افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ طرح «از مزرعه تا سفره» با هدف تامین کالا‌های پر مصرف مردم در مشهد اجرا می‌شود قیمت موبایل یک روز پیش از انتخابات به چقدر رسید؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد چند؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳) وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | اقساط وام جدید ۸۰۰ میلیونی مسکن چقدر است؟ آیین‌نامه جدید آرامستان‌های کشور ابلاغ شد | تغییر در نحوه حمل متوفی و صدور گواهی فوت
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تحقیر؛ بمباران خاموش اقتصاد

  • کد خبر: ۱۴۷۸۴۵
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
تحقیر؛ بمباران خاموش اقتصاد
وقتی زبان رسانه‌ای برای گروهی از اجتماع که عملکردش مورد نقد است به سوی تحقیر می‌رود، این کار سبب می‌شود تا هم به آن گروه اجتماعی احساس بی اهمیت بودن دست دهد و هم آن‌ها شأن و منزلتشان در نزد سایر گروه‌های اجتماعی بریزد.

«در حالی که ۷۰ درصد پول دولت برای حقوق کارکنان پرداخت می‌شود، ساعت مفید کاری در ایران ۴۰ دقیقه است.»، «در حالی این روز‌ها برخی اصناف در مقابل افزایش مالیات مقاومت می‌کنند که کارگران و کارمندان دوبرابر صنوف مالیات می‌دهند.» «وقتی کالایی گران می‌شود، شهروندان برای خرید هجوم می‌آورند.»

این‌ها بخشی از تیتر‌های رسانه‌ها در سال‌های اخیر است. تیتر گزارش‌هایی که در متن آن‌ها رفتار‌های بخشی از شهروندان به نقد کشیده شده است. گزارش‌هایی که به بهانه نقد، بخشی از گروه‌های اجتماعی را هدف رگباری از کلماتی تند قرارداده است، کلماتی که معانی آن این است، «آهای مردم، کارمندی که امروز برای حقوقش گله دارد، باری بر دوش کشور است که اگر نبود، می‌شد بودجه‌ها را جای بهتری خرج کرد.»

یا به عنوان مثال در گزارش دیگری آمده است که؛ «مردم دقت کنید، بازاریانی که امروز برای مالیات چانه می‌زنند از بقیه اقشار جامعه کمتر مالیات می‌دهند و باری بر دوش بقیه هستند.» متن‌های این گونه گزارش‌ها را که می‌خوانی متوجه انبوه واژه‌های تحقیرآمیز برای گروه اجتماعی هدف می‌شوی. گویی نویسنده به جنگ خصمی آمده و وظیفه دارد که او را با سلاح قلم نابود کند، اما این سبک روزنامه نگاری چه تأثیری بر جامعه دارد؟

واقعیت این است که همه گروه‌های اجتماعی از نظر روانی نیاز دارند به اینکه احساس کنند بود و نبودشان تفاوت دارد. این حس برای همه مانند هوا ست که اگر از دستش بدهند، از نظر روحی احساس خفگی می‌کنند. بدیهی است که وقتی فردی چنین احساسی به او دست دهد، به هر کنشی برای بقا دست می‌زند. در واقع وقتی زبان رسانه‌ای برای گروهی از اجتماع که عملکردش مورد نقد است به سوی تحقیر می‌رود، این کار سبب می‌شود تا هم به آن گروه اجتماعی احساس بی اهمیت بودن دست دهد و هم آن‌ها شأن و منزلتشان در نزد سایر گروه‌های اجتماعی بریزد. این گونه زبان رسانه‌ای به مثابه انفجار بمبی در درون جامعه است.

بمبی که سبب ایجاد خشم در بین اقشاری می‌شود که به جای نقد، اهمیت وجودی شان مورد سؤال قرار گرفته است. وقتی رسانه‌ها بخشی از اقشار جامعه را به چنین سمتی سوق می‌دهند، نه تنها مواردی را که مورد نقد است، اصلاح نمی‌کند، بلکه با کاهش انسجام اجتماعی، زمینه‌های بروز احساس کرختی و بی اهمیتی را در بین مردم به وجود می‌آورند.

از این رو بهتر است که رسانه‌ها به جای اینکه با چنین ادبیاتی که پر از واژه‌های خوار کننده برای بخشی از جامعه است، زبان به سخن بگشایند، تلاش کنند که ریشه ای‌تر و عمیق‌تر به مسائلی که سبب مالیات گریزی بخشی از جامعه شده یا بهره وری کاری را کاهش داده بنگرند. متأسفانه برخی رسانه‌ها به جای اینکه سعی کنند تا مسائل و دغدغه‌های اقتصادی را به صورت ریشه‌ای تری ببینند، ترجیح می‌دهند که به سراغ دم دست‌ترین نکات برای نقد رفتار‌های اجتماعی مردم بروند، کاری که جز ایجاد حس سرخوردگی در بین اقشار مختلف نتیجه‌ای ندارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->