هشدار سفیر ایران در لندن به قانون‌گذاران انگلیسی درباره اختلال در روابط دو کشور آغاز مراسم بزرگداشت شهید رئیسی و شهدای پرواز اردیبهشت (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) بهروزآذر خبر داد: مخالفت دولت با طرح جدید کاهش مهریه به ۱۴ سکه مهاجرانی: بخش خصوصی باوجود ناترازی‌ها سرپا مانده است قالیباف: قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت قابلیت تحول در مسائل اقتصادی را دارد آن روز سخت | روایت سقوط بالگرد شهید جمهور و همراهانش عراقچی: مجمع گفتگوی تهران، پایتخت را به قلب تپنده‌ی وفاق منطقه‌ای تبدیل کرد پشت پرده موافقت صهیونیست‌ها با ورود کمک‌ها به غزه چیست؟ نماینده مردم مشهد در مجلس: استیضاح وزیر راه را قبول ندارم مدیر مرکز مطالعات انرژی و امنیت روسیه: کلید حل پرونده هسته‌ای ایران در تهران و واشینگتن است واکنش پوتین به پیشرفت گفت‌و‌گو‌های میان ایران و آمریکا جزئیاتی عجیب از مکالمه تلفنی صمیمانه رؤسای جمهور آمریکا و روسیه فاش شد | ترامپ: ولادیمیر، هر وقت دلت خواست می‌تونی تلفن رو برداری و زنگ بزنی درخواست ۲۲ کشوربرای ازسرگیری امدادرسانی کامل به نوار غزه و برقراری آتش‌بس تحفه قطری‌ها برای آمریکا دردسر شد | کاخ سفید: هواپیمای اهدایی قطر هیچ ربطی به ترامپ ندارد پوتین: آماده همکاری با اوکراین برای دستیابی به توافق هستیم آیین بزرگداشت نخستین سالگرد شهادت شهید جمهور در مسجد امام محمد باقر(ع) مشهد برگزار شد+فیلم عراقچی: پیرو مسیر شهید امیرعبداللهیان باشیم وزیر امور خارجه عراق با پزشکیان دیدار کرد قالیباف: رژیم صهیونیستی هویت ژئوپلیتیک مستقلی ندارد سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی علیه ایران لفاظی کرد عراقچی: ایران می‌تواند مرکزی برای تبادل اطلاعات در منطقه و بین الملل باشد ادعای کاخ سفید درباره حق غنی‌سازی ایران تاکید پزشکیان بر تسریع در جذب سرمایه و احداث نیروگاه‌های خورشیدی سفیر ایران در انگلیس احضار شد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) رسانه‌های عبری از بن‌بست در مذاکرات دوحه خبر دادند اخلاقی: کشور‌های عربی می‌دانند که هر پیمان و قراردادی بدون حضور ایران به نتیجه نخواهد رسید رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح: توان رهگیری و انهدام پرنده‌های دشمن افزایش ۵ برابری یافته است پزشکیان در نشست با معاونان وزارت کار: اجرای طرح محله‌محوری باعث توزیع هدفمند خدمات اجتماعی می‌شود
سرخط خبرها

در زمان‌های خاص

  • کد خبر: ۱۴۶۶۱۷
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
در زمان‌های خاص
مدیریت تولید و مصرف انرژی و اصلاح الگوی آن امر مهمی است که با وجود شعار‌های داده شده طی سال‌های متمادی، برای آن توفیقات زیادی حاصل نشده است و کماکان کشور ما بالاترین سطح مصرف گرایی و هرز منابع را دارد.

در سال‌های اخیر کسب و کار و فعالیت‌های اجتماعی بشر دستخوش تغییرات فراوانی شده است؛ امری که تقریبا جهانی بوده و با شیوع همه گیری کرونا شدت بیشتری نیز پیدا کرده است. مسائلی همچون کمبود انرژی، بیماری‌های فراگیر، مخاطرات امنیتی، مسائل سخت افزاری یا نرم افزاری، بحران‌های اجتماعی، پدیده‌های خاص زیست محیطی و ... از عوامل مهمی هستند که روند جاری کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی کشور‌های مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند و از حالت عادی خارج می‌سازد.

البته نحوه و شدت بروز این مشکل با توجه به میزان پیشرفت و توسعه یافتگی کشور‌ها یا برنامه ریزی و کسب آمادگی آن‌ها برای مواجهه با چنین چالش‌هایی متفاوت است. این مقدمه را عرض کردم تا راجع به مسئله تشدید بحران گاز در کشور و راهکار مسئولان برای مدیریت مصرف انرژی از طریق کاهش یا تعطیلی مدارس، مراکز آموزشی، ادارات، بانک‌ها و مؤسسات دولتی صحبت کنم. به هر حال پیش بینی وضعیت جوی و تلاش برای ایجاد تراز انرژی در کشور به ویژه در نقاط دور دست و سردسیر درخورتوجه است.

اما قاعدتا آنچه انجام شد، بهترین راهکار نیست. مدیریت تولید و مصرف انرژی و اصلاح الگوی آن امر مهمی است که با وجود شعار‌های داده شده طی سال‌های متمادی، برای آن توفیقات زیادی حاصل نشده است و کماکان کشور ما بالاترین سطح مصرف گرایی و هرز منابع را دارد. علاوه بر این ما نمی‌توانیم با هر اتفاق یا مشکل فراگیر یا بحرانی کشور را در کمای تعطیلی فرو ببریم و هزینه‌های اقتصادی فراوانی ایجاد کنیم. طی دو سالی که همه گیری کرونا جامعه را در بر گرفت، بر حسب اجبار تمرین کردیم تا به شیوه‌های جدیدی از کار، آموزش و فعالیت اجتماعی دست پیدا کنیم که در این راستا توفیقاتی نیز حاصل شد.

دور کاری، شیفت کاری، بهره گیری از نرم افزار، هوشمندسازی کسب و کار، سازمان‌های مجازی و ... همه عناوین علمی و تعریف شده هستند؛ اما نکته مهم، کیفیت بهره مندی از آن‌ها و بهره وری حاصل از استقرار چنین نظام‌های کاری است. واقعیت این است که ما هنوز از زیرساخت‌های کافی نرم افزاری و سخت افزاری برای بهره گیری از شیوه‌های مدرن یا خاص فعالیت‌های اجتماعی، بهره‌مند نیستیم.

آموزش‌های مجازی و دورکاری ما خروجی مناسبی ندارشته و در برخی موارد عملا کارایی ندارند؛ بنابراین ضرورت دارد برای چنین چالش‌هایی نظام جامع و یکپارچه مبتنی بر بستر‌های نرم افزاری مناسب طراحی و اجرا شود. شکل خدمت رسانی نهاد‌های عمومی و دولتی باید دارای سطحی از انعطاف و قابلیت باشد که در چنین شرایطی بلافاصله مطابق با شرایط مورد نیاز تغییر شکل دهد و از روند عملکردی مطلوب خود خارج نشود.

توسعه سخت افزاری و نرم افزاری، آموزش حداکثری منابع انسانی، توسعه هوشمندسازی خدمات، توسعه استارتاپ ها، افزایش سطح آگاهی عمومی شهروندان و دریافت کنندگان خدمات و ایجاد رابطه سیستماتیک بین نهاد‌های ارائه دهنده خدمات، بخشی از پیش نیاز‌های مهم این امر محسوب می‌شود؛ به ویژه اینکه با وجود تغییرات گسترده‌ای که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات رخ داده است، ماهیت خدمات سازمانی ما در بخش‌های گسترده‌ای کماکان دستی، حضوری و غیرهوشمند است.

این امر با توسعه سازمان‌های هوشمند در حوزه خدمات، آموزش و کسب و کار رخ خواهد داد که نتیجه آن علاوه بر کاهش هزینه‌ها و مراجعه ها، افزایش قابلیت انعطاف پذیری برای موقعیت‌های خاص است. ما هنوز از فناوری اطلاعات و پدیده‌های حاصل از آن در سطحی که شایسته و مطلوب است، بهره نگرفته ایم که این امر سبب کاهش سرعت پیشرفت کشور خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->