در آینده نزدیک اتکا به منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی مشهد مقدور نخواهد بود کشف ۱۰ آیفون ۱۶ قاچاق در سبزوار (۲۸ آبان ۱۴۰۳) رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس: پیمانکاران حوزه فضای سبز و خدمات شهری ایمنی را براساس قواعد رعایت کنند انهدام باند سارقان حرفه‌ای رایانه‌های خودرو در مشهد (۲۸ آبان ۱۴۰۳) انتقاد پلیس راهور مشهد از قطع برق تقاطع‌های راهنمایی و رانندگی | وضعیت نامناسب امدادرسانی به مجروحان تصادفات، منجر به «مرگ» آن‌ها می‌شود + فیلم حمایت مدیریت شهری مشهد از هیئت‌های ورزشی عکسبرداری هوایی با پهپاد و تهیه نقشه از محدوده منتخب کمربند سبز مشهد شهروند خبرنگار | درخواست اتصال بولوار کرامت به بولوار حر در مشهد + پاسخ طراحی اولین بوستان موضوعی با محوریت نوآوری در مشهد تولید سالانه ۱۰۰ مترمکعب خاک غنی‌شده در مشهد با بازیافت برگ‌ها و چوب‌های خشک رشد خدمت‌رسانی به مردم مشهد نسبت به ادوار گذشته تا ۳۰۰‌درصد ساخت تصفیه‌خانه در مشهد معادل ۳۵ سال گذشته قطار شهری، شاخص مهم توسعه‌یافتگی شهری شهردار مشهد مقدس: کتابچه خدمات شهرداری برای اولین بار در کشور منتشر خواهد شد شروع بحران سرما در روستاهای بدون گاز خراسان رضوی یادی از آسیاب‌های مشهد قدیم که نان مردم در گرو چرخیدن آن‌ها بود | «نهر نادری» و خاطره‌های آبی خراب‌شده پروژه تعریض بزرگراه آزادی مشهد، فروردین ۱۴۰۴ تکمیل می‌شود برقراری عدالت در توزیع غرفه بازار‌های سیار مشهد با ثبت‌نام الکترونیکی منطقه ۴ مشهد، رکورددار کاهش زمان صدور پروانه ساخت در شهر ۱۶۵ واگن مترو در مسیر مشهد درج تمام خدمات شهرداری مشهد در نرم‌افزار «شهرمن» | لزوم افزایش سرعت هوشمندسازی شهر
سرخط خبرها

محله موسیقی و کارگری

  • کد خبر: ۱۷۰۶۸۳
  • ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
محله موسیقی و کارگری
درباره کوچه‌های تنگ و باریکی که صدای ساز زندگی از آن‌ها بلند است.

هیچ کس درست نمی‌داند چرا اسم این محله شده است «ساختمان»، اما کنایه غریبی در این نام گذاری هست؛ آن هم اینکه اگر از بیشتر کارگر‌های ساختمانی که دور فلکه‌های بزرگ شهر ایستاده اند بپرسید، حتما جایی در کوچه‌های تنگ و باریک ساختمان، خانه دارند؛ محله‌ای غمگین که صدای ساز زندگی از آن بلند است.

می‌گویند سال‌ها قبل برای مهندسانی که از اروپا آمده بودند تا کشاورزی ایرانی را در زمین‌های «قلعه خیابان» مدرن کنند، خانه‌هایی می‌سازند به سبک خانه‌های اروپایی. اسم «ساختمان» ظاهرا از آنجا نشسته است روی این محله؛ هرچند دیگر هیچ نشانه‌ای از آن خانه‌ها و آن مهندس‌ها نیست. حالا ساختمان محله‌ای است حاشیه‌ای در دو سوی جاده‌ای که از صدمتری از کنار میدان بار رضوی، صاف می‌رود تا «کوه سلطان مشرق» و از آنجا می‌رود تا «آبروان» و «تنگل شور» تا برسد به «مزداوند» و «بزنگان» و برود تا «پل خاتون» و «سرخس».

در بسیاری از خانه‎‌های کوچک و شلوغ ساختمان، اما قومی زندگی می‌کند که در همه تاریخ بلندش، به صنعتگری مشهور بوده است؛ حالا ساختمان، محله صنعتگر‌ها هم هست، محله چلنگری و خراطی. هیچ کدام از این ها، اما به پای سازسازی نمی‌رسند. در کوچه پس کوچه‌های ساختمان می‌شود صدای تیشه زدن صنعتگرانی را شنید که از کنده‌های توت، کاسه دوتار می‌سازند و کاش کسی از آن همه نهاد‌های فرهنگی همت می‌کرد و موزه‌ای چیزی برپا می‌کرد از این صنعت دستی در آن محله.

درست است که ما مشهدی‌ها نمی‌شناسیمش، اما کارگاه دوتارسازی «استاد محمد حداد» (محمد زابلی) را همه اهالی موسیقی ایران زمین بلدند؛ مثل کارگاه کوچک مرحوم «حسن قلی رضوانی». خانه «استاد جهانگیر» هم همان جاست. جهانگیر دیگر دستی به تیشه نمی‌برد، اما دوتار‌هایی که ساخته، مثل «تار یحیی»، مثال زدنی است. پسر‌های «علی جمعه» (ناصر و پرویز زحمتکش) هم خانه شان در کوچه پس کوچه‌های ساختمان است. آن‌ها هم مثل پدرشان، دوتارساز‌های قابلی هستند. کارگاه کوچک «استاد طایی» هم در حاشیه یکی از خیابان‌های فرعی همان جاست.

به این‌ها باید یک اسم درشت دیگر را هم اضافه کرد؛ استاد مرحوم «ذوالفقار عسکریان»، نوازنده نامدار موسیقی مقامی شرق خراسان، هم همه عمرش در خانه کوچکی در «ده متری دکل ها» زندگی کرد؛ صدای دوتار ذوالفقار از همین خانه کوچک، از همین محله پرت افتاده به همه جهان رسید. حالا «محسن عسکریان» و پسرش «ابوالفضل عسکریان» هم در همان کوچه‌های تنگ و باریک خانه دارند.

محله ساختمان، حالا محله موسیقی است؛ محله دوتارسازی و دوتارنوازی.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->