برگزاری مراسم چهلمین روز شهادت رئیس‌جمهور شهید در مشهد + فیلم و عکس آغاز عملیات اجرایی بهسازی و نوسازی گذر تاریخی نوغان مشهد گذری بر تاریخ قدیمی‌ترین هتل مشهد | «پارس» با پنجره‌هایی رو به ارگ قدیم تصادف مرگ‌بار کامیونت با موتورسیکلت در محور چناران-مشهد (۱۱ تیر ۱۴۰۳) صدور بیش از ۱۵۹ هزار مجوز بهره‌برداری از غرف بازار‌های سیار شهرداری مشهد اعلام نرخنامه مصوب عکس پرسنلی اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران مشهد تأمین ۱۰۰ لیتربرثانیه آب موردنیاز فضای سبز مناطق غربی مشهد در یکصدوهفدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۱۱ تیر ۱۴۰۳) | تقدیر شورا از عملکرد شهرداری مشهد در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری درباره کوچه تاریخی «وحدت» مشهد | عبور از تاریخ کوچه شرکت «کانتور» ترافیک سنگین در اطراف میدان آزادی و بزرگراه شهید چراغچی | سرعت بالا، جان راکب موتورسیکلت را گرفت (۱۱ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز سالم است (۱۱ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۳۴۸ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۰ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۱ تیر ۱۴۰۳) بررسی گلایه‌های مشهدی‌ها درباره وضعیت پروژه‌های ناتمام پایانه مسافربری مراسم چهلم شهدای خدمت در مشهد | برگزاری مراسم چهلم شهدای خدمت، فرصتی برای تبیین دستاورد‌ها و خدمات شهید جمهور ضارب نگهبان بوستان خورشید مشهد روانه زندان شد رونمایی از گواهینامه بین‌المللی مدیریت زیست‌محیطی ایزو ۱۴۰۰۱-۲۰۱۵ توسعه کارخانه نوآوری و مراکز نوآوری شهری از اهداف زیرساختی این حوزه مدیریت شهری مشهد است شهروند خبرنگار | درخواست بازگشایی سرویس بهداشتی بوستان شقایق مشهد + پاسخ سلیمی: سایت بانوان بوستان «وحدت» مشهد بازطراحی می‌شود شهردار مشهد: ۱۳۵ میلیارد تومان برای ساخت ایستگاه‌های جدید آتش‌نشانی اختصاص یافته است مطالبه شهروندان برای دیواره‌سازی حاشیه کانال آب سیس‌آباد مشهد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

دهم دی؛ روز استکبار‌ستیزی و رویش انقلاب اسلامی

  • کد خبر: ۱۴۲۵۴۱
  • ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
دهم دی؛ روز استکبار‌ستیزی و رویش انقلاب اسلامی
دهم خونین دی ۵۷ بی‌رحمی عوامل رژیم پهلوی را به دنیا نشان داد و به‌گواه انقلابیون و شاهدان عینی، این روز عامل شکست قطعی رژیم در مشهد مقدس بود.

شهروندان مشهد در جریان انقلاب اسلامی روز‌های پر‌فراز‌و‌نشیبی را تجربه کرده‌اند؛ ولی دهم دی‌ماه۵۷ یکی از روز‌های ویژه از حیث تبعیت مردم از نمایندگان حضرت امام‌خمینی (ره)، نمایش ددمنشی عوامل رژیم پهلوی و مظلومیت مشهدی‌ها بوده است.

دهم دی‌ماه۵۷ عوامل رژیم تا‌بن‌دندان‌مسلح پهلوی، غضبناک و لبریز از بغض و کینه، سوار بر تانک‌های نفربر و جنگی از پادگان ارتش خارج شده و در خیابان به‌سمت مرد، زن، کودک، پیر، جوان و هر کسی که می‌دیدند، تیراندازی می‌کردند.

دهم خونین دی ۵۷ بی‌رحمی عوامل رژیم پهلوی را به دنیا نشان داد و به‌گواه انقلابیون و شاهدان عینی، این روز عامل شکست قطعی رژیم در مشهد مقدس بود.

نگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی در مشهد مقدس نشان‌دهنده این واقعیت است که نقش رهبران این جریان یعنی حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، مرحوم آیت‌ا... واعظ‌طبسی و شهید هاشمی‌نژاد و همچنین مرحوم آیت‌ا... شیرازی در جهت‌دهی صحیح مبارزات مردمی علیه رژیم پهلوی در شهر امام‌رضا (ع) بسیار مؤثر بوده است.

بیش از چهارصد شهید و مجروح انقلاب اسلامی در مشهد، کشتار بدون دلیل مردم کوچه‌و‌خیابان و رد‌شدن بی‌مهابای تانک‌های ارتش از روی مردم بی‌دفاع در دهم دی، سازنده نقطه عطف انقلاب اسلامی در مشهد مقدس بوده است.

روزی خونین که بیمارستان امام‌رضا (ع) مملو از مجروحان بود و ظرفیت سردخانه‌ها در این شهر از پیکر شهدا پر شده بود؛ روزی که عوامل شاه تصور می‌کردند با کشته‌سازی و کشتار مردم می‌توانند آتش انقلاب را خاموش کنند و بر عزم و اراده مردم پیروز شوند و این در‌حالی بود که هر گلوله‌ای از طرف آنان، این آتش را شعله‌ورتر می‌کرد.

واقعیت این است که شهر مشهد بر محل شهادت هشتمین امام شیعیان، حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع)، بنا شده و این خود افتخار و جایگاهی بزرگ برای شهروندان این شهر مقدس است؛ ولی قطعا نام‌گذاری روز ملی مشهد به نام و یاد شهدای روز دهم دی‌۵۷ که در مسیر منش رضوی، استکبار‌ستیزی و رویش انقلاب اسلامی جان شیرین خود را فدا کرده‌اند، اهمیت دارد.

همه ما به‌عنوان خادمان مردم و زائران حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) در مقابل خانواده معظم شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای امنیت و به‌ویژه شهدای انقلاب اسلامی سر تعظیم فرود می‌آوریم و با عنایت به مجروح‌شدن و شهادت جمع زیادی از همشهریانمان در دهم خونین دی ۵۷ در شهر مشهد، از شورای اسلامی شهر و شورای فرهنگ عمومی استان، به‌ویژه نماینده محترم، ولی فقیه در استان به‌منظور نام‌گذاری این روز به‌عنوان «روز ملی مشهد»، تشکر می‌کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->