پیشکسوتان عرصه‌های مختلف مشهد باید در رویداد نشان مشهد الرضا (ع) تجلیل شوند واقعه ۱۰ دیماه مشهد برای تشکیل حکومت اسلامی اتفاق افتاد مراسم بزرگداشت شهدای دهم دی ماه مشهد برگزار شد + ویدئو روز‌های یادآور حماسه‌های مردم مشهد باید در فضای اجتماعی شهر مورد توجه قرار بگیرد «مردمی بودن» موضوع اصلی نشان مشهدالرضا (ع) است | نسل جوان با خلاء الگو‌ها مواجه است مدیر مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی: نشان مشهدالرضا (ع) تجلیل از خادمان فرهنگ رضوی است حاجی‌بگلو: تصمیم‌گیری درباره تمدید دوره شوراها در انتظار مجلس است | هفت ساله شدن شوراها، در دولت نیز موافقانی دارد مشروح سیاست‌های شورای شهر مشهد در حوزه حمل‌ونقل شهری برگزاری دهمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی (۶ دی ۱۴۰۳) کاسب قدیمی محله سرشور: ما وسط تاریخ مشهدیم شهردار مشهد مقدس: ۴۵ کلان‌پروژه در‌حال‌اجرا تا پایان دوره ششم مدیریت شهری، به بهره‌برداری می‌رسد + فیلم هر سفر مترو در مشهد ۱۸ هزار تومان هزینه دارد افزایش ۲برابری پلاک‌های فعال خودرو در مشهد طی ۵ سال | کاهش حوادث ترافیکی فاز نخست خط ۳ قطارشهری مشهد تا پایان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد توضیحات رئیس شورای شهر مشهد درباره برخی موضوعات مربوط به صحن علنی روز گذشته (۵ دی ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد برای ششمین روز پیاپی، آلوده است (۶ دی ۱۴۰۳) نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد: تغییر کیفیت و ظاهر معابر شهر هدیه ناقابل مدیریت شهری است | ورود ۶۰ ناوگان جدید خط یک قطارشهری از یک‌سال‌ونیم آینده نگاهی به واقعه آتش‌سوزی ندامتگاه مشهد در ۵ دی ماه ۱۳۵۷ | آزادی با شورش زندانیان بند ۲ اجرای طرح آبرسانی، مسیر تردد در یک‌ منطقه از مشهد را به مدت ۵ روز مسدود کرد ظرفیت‌های مشهد، بازتاب‌های بین‌المللی دارد راهکار‌هایی برای کاهش خسارات بلایای طبیعی در شهر‌ها
سرخط خبرها

تکرار مازوت‌سوزی زمستانی در نیروگاه توس مشهد

  • کد خبر: ۱۲۹۸۹۷
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
تکرار مازوت‌سوزی زمستانی در نیروگاه توس مشهد
اوایل شهریور امسال بود که جواد اوجی، وزیر نفت، از کسری گاز در زمستان امسال خبر داد و البته این را هم گفت که با تدابیر اندیشیده‌شده و تجربه پارسال تلاش می‌شود مردم به‌ویژه در بخش خانگی مشکلی نداشته باشند.

کریم‌پور - رافع | شهرآرانیوز، این کسری گاز نیروگاه‌های مشهد را به سوی مصرف سوخت جایگزین سوق می‌دهد و باز ماجرای مازوت‌سوزی تکرار می‌شود؛ موضوعی که آذر پارسال صدای نماینده ولی فقیه در خراسان‌رضوی را هم درآورد و آیت‌ا... سیداحمد علم‌الهدی در خطبه‌های نمازجمعه گفت: «نیروگاه توس مشهد در مسیر باد ورودی به شهر قرار دارد و سوزاندن مازوت در این نیروگاه جان مردم مشهد را تهدید می‌کند.»

سیدعبدا... ارجائی، شهردار مشهد، هم دی‌ماه پارسال از همین موضوع انتقاد کرد و این‌طور گفت: «آلودگی هوای حمل‌ونقل عمومی در مشهد کمتر از ۲ درصد است، اما نیروگاهی با جانمایی اشتباه در سمت غالب باد بر مشهد ساخته شده است که از سوخت مازوت استفاده می‌کند و به‌تن‌هایی سبب ۲۰ درصد آلودگی هوای این شهر است. از تولید این برق کثیف دست بردارید و دست‌کم سوخت این نیروگاه را اصلاح کنید.» نوک پیکان انتقادات شهردار مشهد هم به سوی نیروگاه توس بود؛ نیروگاهی که ماجرای مازوت‌سوزی‌اش بار‌ها به صدر اخبار رسانه‌ها نیز آمده است.

اینک در آستانه فصل سرما و پیرو اظهارات وزیر نفت و البته در حالی که مشهدی‌ها دیروز در نهمین روز پیاپی هوای آلوده تنفس کردند، پرسشمان را درباره کسری گاز زمستانی و احتمال مصرف سوخت‌های جایگزین در نیروگاه‌های شهر از مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌رضوی می‌پرسیم و البته حسن افتخاری به پاسخ‌های کلی و مکتوب اکتفا می‌کند.

او در این مصاحبه از برنامه‌ریزی‌های شرکت گاز برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها برای تولید برق در فصل زمستان می‌گوید: در فصل سرد سال گاز طبیعی مصرف‌کنندگان بخش‌های مختلف با اولویت بخش خانگی و عمومی تأمین می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: در مواقع اضطرار و اعمال محدودیت مصرف گاز طبیعی، شرکت پخش فراورده‌های نفتی نسبت به تأمین فراورده‌های سوخت مایع جایگزین اقدام می‌کند.

سوخت جایگزین استاندارد

مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی خراسان‎‌رضوی نیز درخواست ما را برای مصاحبه تلفنی رد می‌کند و به‌صورت مکتوب به پرسش‌هایمان پاسخ می‌دهد.
علی‌اصغر اصغری درباره کیفیت سوخت ارسالی به این مجموعه‌ها اظهار می‌کند: اکنون سوخت جایگزین برای استفاده در نیروگاه‌ها از تولیدات پالایشگاه‌های داخل کشور و با استاندارد‌های کامل تولید می‌شود.

بی‌رغبتی توس به مازوت‌سوزی

از مدیر دفتر مهندسی و نظارت نیروگاه توس هم سراغی می‌گیریم و مجتبی غفوری‌نژاد درباره احتمال مازوت‌سوزی زمستانی این نیروگاه این‌طور می‌گوید: تعیین و تأمین سوخت مصرفی نیروگاه توس در اختیار ما نیست و از سوی دیسپاچینگ مرکزی گاز از تهران صورت می‌گیرد. این مرکز توزیع مصرف گاز و سهمیه نیروگاه‌ها را با توجه به مقتضیات شبکه گاز انجام می‌دهد؛ بنابراین نیروگاه‌ها هیچ نقشی در تعیین نوع سوخت مصرفی ندارند.

او با تأکید بر اینکه نیروگاه توس تمایلی به مازوت‌سوزی ندارد، درباره دلایل این بی‌رغبتی می‌گوید: سوخت مازوت با تانکر‌های ۲۵ هزارلیتری به نیروگاه منتقل می‌شود و روزانه تا بین چهل تا دویست تانکر مازوت تخلیه می‌کنیم که این موضوع برای ما هزینه دارد. همچنین خوردگی سوخت مازوت زیاد است و به قطعات و تجهیزات ما آسیب می‌رساند. این موضوع هم هزینه‌های زیادی دارد و از طرفی سبب می‌شود اداره‌کل محیط‌زیست نیروگاه را به‌علت آلایندگی جریمه کند و بابت این جریمه یک‌درصد درآمد ناخالص ما به سازمان دارایی پرداخت می‌شود. مازوت آلاینده محیط است و ما خودمان در همین محیط تنفس می‌کنیم و رغبتی به مازوت‌سوزی نداریم.

۲ نامه برای مازوت‌سوزی

غفوری‌نژاد از دریافت دو نامه از سوی نهاد‌های بالادستی در دو ماه گذشته از سوی نیروگاه خبر می‌دهد؛ دو نامه‌ای که درواقع مجوز مازوت‌سوزی نیروگاه است.
او به قرارداد نیروگاه با شرکت گاز هم اشاره می‌کند که براساس آن، این شرکت باید گاز نیروگاه را در هشت ماه نخست سال، یعنی تا انتهای آبان تأمین کند که البته با توجه به افت فشار گاز، این امکان هم برای شرکت گاز فراهم نیست. زیرا میزان مصرف خانگی زیاد است.

مازوت‌سوزی از مهر

غفوری‌نژاد درباره احتمال مازوت‌سوزی توس در پاییز و زمستان امسال هم این‌طور می‌گوید: از همین اکنون باید آماده مازوت‌سوزی باشیم. این احتمال وجود دارد که از همین ماه تا پایان سال ناچار به مازوت‌سوزی شویم. ابتدای مهر یک دوره اعلام شد که باید مازوت‌سوزی داشته باشیم، اما از زمانی که هوا قدری گرم شد، به ما سهمیه دادند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->