هشدار سازمان ملل: فلسطینیان با حملات هوایی زنده به گور می‌شوند هلاکت نظامیان صهیونیست در جنوب لبنان + جزئیات علی لاریجانی راهی سوریه می‌شود (۲۳ آبان ۱۴۰۳) ترامپ و بایدن در کاخ سفید دیدار کردند گروسی وارد تهران شد (۲۳ آبان ۱۴۰۳) هشدار برنامه جهانی غذا: مواد غذایی در نوار غزه کمیاب و بسیار گران است حکم قصاص برای ۶ نفر از متهمان پرونده شهید آرمان علی‌وردی استاندار خراسان رضوی با هیئت رئیسه دانشگاه آزاد استان دیدار کرد وزیر نیرو: سال آینده ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌شود ۹ نظامی صهیونیست در جنوب لبنان به هلاکت رسیدند (۲۳ آبان ۱۴۰۳) حمله حزب‌الله به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی (۲۳ آبان ۱۴۰۳) وقوع انفجار در حیفا (۲۳ آبان ۱۴۰۳) بازداشت کارمند دولت آمریکا به اتهام درز اطلاعات محرمانه مرتبط با ایران (۲۳ آبان ۱۴۰۳) نماینده حماس در ایران: به ترامپ یادآوری می‌کنیم که ما مرد جنگ هستیم| سه شرط مقاومت برای پذیرش آتش بس معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: در صورت ابلاغ قانون حجاب، دولت مکلف به اجرای آن است اردوغان: در حال حاضر ما هیچ رابطه‌ای با اسرائیل نداریم گفت‌وگوی تلفنی قالیباف با همتای عراقی | تهران و بغداد همکاری‌های پارلمانی را توسعه می‌دهند حمایت پکن از بهبود روابط ایران و عربستان پزشکیان: طرح دولت برای رفع فیلترینگ به معنای رهاکردن فضای مجازی نیست عراقچی: گفتگو‌های منطقه‌ای یک الزام است آملی لاریجانی: با تصویب پالرمو موافقم | ۴۰ بند FATF در کشور در حال اجراست بهروزآذر: شکل‌گیری کلینیک حجاب در دولت تصویب نشده است سخنگوی دولت: امیدوارم با تصمیم کارگروه، به سمت ضابطه‌مندشدن فضای مجازی حرکت کنیم حاجی بگلو: طرح تمدید فعالیت دوره ششم شورا‌ها در مجلس اعلام وصول شد آخرین خبر‌های پزشکیان درباره رفع فیلترینگ (۲۳ آبان ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: اخلاص، اخلاق و تواضع، سه ویژگی شخصیتی حجت‌الاسلام راشد یزدی است سهمیه امریه سربازی سازمان بهزیستی افزایش یافت سازمان ملل وضعیت غزه را فاجعه‌بار خواند
سرخط خبرها

رئیس کمیسیون صنایع مجلس: با عرضه خودرو در بورس با سازوکار فعلی مخالفیم

  • کد خبر: ۱۴۳۲۵۴
  • ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
رئیس کمیسیون صنایع مجلس: با عرضه خودرو در بورس با سازوکار فعلی مخالفیم
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ما با عرضه خودرو در بورس با شرایط کنونی قطعا مخالف هستیم، زیرا از یک سو تقاضا بسیار بوده و از سوی دیگر عرضه بسیار محدود و کم است.

به گزارش شهرآرانیوز، مصطفی طاهری درباره وضعیت بازار خودرو، گفت: چند عامل موجب شده که قیمت خودرو افزایش یابد در واقع یکی از این عوامل نحوه نگرش مردم به خودرو  است که اکنون خودرو به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است به این معنا که همان‌گونه که برای حفظ ارزش پول، به بازار دلار بیش از نیاز فشار وارد می‌شود، بازار خودرو نیز متحمل این فشار شده یعنی میزان تقاضا در بازار خودرو به دلیل تیراژ تولید کم طی سال‌های گذشته و جهش ارز افزایش یافته است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: راهکار رفع این مشکل در بلندمدت مباحث اقتصادی، مدیریتی و افزایش تیراژ تولید داخل است، اما باید به این نکته توجه کنیم که اگر به دنبال کاهش تب بازار خودرو ظرف چند هفته هستیم، باید میران عرضه خودرو به بازار متناسب با عطش و تقاضا شود. اثر روشی که دولت برای واردات خودرو‌های خارجی به کارگرفته، با توجه به اینکه واردات ۴ سال گذشته متوقف بوده حداقل یک سال بعد خود را نشان می‌دهد، زیرا باید فرآیند سفارش، تولید خودرو و حمل آن طی شود؛ حتی ممکن است ۱۰۰ هزار دستگاه خودرویی که برای واردات پیش‌بینی شده زودتر از ۶ ماه نیز وارد نشود.

طاهری با اشاره به راهکار لازم برای ایجاد تناسب در عرضه و تقاضا، توضیح داد: راهکار رفع این مشکل آن است که بتوان طی ۱ تا ۲ هفته از خودرو‌های موجود در مناطق آزاد و خودرو‌های دست دوم ۳ تا ۵ سال کارکرده حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه وارد کنیم. قیمت برخی از این خودرو‌ها یک دهم بهای خودروی نو همان مدل است در واقع اگر این خودرو‌ها در کنار تولید داخل وارد بازار شوند در وهله نخست سقف خودرو‌های گران‌قیمت کاهش می‌یابد و از سوی دیگر عرضه به بازار نیز بیشتر می‌شود؛ البته توصیه ما در بلندمدت به کارگیری این راهکار نیست، اما با توجه به عطشی موجود به نظر می‌رسد با شروع این اقدام پس از چند هفته عطش از بین رود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره عرضه خودرو در بورس کالا، تصریح کرد: ما با عرضه خودرو در بورس با شرایط کنونی قطعا مخالف هستیم، زیرا از یک سو تقاضا بسیار بوده و از سوی دیگر عرضه بسیار محدود و کم است و با مدیریت این موضوع توسط عرضه‌کننده (یعنی تولیدکننده)، سود ناشی از آن به جیب تولیدکننده می‌رود. یا باید عرضه خودرو در بورس متوقف شود که ما به دنبال این هستیم که خودرو‌های داخلی به هیچ وجه در بورس عرضه نشوند یا اگر به هر دلیلی این خودرو‌ها عرضه می‌شوند، سود مازاد بر سود و قیمت معقول خودرو‌ها باید به جیب دولت رود، زیرا با این روش انگیزه افزایش قیمت خودرو در بورس کالا توسط تولیدکننده از بین می‌رود در واقع با این سازوکار  تولیدکننده انگیزه‌ای برای مهندسی قیمت خودرو در بورس نخواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->