یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر برپایی بیش از ۷۰۰ موکب برای دهه پایانی صفر در خراسان رضوی | ۵۷۵ موکب در مشهد فعال می‌شوند مشهد میزبان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی ایرانیان در دهه پایانی ماه صفر | تشرف بیش از ۷ میلیون زائر به حرم مطهر امام رضا(ع) + فیلم هزار کاروان پیاده در مسیر مشهدالرضا (ع) برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر ماه صفر در خراسان رضوی استقرار ۱۵۰ موکب مردمی در ۵ محور اصلی اطراف حرم امام‌رضا(ع) طی دهه آخر صفر ۱۴۰۴ راز ماندگاری حال خوش عبادت راهکارهای عملی افزایش حضور قلب در نماز | چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟ از فلکه آب تا «الرمادیه ۲» | ناگفته‌های مترجم مشهدی صلیب سرخ در اردوگاه اسرای ایرانی آغاز فعالیت حوزه علمیه خراسان رضوی در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ مشهد؛ میزبان همایش «هوش مصنوعی و اعتاب مقدسه» برپایی بزرگ‌ترین موکب آستان قدس رضوی برای خدمت به زائران امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ اجرای برنامه فرهنگی در میدان شهدا و چهارراه دانش مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) هفتم یا ۲۸ ماه صفر است؟ ناگفته‌هایی از تشکیل نخستین اردوگاه اسرای ایرانی
سرخط خبرها

تصرف ذهن‌ها شیوه نوین استعمار

  • کد خبر: ۱۵۲۵۴۳
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
تصرف ذهن‌ها شیوه نوین استعمار
شیوه استعمارگری نوین با استعمار‌هایی که از گذشته به یاد داریم، فرق کرده است.

شیوه استعمارگری نوین با استعمار‌هایی که از گذشته به یاد داریم، فرق کرده است. در گذشته کشور‌های استعمارگر لشکرکشی‌هایی انجام می‌دادند و مستعمره‌های خودشان را تصاحب می‌کردند و اداره آن کشور را بر‌عهده می‌گرفتند که هزینه‌های زیادی را هم برای آن‌ها در‌پی داشت.

اما استعمار نوین به این نتیجه رسیده است که به جای لشکرکشی، شیوه استعمارش را تغییر دهد و ذهن‌ها را استعمار کند و به تصرف خود دربیاورد که می‌توان از آن به تهاجم فرهنگی و هجمه به فرهنگ غالب یک کشور یاد کرد. در این شیوه همه در فرمت فرهنگی‌ای که این کشور استعمارگر تعیین کرده، حرکت می‌کنند.

طبیعتا افرادی که تابع آن فرهنگ می‌شوند، علقه و آرمانشان را بر‌اساس همان کشور استعمارگر تعریف می‌کنند. در این روش، استعمار بدون اینکه بخواهد هزینه سیاسی بدهد یا به یک کشور لشکرکشی کند، با نفوذ فکری‌فرهنگی، فرهنگ مد‌نظرش را به کشور مد‌نظر تحمیل می‌کند.

این شیوه جدید استعمار است و از این مسیر استعماری که اصلی‌ترین راهبردش تحمیل فرهنگ هدف به همه کشور‌های جهان است، کوتاه نمی‌آید. اینکه چقدر این راهبرد کشور‌های استعمارگر موفق بوده، بسته به کشور‌های مختلف متفاوت است و اینکه یک کشور چقدر پذیرای فرهنگ آن‌ها بوده و منطبق با فرهنگ آن‌ها حرکت کرده است. در کشور ما در زمان سلطنت پهلوی بخش زیادی از مسیر فرهنگ کشور با دستورالعمل‌های کشور‌های استعمارگر پیش می‌رفت.

بعد از انقلاب و در دهه اول مسیر کشور به‌نحوی بود که انقلاب یک فرهنگ جدید و غالبی را مطرح کرده بود و زیر‌بار فرهنگ نظام سلطه نمی‌رفت. از دهه ۷۰ به بعد متأسفانه بخشی از افراد که تحصیلاتشان را در خارج کشور انجام داده و تابع آن فرهنگ شده بودند، در مناصب حاکمیت قرار گرفتند؛ به‌ویژه در تیم‌های فنی و کارشناسی مثل سازمان برنامه و بودجه و سازمان‌هایی که برنامه‌ریزی‌های اصلی کشور را انجام می‌دهند. این افراد طبعا مسیر‌هایی که جلو می‌بردند، درراستای فرهنگ استعمار بود.

برنامه‌های توسعه کشور را به‌جای اینکه بر‌مبنای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب بنویسند، بر اساس تئوری‌هایی که در آن کشور یاد گرفته بودند، می‌نوشتند.

برای همین بخشی از تأثیرات فرهنگی در دهه‌های اخیر جذب کشور شد و توانست تا حدی روی بخشی از مردم و نخبگان و مسئولان مؤثر واقع شود. در‌عین‌حالی که فرهنگی انقلاب اسلامی هم داشت اثر خودش را می‌گذاشت و ما دچار دو قطب اثر‌گذاری شامل فرهنگ انقلاب اسلامی و فرهنگ غرب‌زده‌هایی که از دهه ۷۰ توانستند در کشور نفوذ کنند، شدیم.

القصه، بخش زیادی از مشکلاتی که ما امروز در جامعه می‌بینیم، بر‌اساس همان فرهنگ سرمایه‌داری است که توسط آن‌ها القا شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->