۱۱۱ نفر از حجاج به دلیل وخامت شرایط جسمی‌ به کشور بازگشتند مقطع کاردانی رشته «فوریت‌های پزشکی» حذف خواهد شد ارتباط گردشگری ایران با مالزی افزایش می‌یابد هشداری برای زمین؛ ۲۳ درصد از مساحت زمین دیگر قابل بهره برداری نیست دستگیری عامل قتل پاکبان مشهدی + عکس خمیردندان‌های غیرمجاز از سوی وزارت بهداشت معرفی شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سفری در مشهد نیمی از فوتی‌ها در تصادفات مشهد، عابران پیاده هستند واریز ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به چه معناست؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) کشف انبار داروهای غیرمجاز توسط پلیس مشهد پشه آئدس به رنگ و بوی تایر بسیار علاقه‌مند است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۱۴ تیر ١۴٠٣) | تداوم وزش باد در استان سالاد سزار ۱۰۰ ساله شد | همه چیز در مورد یک سالاد پرطرفدار اهدای اعضای کودک مرگ مغزی در مشهد نجات‌بخش زندگی سه بیمار نیازمند‌به‌عضو شد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گردشگری ایران از دریچه سیاستگذاری دولت چهاردهم؛ باید و نبایدها انفجار شدید در کارخانه تولید جنگ‌افزار آمریکا + فیلم معلمان مدارس غیردولتی تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار می‌گیرند مقدمه و بستر توانمندسازی کودکان کار باید فراهم شود | آمار و ارقام دقیقی از کودکان کار در ایران نداریم افزایش نسبی دما طی امروز و فردا در بیشتر نقاط کشور (۱۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

«یلدا» ثبت جهانی شد (۹ آذر ۱۴۰۱) + جزئیات

  • کد خبر: ۱۳۷۶۰۹
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
«یلدا» ثبت جهانی شد (۹ آذر ۱۴۰۱) + جزئیات
شب «یلدا» که با همکاری ایران و افغانستان به عنوان پرونده چند ملیتی تهیه شده بود لحظاتی پیش در کمیته میراث ناملموس یونسکو بررسی و ثبت شد.

به گزارش شهرآرانیوز، هفدهمین نشست کمیته بین الدول حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس در شهر رباط مراکش از ۲۸ نوامبر برگزار شده و تا سوم دسامبر ادامه دارد. در جریان برگزاری این نشست پرونده‌های میراث ناملموس که از سوی کشورها پیشنهاد شده، توسط کارشناسان یونسکو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

در میان این پرونده‌ها، از طرف ایران و افغانستان نیز پرونده شب یلدا بررسی شد. این پرونده از سوی ایران به عنوان پرونده ملی ارائه شده بود اما مورد پذیرش قرار نمی‌گرفت تا اینکه این بار به صورت پرونده چند ملیتی با مشارکت کشور افغانستان به یونسکو برای ثبت در فهرست جهانی سال ۲۰۲۲ پیشنهاد شد و لحظاتی پیش با موافقت اعضای این کمیته در فهرست جهانی یونسکو به نام ایران و افغانستان ثبت شد.

پیش از این پژوهشکده مردم‌شناسی وابسته به پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ایران، درخواست‌هایی از سوی سازمان‌های غیردولتی برای درج «مراسم شب یلدا / چلا» در فهرست فهرست آثار ملی ایران دریافت کرد تا اینکه این عنصر به طور رسمی روز ۱۹ دسامبر ۲۰۰۸ در فهرست ملی ثبت شد.

ز آنجا که «یلدا / چلا» به عنوان یکی از مهمترین مراسم آئینی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود، فعالان فرهنگی و نهادهای مرتبط با این پیشنهاد، «یلدا / چلا» را از طریق وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای ثبت نام در فهرست نامزدهای موقت یونسکو مطرح کردند.

پیشنهاد تهیه پرونده نامزدی چندملیتی "یلدا / چلا" در اجلاس پایانی ۵ روزه کشورهای منطقه نوروز که در تاریخ ۲ تا ۶ مارس ۲۰۱۵ برگزار شد، به شرکت کنندگان در نشست ارائه شد. پس از آن این پرونده برای الصاق کشورهای دیگر به آن، در سایت یونسکو بارگزاری شد اما کشوری به آن ملحق نشد. تا اینکه در سال ۲۰۲۱ برخی تعاملات فرهنگی بین کارشناسان فرهنگی افغانستان و ایران صورت گرفت.

در نهایت این عنصر در سال ۲۰۲۱ در فهرست ملی افغانستان به ثبت رسید و سپس تصمیم گرفته شد که پرونده نامزدی به عنوان یک پرونده چند ملیتی به دبیرخانه یونسکو ارسال شود تا در فهرست جهانی قرار گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->