درمیشیان، سینماگر ایرانی، نامزد جایزه «افشین یداللهی» شد درخشش «پریسان» در جشنواره‌های خارجی آرش مجیدی با «تانک‌خورها» روی آنتن شبکه سه + زمان پخش راهیابی ۲ فیلم کوتاه از انجمن سینمای جوان مشهد به تهران عیادت «کاپیتان جک اسپارو» از کودکان بیمار انتصابات وزارت فرهنگ تا پایان مهر ماه سال ۱۴۰۳ انجام خواهد شد مشهد، پیشرو در گرافیک مقاومت معرفی فیلم‌های بلند داستانی جشنواره کودک اصفهان + اسامی فیلم ترسناک «جیغ ۷» در راه سینما ایده درخشان دزدیدن پول مترجم از کی عملی شد؟ | درباره بی مهری همیشگی به مترجمان و حق وحقوق آن‌ها تاریخ ایستادگی در فلسطین به زبان شعر گفتگو با هوش مصنوعی «مایکروسافت کوپایلوت» درباره «فرهنگ و ادبیات مشهد» درخشش «پر» و «مورس» در دو جشنواره جهانی جایگزین ترانه علیدوستی در نسخه ترکیه‌ای «شهرزاد» کیست؟ + عکس طناز طباطبایی در «نفس‌خور»، فیلم جدید محمد کارت هیئت انتخاب سی‌و‌چهارمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی را بشناسید
سرخط خبرها

در ستایش وفاداری

  • کد خبر: ۱۵۱۹۴۹
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷
در ستایش وفاداری
«وفا» در فرهنگ شیعی با نام مبارک حضرت عباس (ع) معنا گرفته است.

واژه‌ها همیشه تداعی کننده معنا نیستند. واژه‌ها گاهی در برابر مفهوم کم می‌آورند و سر خم می‌کنند. واژه‌ها گاهی فقط منتقل کننده یک معنا می‌شوند. از این رو، گاهی برخی واژه‌ها به یک مفهوم و یک شخص و یک شخصیت معنا می‌دهند و گاهی هم برعکس، یک شخص و شخصیت است که به واژه معنا می‌بخشد. «وفا» از جمله این واژ ه هاست که در فرهنگ شیعی با نام مبارک حضرت عباس (ع) معنا گرفته است:

سرشار ز عقل و حکمت و احساس است/ یک شاخه گل ز بوستان یاس است
در دایرةالمعارف کرب وبلا/ معنای وفا مساوی عباس است

در ستایش وفاداری همین بس که در سورۀ مؤمنون در صفات مؤمن می‌فرماید: «و آنان که امانت‌ها و پیمان خود را رعایت مى کنند.» و نیز تأکید امام علی (ع) در نامه اش به مالک اشتر که: «در برابر پیمانی که بسته‌ای و امانی که داده ای، خود را سپر ساز. زیرا هیچ یک از واجبات خداوندی که مردم با وجود اختلاف در آرا و عقاید در آن هم داستان و هم رأی هستند، بزرگ‌تر از وفای به عهد و پیمان نیست.

حتی مشرکان هم وفای به عهد را در میان خود لازم می‌شمردند. زیرا عواقب ناگوار غدر و پیمان شکنی را دریافته بودند. پس در آنچه بر عهده گرفته ای، خیانت مکن و پیمانت را مشکن و خصمت را به پیمان مفریب. زیرا تنها نادانان شقی در برابر خدای تعالی دلیری کنند.»

و به درستی معنای وفا مساوی نام «عباس» است و او اهمیت و درجه و شأن وفاداری را باور داشت و بر عهدی که با برادر بسته بود، تا پای جان وفادار ماند. این است که هرگاه واژه «وفا» را می‌شنویم، بی اختیار نام «عباس» در ذهنمان نقش می‌بندد و مصداق و معیار وفاداری شده است. تا نام «عباس» هست، «وفا» هم هویت پیدا می‌کند و به آن جان می‌بخشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->