افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ طرح «از مزرعه تا سفره» با هدف تامین کالا‌های پر مصرف مردم در مشهد اجرا می‌شود قیمت موبایل یک روز پیش از انتخابات به چقدر رسید؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد چند؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳) وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | اقساط وام جدید ۸۰۰ میلیونی مسکن چقدر است؟ آیین‌نامه جدید آرامستان‌های کشور ابلاغ شد | تغییر در نحوه حمل متوفی و صدور گواهی فوت
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تغییر الگوی تورم به نفع کم برخوردار‌ها

تورم نقطه‌به‌نقطه خراسان‌رضوی ۲۲.۷ درصد اعلام شد

  • کد خبر: ۱۶۲۷۱
  • ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
تورم نقطه‌به‌نقطه خراسان‌رضوی ۲۲.۷ درصد اعلام شد
مرکز آمار ایران نرخ تورم استان‌های مختلف را اعلام کرد.
جزایری -  نرخ تورم سالیانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به دی‌ماه، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به دی‌ماه۱۳۹۸ برای خانوار‌های کشور ۳۸.۶ درصد اعلام شد. بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در دی‌ماه مربوط به استان هرمزگان با ۳۲.۳ درصد و کمترین آن مربوط به استان کردستان با ۲۰.۹ درصد است.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، خراسان‌رضوی با تورم نقطه‌به‌نقطه ۲۲.۷ درصد، دومین استان در کمترین نرخ تورم در کشور بوده است. در این ماه تورم نقطه‌بهنقطه کشور ۲۶.۳ درصد اعلام شد. تورم نقطه‌به‌نقطه دی‌ماه شهر‌های استان ۲۲.۱ درصد بوده است. در این ماه تورم نقطه‌به‌نقطه شهر‌های کشور معادل ۲۶.۲ درصد بوده است. تورم نقطه‌به‌نقطه روستا‌های استان هم ۲۵.۴ درصد و نرخ تورم روستایی کشور، ۲۷ درصد بوده است.

تورم منفی ماهانه خوراکی‌ها
تورم یک‌ساله خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات در خراسان‌رضوی ۵۱.۷ درصد و تورم ماهانه دی‌ماه این اقلام، منفی ۰.۷ درصد بوده است. البته باید یادآور شد که تورم ماهانه خوراکی‌ها در کشور منفی ۰.۳ درصد بوده است. تورم یک‌ساله کالا‌های غیرخوراکی و خدمات خراسان‌رضوی نیز ۲۸.۸ درصد و تورم ماهانه این اقلام یک‌درصد اعلام شده است. تورم ماهانه این اقلام در کشور ۱.۴ درصد بوده است.
همچنین تورم سالانه خراسان‌رضوی در پوشاک و کفش ۵۶.۵ اعلام شده که ۸ درصد بیشتر از میانگین تورم کشوری است. تورم سالانه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها در استان نیز ۱۴.۵ درصد بوده که ۹.۵ درصد کمتر از تورم کشوری بوده است. تورم سالانه مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آن‌ها در استان ۶۱ درصد بوده که ۳ درصد بیشتر از میانگین کشوری است. تورم سالانه بهداشت و درمان استان ۲۸.۲ درصد بوده که ۸.۱ درصد بیشتر از میانگین کشوری است. تورم سالانه حمل‌ونقل استان ۴۰.۵ درصد بوده که ۵.۱ درصد کمتر از میانگین کشوری است. تورم سالانه تفریح و فرهنگ در خراسان‌رضوی ۵۵.۷ درصد بوده که ۳ درصد بیشتر از میانگین کشوری است. تورم سالانه آموزش در این استان نیز ۲۲.۲ درصد بوده که ۲ درصد بیشتر از میانگین کشوری بوده است.

تورم دهک‌ها
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم دهک اول، دوم و سوم در دی‌ماه ۲۴.۷، ۲۵.۱ و ۲۵.۳ درصد بوده است. تورم ۳ دهک هشتم، نهم و دهم که بیشترین درآمد را دارند نیز به ترتیب ۲۶.۵، ۲۷.۲ و ۲۸.۶ درصد اعلام شده است. در دی‌ماه تورم دهک اول نسبت به آذرماه ۲/۲ درصد و تورم دهک دهم ۰.۵ درصد کاهش داشته است. بر این اساس این داده‌ها مشخص می‌کند که در دی‌ماه کاهش فشار تورمی بر دهک‌های پایین بیشتر تأثیر گذاشته است. تورم یک‌ساله خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها برای دهک اول، دوم و سوم به ترتیب ۴۸، ۴۸.۸ و ۴۹.۷ درصد بوده است. تورم سالانه این اقلام برای دهک‌های هشتم، نهم و دهم ۵۳.۵، ۵۴.۷ و ۵۲.۱ درصد بوده است.
هرچند وضعیت تورم به نفع کم‌برخودار‌ها تغییر کرده است، باید در نظر داشت که کاهش تورم به معنای کاهش قیمت‌ها نیست، بلکه می‌توان از آن به کند شدن شتاب افزایش قیمت‌ها یاد کرد. در واقع افزایش سطح عمومی قیمت کالا و خدمات رخ داده، اما از سرعت آن کاسته شده است.

متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری
مرکز آمار ایران در گزارش دیگری متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری در دی‌ماه را اعلام کرد. بر اساس نتایج به دست آمده در دی‌ماه١٣٩٨، پیاز ۲۴.۴ درصد، موز ۹.۴ درصد و عدس ۳.۴ درصد نسبت به ماه قبل افزایش قیمت داشته‌اند. در این ماه گوجه‌فرنگی ۲۳.۱ درصد، خیار ۱۰ درصد و پرتقال محصول داخل ۶.۹ درصد نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->