شهردار مشهد مقدس: سال پایانی دوره ششم مدیریت شهری، زمان خدمات ویژه و تلاش شبانه‌روزی است اکران گسترده شهری در مشهد به مناسبت نخستین سالگرد شهادت آیت‌الله رئیسی و شهدای خدمت بازگشایی ورودی ایستگاه شهدای خط۳ متروی مشهد از ساختمان هدایت شهرداری مشهد، برترین دستگاه استان در اجرای قانون تبدیل وضعیت فرزندان شاهد و ایثارگر نگاهی به نخستین سرشماری دقیق در مشهد | احوالات نفوس ارض اقدس نخست‌وزیر قطر از تلاش برای پرکردن شکاف بین واشینگتن و تهران خبر داد سرویس‌دهی رایگان مترو مشهد در روز زیارتی امام‌رضا(ع)، فردا (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) دیدار چهره به چهره اهالی مهدی آباد با شهردار منطقه ۵ مشهد | مهدی آباد در مسیر تغییر، با همدلی مردم و مدیریت شهری شهردار مشهد مقدس: باید ذهنیت جامعه درباره فرزندآوری تغییر کند | کاهش ۵ درصدی طلاق و آغاز پویش «قدم نورسیده» در مشهد معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور به تاجیکستان رفت سلیمی: پدران در سیاست‌های جمعیتی فراموش نشوند | نشان ملی مهر مادری باید در سطح دولت تصویب شود سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوس‌رانی در روز زیارتی مخصوص امام‌رضا(ع)، فردا (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: زمان بحران، وقت تصمیم نیست؛ باید سریع‌تر برای جمعیت چاره‌اندیشی کرد + فیلم ثبت ششمین روز پیاپی آلودگی هوا در کلانشهر مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) دیدار سالار عقیلی با معاون استاندار و فرماندار شهرستان مشهد مقدس | ابراز تمایل خادم هنرمند بارگاه منور رضوی برای اجرای برنامه‌های فاخر در شهر امام مهربانی‌ها اجرای زنده «بچه مرشد ۲» در مشهد | پویشی برای پاسداشت زبان فارسی + فیلم برگزاری ویژه برنامه گرامیداشت شهدای خدمت در مشهد تشکیل قرارگاه راهبری و تحول در مدیریت منابع مالی شهرداری مشهد درباره فروش قدیمی‌ترین میدان شهر مشهد | روزی که میدان ارگ را فروختند کشف یک میلیارد ریال داروی قاچاق از عطاری‌های خواف خراسان رضوی (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

به‌خاطر مشهد خط‌۸۳۰ را جدی بگیریم!

  • کد خبر: ۱۴۳۶۳۳
  • ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
به‌خاطر مشهد خط‌۸۳۰ را جدی بگیریم!
۸۳۰ یک خط واحد معمولی نیست! یک تور تاریخی درس‌آموز و یک کلاس پر‌عبرت درباره توسعه مشهد است. یک خط هزار‌و‌چند‌ساله!
حسین کمیلی
نویسنده حسین کمیلی

به همه دوست‌داران مشهد پیشنهاد می‌کنم دست‌کم یک‌بار، ابتدا تا انتهای خط ۸۳۰ را طی کنند؛ با چشم باز و جست‌وجوگر و گاه، چشم سر ببندید و با تاریخ همراه شوید. ۸۳۰ یک خط واحد معمولی نیست! یک تور تاریخی درس‌آموز و یک کلاس پر‌عبرت درباره توسعه مشهد است. یک خط هزار‌و‌چند‌ساله!

ابتدای خط ۸۳۰ همان مشرقی است که صبحگاهان، با طلوع خورشید به آن چشم می‌دوختیم و اتفاقا صبح پیدایش مشهد نیز از همان‌جاست؛ جایی که حضرت «شمس‌الشموس (ع)» از مسیر مرو-سرخس به این منطقه قدم نهادند و اینجا شد مشهد، محل شهادت.

خط ۸۳۰ نماد حرکت از گذشته فراموش شده شهر به امروز سردرگم آن است! شاید بسیاری از مردم مشهد، اصلا ندانند که ابتدای خط‌۸۳۰ یا همان قلعه‌خیابان کجاست؛ یا دست‌کم اگر هم چیزی درباره‌اش شنیده‌اند، گذرشان به این محله نیفتاده باشد! حق هم دارند؛ خب آنجا کاری به مشهد امروز ندارد! وقتی از تاریخی‌ترین زمین‌های شهر به جدیدترین زمین‌ها بیایی و آن زمین تاریخی ارزشمند، نماد فراموش‌شدگی و عقب‌نگه‌داشتگی باشد! این یعنی سردرگمی!

شهید بسکابادی- بولوار حر- «حرم» - بولوار فردوسی- امامیه؛ این، خلاصه مسیر خط ۸۳۰ است که بر طاق اتوبوس‌هایش، نوشته شده است، اما همه خوب می‌دانیم که «حرم» را بی‌جهت در وسط نوشته‌اند! چون دیگر، نه در میانه اقتصادی این راه و در نه میانه جغرافیایی آن نیست! شهید بسکابادی- بولوار حر- حرم امام شهید، چه ترتیب دل‌چسبی شده است.

شهید بسکابادی، نیروی بسیجی تربیت‌یافته همان قلعه غیرت است و پدر شهید هم تا همین چند سال قبل که زنده بوده، در همان مشرق زندگی می‌کرده است؛ حر بوده است که از فرزندش، نه‌تنها برج برای خودش نساخته که مسجد و حسینیه‌ای هم وقف محله کرده است. قلعه‌خیابان، قلعه‌ای تمدنی است و نماد رواداری سیره رضوی و امتداد سکونت تاریخی اقوام و ملل مختلف در پایین خیابان. قلعه مهر و مدارا‌ست. اینجا اقوام و مذاهب مختلف، بسلام آمنین گرد هم زندگی می‌کنند.۸۳۰، اما به بافت حرم که می‌رسد، گیج می‌شود! نمی‌فهمد کجاست!

سرمایه‌دار‌ها و دستگاه‌های دارای نفوذ، هر کار دلشان خواسته با حریم حرم کرده‌اند! خطی کشیده‌اند روی گذشته و مستضعفان و خاطرات و همه‌چیز! وقتی با حریم حرم چنین کنند، تکلیف بقیه شهر معلوم است! معلوم است که مسیر ورود امام (ع)، حتما فراموش می‌شود. از اینجای خط به بعد، وزن‌ها حتی به‌هم‌ریخته‌ترند! یک‌جا تفاخر برج‌هاست و یک‌جا حماسه مزون‌ها! برخلاف قلعه خیابان، در این طرف شهر، بخشی از مردم را حذف کرده‌اند! جوری طراحی شده که پول‌دارتر‌ها بیایند؛ ورود همگان ممنوع!

انتهای خط ۸۳۰ امامیه است؛ پرچم مشهد را که امثال بسکابادی‌ها و خیابانی‌ها بالا نگه داشته بودند، امروز به دست بچه‌های قاسم‌آباد و امامیه است؛ قاسمی‌داناها، بختی‌ها، عطایی‌ها، جاودانی‌ها، حریری‌ها و سنجرانی‌ها و....۸۳۰ حرکتی است برای توجه هم‌زمان به سرگشتگی‌های هویتی و شکاف‌های عمیق نابرابری و بی‌عدالتی که آینده مشهد را تهدید می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->