به چرخه اسقاط ضربه وارد می‌شود و تداوم این امر موجب افزایش آلودگی هوا، مصرف سوخت، تلفات جاده‌ای و ... می‌شود.

وی با بیان اینکه در لایحه دولت برای اسقاط خودرو‌ها تعارض منافع وجود دارد، افزود: اینکه مسئول اسقاط خودرو به وزارت صمت واگذار شده به دلیل اینکه این وزارتخانه سهامدار کارخانه‌های خودروسازی نیز هست تعارض منافع ایجاد کرده و اخلال در روند تولید صورت می‌گیرد لذا برای کاهش این اثر باید برای میزان اسقاط خودرو در یک بازه زمانی حد مشخصی تعیین شود و ما در پیشنهاد خود کف ۳۵ درصدی را مطرح کردیم.

شجاعی تاکید کرد: دریافت مبلغ یک و نیم درصدی قیمت خودرو در صورت عدم وجود گواهی اسقاط تولیدکنندگان خودرو را بیشتر به سمت پرداخت این مبلغ برده و اسقاط که هدف اصلی لایحه است کاهش پیدا می‌کند لذا ما پیشنهاد افزایش آن به ۲.۵ درصد را ارائه کردیم تا اسقاط خودرو به صرفه باشد. همچنین مبلغ حاصل از آن باید برای اجرای طرح‌های اسقاط به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور پرداخت شود تا تعارض منافع نیز در این بخش کاهش پیدا کند.

وزیر صمت در مخالفت با پیشنهاد مطرح شده، عنوان کرد: در قانون اسقاط خودرو که سال ۹۷ به تصویب رسید اشکالاتی وجود داشت و ما برای رفع آن لایحه مذکور را تنظیم کردیم، اما پیشنهاد مطرح شده مشکلات را بیش از پیش افزایش خواهد داد در قانون سال ۹۷ اسقاط خودرو ۲۵ درصد در نظر گرفته شده بود که با این پیشنهاد به ۳۵ درصد افزایش پیدا می‌کند که این از قانون هم شدیدتر است از طرفی پیشنهاد شده مبلغ دو و نیم درصد خودرو‌ها برای عدم وجود گواهی اسقاط پرداخت شود و این خود موجب افزایش قیمت وسائل نقلیه می‌شود و اگر مبلغ دریافتی نیز مجددا صرف خرید گواهی اسقاط شود در روند اجرای طرح اشکال ایجاد کرده و دور باطلی بروز می‌کند.

فاطمی‌امین تاکید کرد: در پیشنهاد مطرح شده سهم متقاضیان خودرو‌های فرسوده ۳۰ درصد از خودرو‌های موجود در قرعه کشی لحاظ شده در حالی که هم اکنون ۵۰ درصد از سهم خودرو‌ها برای اجرای قانون جمعیت و حمایت از خانواده اختصاص پیدا کرده و اگر ۳۰ درصد آن نیز به دارندگان خودرو‌های اسقاطی اختصاص پیدا کند تنها ۲۰ درصد برای مردم باقی می‌ماند که این امر در روند تنظیم بازار اخلال ایجاد می‌کند.

وزیر صمت با بیان اینکه وزارت صمت منافعی در تولید خودرو توسط خودروساز‌ها نداشته لذا تنظیم بازار توسط این وزارتخانه تعارض منافعی ایجاد نمی‌کند، اضافه کرد: زمانی که بنده در سال ۸۵ اسقاط خودرو را آغاز کردم پیش از آن تنها ۴۵ هزار خودرو اسقاط شده بود که پس از اجرای برنامه‌ها طی ۱۰ ماه بیش از ۲۲۵ هزار خودرو اسقاط شد و این امر نشان دهنده اعتقاد بنده به روند اسقاط خودرو است.

وی ادامه داد: پیشنهاد شده بود که مسئولیت اسقاط خودرو‌ها به ستاد مدیریت سوخت واگذار شود در حالی که این امر یک صنعت بوده و باید برای انجام آن جواز تاسیس دریافت شود و اگر این فرآیند در ۲ دستگاه باشد موجب ناهماهنگی می‌شود، ما در سال ۸۵ برای اجرای تبصره ۱۳، گازسوز کردن خودرو‌ها و سهمیه بندی بنزین ستادی را تحت عنوان مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت ایجاد کردیم، حال نباید ستاد موقتی که برای یک دوره ایجاد می‌شود به هر قیمتی تداوم پیدا کند.

در نهایت با نظر رئیس مجلس شورای اسلامی، لایحه مذکور برای بررسی و اصلاح به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->