برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت و اتوماسیون صنعتی در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) کشف ۲۸ هزار دستگاه ماینر غیرمجاز شماره‌گذاری نیسان آبی متوقف شد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) تورم تولیدکننده از ۱۰۳ درصد به کانال ۳۹ درصد رسید خروج پول حقیقی با وجود بازار مثبت! | گزارش وضعیت بورس (۱۲ تیر ۱۴۰۳) سکه امامی وارد کانال ۴۳ میلیون تومان شد | طلا در مشهد گران‌تر شد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) قیمت جدیدترین گوشی‌های پرچم‌دار (۱۲ تیر ۱۴۰۳) آرامش در بازار طلا و ارز | قیمت امروز طلا، سکه، دلار و ارز دیجیتال (۱۲ تیر ۱۴۰۳) بهترین کولر گازی برای شهر تهران کشف بیش‌از ۲۳۰۰ قرص و کالا‌ی آرایشی تقلبی از یک لباس‌فروشی در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) خودرو‌های خارجی صفرکیلومتر را در مشهد چند بخریم؟ (۱۲ تیر ۱۴۰۳) بررسی قیمت خودرو‌های صفر داخلی در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت از چه زمانی آغاز می‌شود؟ خرید تضمینی گندم مازاد کشاورزان خراسان‌رضوی به ۳۲۵ هزار تُن رسید (۱۲ تیر ۱۴۰۳) پیش‌فروش خودرو هایما 7x ایران خودرو از فردا (۱۳ تیر ۱۴۰۳) + جدول و قیمت خودرو ۱۶۲ تُن تخمه آجیلی در خراسان‌رضوی تولید شد جریمه راه‌اندازی کاریابی‌های غیرمجاز اعلام شد مرخصی کارمندان و کارگران در قانون کار چگونه محاسبه می‌شود؟ عقب‌نشینی قیمتی مالکان از رقم‌های پیشنهادی اجاره (۱۲ تیر ۱۴۰۳) شرایط دریافت وام خودرو در سال ۱۴۰۳ + مدارک لازم برای درخواست وام خودرو قیمت انواع میوه‌ها در مشهد | طالبی ارزان شد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) فروش قسطی خودروی برقی کرمان موتور آغاز شد + جزئیات (۱۲ تیر ۱۴۰۳) ارسال صورت حساب‌های الکترونیکی مودیان مالیاتی به ۱۷۴ هزار فقره رسید (۱۱ تیر ۱۴۰۳) در بهار امسال چند هزار سهامدار در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند؟ ۱۵ تیر سامانه بانک مرکزی به سامانه املاک و اسکان متصل خواهد شد معرفی چند تکنیک اجاره نشینی به سبک خوش‌نشینی | چگونه خانه اجاره کنیم؟
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

ایرلاین‌ها با دریافت هزینه‌های چندبرابری زیاده‌خواهی می‌کنند

  • کد خبر: ۱۴۱۹۷۸
  • ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵
ایرلاین‌ها با دریافت هزینه‌های چندبرابری زیاده‌خواهی می‌کنند
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان با اشاره به اینکه ایرلاین‌ها با دریافت تسهیلات ویژه از دولت، اقدام به وارد کردن فرسوده‌ترین هواپیما‌ها می‌کنند، گفت:، اما با این حال هزینه‌های دریافتی آن چندین برابر نرخ رایج در دنیاست.

به گزارش شهرآرانیوز، حرمت‌الله رفیعی در یک برنامه رادیویی، با انتقاد از گران‌فروشی بلیت هواپیما توسط ایرلاین‌ها بر مبنای نرخ ۶۰ تا ۸۰ و حتی ۱۰۰ دلار به‌ازای هر نفر ـ ساعت پرواز در مقایسه با مبنای ۳۰ دلاری سایر شرکت‌های هوایی دنیا، از برخورداری شرکت‌های هوایی به‌دلیل برخی مسائل از امتیازات ویژه‌ای نظیر امکان دریافت تسهیلات و ارز‌های دولتی و ترجیحی خبر داد و بر ضرورت ورود جدی دستگاه‌ها و نهاد‌های حاکمیتی و نظارتی مسئول در این زمینه تأکید کرد.

وی با بیان این مطلب که شرکت‌های هوایی هم‌اکنون در چندین مرحله و به‌طرق مختلف در سایه اقدامات خود به‌نوعی دست در جیب مردم می‌کنند و از منابع عمومی و بودجه‌های دولتی به‌نحوی نادرست که مورد رضایت مالکان اصلی این منابع یعنی آحاد مردم نیست استفاده می‌کنند، گفت: اولین مرحله از این استفاده نامطلوب در فرآیند واردات هواپیما خودنمایی می‌کند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان با اشاره به اینکه شرکت‌های هوایی به‌جهت ایجاد امکان واردات هواپیما برای تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور از مزایا و امتیازات مالی خوبی بهره‌مند هستند، بیان کرد: غالباً به این شرکت‌ها وام‌ها و تسهیلاتی سنگین و با شرایط بازپرداخت خوبی تخصیص داده می‌شود، اما عمده این تسهیلات دریافتی توسط شرکت‌های هوایی صرف واردات هواپیما‌های فرسوده و مستهلک و یا به‌تعبیر دقیق‌تر از رده خارج می‌شود.

این فعال بخش خصوصی گردشگری ادامه داد: در حالی که مردم از امکان دریافت چنین وام‌هایی محروم هستند کمترین انتظار آن‌ها قاعدتاً این است که تسهیلات اعطایی از محل منابع مالی متعلق به آن‌ها در راه وارد کردن وسایل غیرقابل استفاده و از رده چندم صرف نشود.

رفیعی همچنین تأکید کرد:، اما زیاده‌خواهی و رانت‌خواری شرکت‌های هوایی به همین جا محدود نشده و صور و طرقی دیگری هم دارد.

وی در ادامه توضیح داد: علاوه بر مبحث مورد تشریح، پس از وارد کردن هواپیما‌های فرسوده نیز مجدداً شرکت‌های هوایی این بار به روش دیگری دست در جیب مردم می‌کنند، به این صورت که با توجه به مستهلک بودن هواپیما‌های وارد شده به بهانه تأمین منابع مالی لازم به جهت تعمیر قطعات و تجهیز مجدد هواپیما نسبت به دریافت ارز‌های دولتی و تسهیلات ویژه اقدام کرده و از این محل برای خود منابعی مالی دست و پا می‌کنند.

هزینه بلیت هواپیما در ایران ۶۰ تا ۱۰۰ دلار؛ نرخ رایج در دنیا ۳۰ دلار

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان با بیان اینکه متأسفانه این زیاده‌خواهی به همین‌جا هم ختم نمی‌شود، تصریح کرد: علاوه بر آن به عنوان شیوه‌ای دیگر شرکت‌های هواپیمایی علی‌رغم دریافت تسهیلات مورد توضیح پیشین، نسبت به افزایش هزینه و گران‌فروشی بلیت‌ها اقدام می‌کنند.

این فعال بخش خصوصی گردشگری با انتقاد از اینکه علت گران‌فروشی و افزایش این هزینه‌ها ابداً منطقی و مشخص نیست، اظهار کرد: در تمام دنیا مبنای تعیین نرخ بلیت یک پرواز و محاسبه قیمت نهایی آن بر اساس نفر ـ ساعت پرواز است و به ازای هر نفر ـ ساعت پرواز در بدترین و گران‌ترین حالت ۳۰ دلار از مسافر دریافت می‌شود.

رفیعی این در حالی دانست که هم‌اکنون در ایران و با توجه به هزینه‌های اعلامی برای پرواز‌های مختلف توسط شرکت‌های هواپیمایی چیزی در حدود ۶۰ دلار و بعضاً در برخی از مسیر‌ها تا حدود ۸۰ تا ۱۰۰ دلار به ازای هر نفر ـ ساعت پرواز از مسافران دریافت می‌شود که چندین برابر نرخ‌های معمول است.

وی همچنین افزود: شرکت‌های هواپیمایی دنیا در حالی مبنای قیمت ۳۰ دلاری دارند که کیفیت و تجهیزات هواپیما‌ها و خدمات ارائه شده در طول سفرشان به هیچ عنوان قابل مقایسه با شرکت‌های هواپیمایی ایران که ناوگانی به شدت مستهلک و فرسوده دارد و خدمات مطلوبی نیز ارائه نمی‌دهد، نیست؛ اما در ایران این هزینه‌ها چندین برابر توسط ایرلاین‌ها دریافت می‌شود.

سود بالا و تقاضای زیاد برای تأسیس شرکت‌های هواپیما در حالی که مدعی تحمیل ضرر هستند

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان بیان این عذر و بهانه از سوی شرکت‌های هواپیمایی که به واسطه تحریم‌ها عملاً امکان واردات هواپیما‌های لوکس و مجهز وجود نداشته و شرکت‌های هوایی به دلیل همین تحریم‌ها دچار ضرر و زیان شده‌اند را کاملاً مردود دانست و عنوان کرد: اگر واقعاً صنعت هوایی کشور زیان‌ده است باید ایرلاین‌ها به این سوال پاسخ دهند که چرا تا این اندازه و در همین شرایط تحریم شاهد تقاضا، علاقه و گرایش برای صدور مجوز ایرلاین و ورود به این صنعت هستیم و در همین شرایط تحریم غالب ایرلاین‌ها از محل منابع مالی سرشار به دست آمده از این صنعت اقدام به بنگاه‌داری می‌کنند؟

جت شخصی و پرواز بیزینسی شگرد جدید ایرلاین‌ها برای گران‌فروشی بلیت هواپیما تا چندبرابر قیمت!

این فعال بخش خصوصی گردشگری همچنین در راستای مبارزه با چپاول اموال عمومی، از بانک مرکزی درخواست کرد تا گزارش میزان ارز‌های ترجیحی دولتی و نیمایی تسهیلات تخصیص داده شده به شرکت‌های هواپیمایی برای ورود هواپیما به کشور و تجهیز ناوگان هوایی را منتشر کرده و نهاد‌های نظارتی این موضوع را با جدیت پیگیری و بررسی کنند که ارز‌ها و تسهیلات تخصیص داده شده در کجا خرج شده‌اند و آیا در مسیر مقرر و قانون‌مند مصروف شده‌اند یا خیر.

رفیعی در انتها با گلایه از اینکه این رویه کماکان و در شرایط فعلی نیز ادامه دارد، خاطر نشان کرد: مطابق بررسی‌ها سود خالص شرکت‌های هوایی بالغ بر ۵۰ درصد است که یک سود استثنایی و بی‌نظیر در بین مشاغل و صنایع موجود فعلی است که نیاز دارد ریشه‌ها، علل و عوامل و چرایی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->