نمایش فیلم‌های جشنواره «سینما حقیقت» در خراسان رضوی آغاز شد بیش از ۱۰ میلیون ایرانی در پاییز ۱۴۰۳ به سینما رفتند | زودپز همچنان در صدر! رونمایی از نخستین تیزر انیمیشن «ساعت جادویی» + فیلم خیز هنرمندان مشهدی‌ برای ساخت ۶ مجموعه تلویزیونی ۲۹ مجموعه سینمایی، میزبان چهل و سومین جشنواره فیلم فجر داستان‌های کهن را با ابزارهای نو تعریف کنیم کیانوش عیاری و منوچهر محمدی پروانه ساخت گرفتند سریال سرزمین مادری با کیفیت 4K-HDR روی آنتن تلویزیون+ زمان پخش اولیویا هاسی، ستاره فیلم‌های رومئو و ژولیت و کریسمس سیاه درگذشت آمار فروش سینما‌های خراسان‌رضوی در هفته گذشته (۸ دی ۱۴۰۳) «خیام‌خوانی» پرواز همای و گروه بوشهری «لیان» در تبریز + فیلم آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر در مشهد طی هفته گذشته (۸ دی ۱۴۰۳) زمان پخش فصل سوم بازی مرکب مشخص شد + خلاصه داستان فیلم کوتاه کُر در راه جشنواره فیلم سولوتورن مجید صالحی با «تاکسیدرمی» در راه فجر چهل و سوم + عکس خون‌آشامی‌ها در رأس گیشه آمریکای شمالی انیمیشن داستان اسباب بازی ۵، در راه سینما
سرخط خبرها
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

خراسان رضوی قطب دوم رسانه‌ای کشور است

  • کد خبر: ۱۲۹۴۵
  • ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
خراسان رضوی قطب دوم رسانه‌ای کشور است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خراسان رضوی قطب دوم رسانه‌ای کشور است و جایگاه رفیع، مهم و اثرگذاری را دارد.
به گزارش شهرآرانیوز، سید عباس صالحی، در آئین اختتامیه چهارمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر در تالار شهر مشهد، اظهار کرد: اینکه در یک فضای ملی امکان کشف استعداد‌های رسانه‌ای و تجلیل از آن‌ها فراهم شده و فرصتی برای توجه به موضوعات ملی و منطقه‌ای ایجاد می‌شود بسیار خوب و امیدوارکننده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها به‌مرور زمان انباشتی از کشف استعداد‌ها اتفاق می‌افتد و هم تجمیعی از مطالب و موضوعات خوب ملی و استانی که همه آن‌ها جای کار دارد.

وی افزود: رسانه رکن مقوم توسعه استان است و اگر در برنامه‌ریزی‌ها از رسانه‌ها به خوبی استفاده شود، مسیر توسعه منطقه‌ای، هموارتر می‌شود.

صالحی تصریح کرد: خراسان رضوی قطب دوم رسانه‌ای کشور است و جایگاه رفیع، مهم و اثرگذاری را دارد، عزیزان و همراهان رسانه‌ای به خوب می‌دانند که نظام ارتباطات رسانه‌ای ما تغییرات قابل توجهی را داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تکنولوژی ارتباطی در دهه‌های اخیر، تغییرات قابل توجهی پیدا کرده است، ادامه داد: در حوزه تکنولوژی سخت‌افزار در سال ۲۰۱۴، چهار میلیارد و ۱۰۰ گوشی هوشمند داشتیم، ولی امروز در آستانه سال ۲۰۲۰، شش میلیارد گوشی هوشمند داریم و این تحول قابل توجهی است، چراکه همه می‌دانیم گوشی هوشمند، صرفاً یک کالا نیست بلکه یک ابزار وسیع ارتباطی است که فضای ارتباط را تغییر جدی می‌دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نکته دوم در تغییر نظام ارتباطی، جایگاه صوت و تصویر در نظام رسانه است. این فضای صوت و تصویر، مبنای نظام رسانه را دچار تغییر جدی می‌کند. در مورد سهم صوت و تصویر در ترافیک داده، باید گفت که در سال ۲۰۱۴ معادل ۳۷.۳ درصد سهم صوت و تصویر در ترافیک داده، سال ۲۰۱۵، ۴۵.۷ درصد، سال ۲۰۱۷ معادل ۷۱.۸ درصد و سال ۲۰۱۸ معادل ۷۹ درصد بوده است. پس اتفاقاتی در نظام رسانه در سهم قالب‌ها می‌افتد که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم.

وی در خصوص سهم شبکه‌های اجتماعی، بیان کرد: در سال ۲۰۱۹، سه میلیارد و ۴۸۰ میلیون نفر در جهان، کاربر شبکه‌های اجتماعی داشتیم درحالی‌که این تعداد در سال ۲۰۱۸، ۹ درصد کمتر بوده است.

صالحی ضمن ارائه آمارهایی از فضای رسانه‌ای کشور، بیان کرد: در فضای ایران، ۷۲ میلیون مشترک اینترنت داریم که ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آن‌ها، ثابت هستند. در ضریب نفوذ اینترنت، ۸۸.۸۶ درصد است که حدود ۸۳ درصد آن، مربوط به موبایل که در پنج سال، به چهار برابر رسیده است، گستره اینترنت در حال حاضر در همه شهرها ۸۶ درصد و در روستاها ۵۸ درصد داده‌ها است.

وی ادامه داد: ایران رتبه پانزدهم برخورداری از تلفن همراه است. در ثبت دامنه، جزو چهار کشور برتر جهان هستیم و در سال ۹۶، ۹۶۸ هزار ثبت دامنه و در سال ۹۷، یک‌میلیون و ۱۱ هزار دامنه ثبت شده است. پس می‌بینیم که فضای اینترنت در ایران با دامنه‌های کاربری و نفوذ چه تغییرات عمیقی پیدا کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص آمارهای مصرف رسانه در کشور، گفت: میانگین مصرف اینترنت ما، ۱۶۹ دقیقه در روز است و میانگین مصرف تلویزیون، ۷۴ دقیقه و میانگین مصرف روزنامه چه کاغذی و چه اینترنتی، ۲۷.۸ دقیقه در روز است. همچنین در حوزه شبکه‌های اجتماعی، سهمی که این شبکه‌ها در فضای ایران دارند، درصد قابل توجهی است.

وی در ادامه تأکید کرد: هم آمار جهانی و هم آمار ملی خودمان، نکته‌هایی را به ما علامت می‌دهند که طبعاً جریان رسانه‌ای ما مخصوصاً جریان در خدمت منافع نظام، نمی‌تواند این علامت‌های مهم را نادیده بگیرد.

صالحی اضافه کرد: نظام ارتباطات از محلی به فرامحلی توسعه پیدا کرده است و به‌طور طبیعی، ما به سمت فرامحلی حرکت نکنیم، باختیم و درواقع جنگ رسانه‌ای و تبادل رسانه‌ای را باختیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط با تغییرات دیگر نظام رسانه‌ای، اظهار کرد: همچنین نظام رسانه‌ای، از تک رسانه‌ای، به چندرسانه‌ای حرکت کرده است و این نظام از مخاطب‌محور به سمت کاربر محور درحال حرکت است و باید این موضوع به رسمیت شناخته و مدیریت شود.

صالحی ادامه داد: ما شاهد یک جنگ روانی جدی رسانه‌ای علیه انقلاب، نظام و کشور هستیم و البته این چهل سال همیشه در جنگ رسانه‌ای بوده‌ایم چراکه انقلاب اسلامی ایران، انقلابی صرفاً معطوف به درون نبود و به همین جهت، مورد کینه مستکبران قرار گرفت‌.

وی در خصوص اهمیت جنگ رسانه‌ای، گفت: جنگ رسانه‌ای، سهمگین‌تر از جنگ اقتصادی است چراکه تأثیرات نامرئی دارد. اکنون ۲۵۰ شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان فعالیت می‌کنند لذا در یک جنگ جامع روانی و رسانه‌ای قرار داریم و خیلی وقت‌ها ممکن است آن‌ها برای ما سوژه بسازند و ما را به دنبال خود بکشانند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اضافه کرد: تحلیلی از موضوعات شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان صورت گرفت و در جهت‌گیری آن‌ها باید گفت که حدود ۵۳ درصد، منفی، ۲۱.۵ درصد، دوپهلو و ۲۵.۳ درصد، خنثی بود. پس بیش از ۷۵ درصد آن‌ها تقریباً با نگاه‌های منفی با سمت کشور ما حرکت کرده‌اند.

وی ادامه داد: سه نکته در این تحلیلی بسیار مهم است. نکته اول، تخریب وحدت ملی است. وحدت ملت ایران در این چهل سال، مایه قوام نظام بوده است و دشمنان به این وحدت در مذاهب، احزاب و قوای حاکمیت طمع کرده‌اند.

صالحی با اشاره به نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی، ابراز کرد: کانون دوم، مسئله تخریب مشارکت ملی است. جریان جنگ روانی رسانه‌ای می‌کوشد که بنیان‌های مشارکت را از بین ببرد. مردم‌سالاری دینی در ایران یک اتفاق مبارک و بی‌بدیل در منطقه است و آنچه آن‌ها به آن امید بسته‌اند، این است که این بذر مشارکت خشک شود. در آستانه انتخابات بزرگی هستیم و هر رأی مردم ایران به اندازه یک موشک برای حفظ و استقلال ایران اهمیت دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کانون سوم، ایجاد یاس و ناامیدی نسبت به آینده است. اینکه بذر امید را نابود کنند و جوان و نوجوان ایرانی از ایرانی بودن خود شرمنده شود و آینده را تیره‌وتار ببیند.

صالحی ضمن اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرماید که پیش از همه‌چیز، نخستین توصیه من، امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسی همه قفل‌ها، هیچ گامی نمی‌توان برداشت‌.

وی در انتها تأکید کرد: جریان رسانه‌ای کشور بی‌تردید می‌تواند پایگاه مهمی باشد برای هم روزآمدی و ممکن کردن ناممکن‌ها است‌. رسانه ما باید در فضای کشور و در مقابل جنگ روانی، مجهزتر وجدی‌تر باشد به‌گونه‌ای که بتواند عملیات آن‌ها را خنثی کند و نظام شبکه‌ای تأثیرگذاری آن‌ها را مختل کند.

 
منبع: مهر
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->