۳ ویژه برنامه در پنج شب پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر برپایی بیش از ۷۰۰ موکب برای دهه پایانی صفر در خراسان رضوی | ۵۷۵ موکب در مشهد فعال می‌شوند مشهد میزبان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی ایرانیان در دهه پایانی ماه صفر | تشرف بیش از ۷ میلیون زائر به حرم مطهر امام رضا(ع) + فیلم هزار کاروان پیاده در مسیر مشهدالرضا (ع) برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر ماه صفر در خراسان رضوی استقرار ۱۵۰ موکب مردمی در ۵ محور اصلی اطراف حرم امام‌رضا(ع) طی دهه آخر صفر ۱۴۰۴ راز ماندگاری حال خوش عبادت راهکارهای عملی افزایش حضور قلب در نماز | چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟ از فلکه آب تا «الرمادیه ۲» | ناگفته‌های مترجم مشهدی صلیب سرخ در اردوگاه اسرای ایرانی آغاز فعالیت حوزه علمیه خراسان رضوی در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ مشهد؛ میزبان همایش «هوش مصنوعی و اعتاب مقدسه» برپایی بزرگ‌ترین موکب آستان قدس رضوی برای خدمت به زائران امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ اجرای برنامه فرهنگی در میدان شهدا و چهارراه دانش مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) هفتم یا ۲۸ ماه صفر است؟
سرخط خبرها

فرستاده‌ای مهربان

  • کد خبر: ۱۵۰۲۸۲
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸
فرستاده‌ای مهربان
عوامل و پیامد‌های بعثت پیامبر خدا (ص)

بعثت پیامبر خدا حضرت محمد (ص) در سن چهل‌سالگی اتفاق افتاد و این یعنی از ابتدای کودکی تا چهل‌سالگی پیامبر خدا (ص) وظیفه پیامبری را ظاهر نساخته بودند، اگرچه آن حضرت از همان اوان کودکی پیامبر (ص) بودند. این ادعا را می‌توان باتوجه‌به آیه شریفه درباره حضرت عیسی (ع) که طفلی شیرخوار بودند و ناگهان به سخن آمدند، استدلال کرد. در آن آیه کریمه آمده است که آن حضرت لب به سخن گشودند و بر پیامبری خود دلیل آورده و می‌فرمایند: «من بنده خدا هستم که خدای تعالی مرا کتاب داده و مرا نیز پیامبر قرار داده است و تا مادامی که زنده هستم به نماز و زکات سفارش فرموده است.» (مریم/۳۰ ـ ۳۴)

در این آیه کریمه الهی می‌فرمایند: «جَعَلَنِیَ نَبِیّاً» نفرمودند: «یَجعَلَنِی نبیّاً». یعنی مرا هم اکنون نبی قرار داده است، نه اینکه مرا نبی قرار می‌دهد. پس زمانی که حضرت عیسی (ع) در هنگام تولد، خداوند متعال ایشان را نبی قرار داده است، آیا دور از انتظار است که پیامبر خدا محمدالمصطفی (ص) از همان دوران کودکی نبی نباشند؟! درحالی‌که در هنگام تولد رسول خدا (ص) آیات زیادی و معجزاتی به‌وقوع پیوسته است، این آیات برای ظهور پیامبران است. آری، البته تا سن چهل‌سالگی ظهور پیامبری برای رسول خدا (ص) به تأخیر افتاده بود که این سنت الهی برای تمام پیامبرانش بوده است که هر پیامبری مدتی در میان قوم خودش بدون نشانه‌های پیامبری و بدون ظهور فرمان الهی زندگی می‌کرد، سپس خداوند فرمان ظاهرساختن امر پیامبری‌شان برای ادای وظیفه الهی و هدایت امت را صادر می‌کرد.

مبعوث‌شدن پیامبر اسلام در سن چهل‌سالگی اتفاق افتاد و سیزده سال در مکه به اجرای فرامین الهی پرداختند که در سه سال از آن دوران امر پیامبری را مخفی نگاه‌داشتند، یعنی پیامبر خدا (ص) زمان ظاهر ساختن بعثتشان را در چهل‌وسه‌سالگی همگانی کردند؛ و ۱۰ سال نیز در مدینه هدایت امت و وظایف پیامبری را اجرا فرمودند.

امیرالمؤمنان راز بعثت پیامبران را چنین بازگو کرده و می‌فرمایند: خدای تعالی از فرزندان [آدم]پیامبرانی را برگزید در حالتى که با ابلاغ وحی، عهد و پیمان از ایشان و نیز رساندن رسالت امانت از آن‌ها را اخذ کرد، در هنگامه‌ای که بیشتر خلایق پیمان خدا را که به‌سوی ایشان آمده بود، تبدیل و دگرگون کردند، در نتیجه نسبت به حق خدای تعالی جاهل و نادان شدند و شریک و نظیر برای خداوند درنظر گرفتند، بنابراین شیاطین شناخت و معرفت به خدای تعالی را از آن مردم مانع شدند (و اجازه ندادند آن‌ها به شناخت و معرفت حق‌تعالی روی‌آورند).

همچنین ایشان را از پرستش خدای تعالی بریدند، در این موقع بود که خدای تعالی در میان ایشان پیامبرانی را مبعوث کرده و برانگیخت و پیامبران خود را پیوسته و پى‌درپى به‌سوی ایشان فرستاد تا از ایشان عهد فطرت و پیمان خلقت خود را که به‌خاطر آن خلق شده بودند و آن عبارت بود از توحید و معرفت، طلب کنند. همچنین تا اینکه نعمت‌هاى فراموش‌شده او را یادآورى کنند و با تبلیغ و رساندن احکام، با ایشان اتمام حجت کنند و نیز آنچه در باطن ذات عقل‌هایشان دفن کردند (یعنی از عقل‌هایشان برای تعقل‌کردن بهره‌ای نمی‌برند) و از خزائن فهم‌هایشان برای تفهیم و تفهم برانگیزانند. (نهج‌البلاغه خطبه اول)

بنابراین بعثت پیامبر اکرم (ص) دارای فواید بسیار بوده است که خداوند موارد مهم آن را برای انسان‌ها برمی‌شمارد. مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از اینکه خدای تعالی می‌فرماید: در میان مردمان امّی (ناآگاه) رسولی را مبعوث گردانیده است که
اول، آیات خدای را برای ایشان بازخوانی کند.
دوم، آنان را از هر زشتی و ناپاکی و آلودگی‌های ظاهری و باطنی پاک گرداند.
سوم، کتاب و حکمت را به ایشان بیاموزاند. (جمعة/۲).

از فواید دیگر بعثت و فرستادن پیامبر عبارت از آن است که پیامبر اکرم (ص) را متخلّق به اخلاق الهی که خُلق عظیم است (قلم/۴)، گردانیده تا در نتیجه اخلاق الهی در میان مردمان ریشه بدواند. یعنی وجود مطهر ایشان به‌گونه‌ای خلق شده است که مزین به اخلاق الهی هستند. این امر موجب شده که خدای تعالی امر دینش را به پیامبرش واگذار کرده است. (بصائر الدرجات/ج ۱ ص ۳۷۹) چنان‌که خداوند در آیه شریفه الهی فرموده است: آنچه رسول برای شما آورده است، بگیرید و آنچه از آن شما را نهی کرده است، وانهید. (حشر/۷)؛ و نیز از فواید بعثت پیامبر (ص) عبارت از آن است که وجودش موجب رحمت برای تمام عالمیان است. (انبیاء/۱۰۷) به‌طوری که وجود آن حضرت مادامی که در میان مردمان باشد، به آن‌ها هرگز عذاب الهی نخواهد رسید (انفال/۳۳).

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->