مدیریت شهری مشهد پای کار برگزاری انتخابات اکران‌های شهری با محوریت مشارکت در انتخابات در مشهد اجرای طرح مهرورزی با محوریت پیشگیری از اعتیاد در مساجد مشهد پرداخت مطالبات پیمانکاران شهرداری مشهد با همکاری بانک شهر | ۵۹ دستگاه اتوبوس وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود دعوت شهردار مشهد مقدس از مردم برای حضور باشکوه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ روایتی گرم از کوره‌های قدیمی آجرپزی مشهد که این شهر را ساختند دعوت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برای حضور پرشور در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعمال‌قانون ۲۳۰۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله پنجتن مشهد از جولان موتورسیکلت‌ها در بوستان‌ها پنجمین جشنواره قلم در مشهد برگزار می‌شود مشهد شهر پیشگام در انتشار اوراق مشارکت ترافیک سنگین در کوثر، خیام و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۴ تیر ۱۴۰۳) اعزام بیش از ۳۳ هزار نیروی کارگری در مشهد به پروژه‌های شخصی توسط ایست‌کار‌ها هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۱۴ تیر ۱۴۰۳) راه اندازی ایستگاه ویژه غواصی و کار در اتفاع آتش نشانی مشهد آغاز کار ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد با محوریت خدمت رسانی به زائران قرائت میثاق‌نامه خدمت ۱۷۰۰ دانش‌آموخته علوم پزشکی در حرم امام‌رضا(ع) بایدو فرصتی که زائران از آن سهمی ندارند شهردار مشهد خبر داد: اجرای عملیات تراش و روکش آسفالت بولوارهای نامجو و ارشاد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

واکنش‌ها به طرح رایگان شدن اتوبوس در مشهد

  • کد خبر: ۱۷۱۴۸۸
  • ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
واکنش‌ها به طرح رایگان شدن اتوبوس در مشهد
روز گذشته جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد درحالی برگزار شد که رایگان‌شدن حمل‌و‌نقل عمومی در مشهد یکی از مهم‌ترین موضوعات این جلسه بود.

به گزارش شهرآرانیوز، روز گذشته جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد درحالی برگزار شد که رایگان‌شدن حمل‌ونقل عمومی در مشهد یکی از مهم‌ترین موضوعات این جلسه بود. موضوعی که علاوه بر رسانه‌های داخلی در برخی‌ رسانه‌های خارجی نیز بازتاب پیدا کرد و به نقل از حاجی‌بگلو، عضو و سخن‌گوی شورای اسلامی شهر مشهد، مطرح شد.

یکی از شبکه‌های خارجی در صفحه اینستاگرامش نوشت: «حمل‌و‌نقل عمومی در مشهد رایگان شد.» اما این در حالی است که اجرای این طرح نیازمند فراهم‌کردن زیرساخت‌ها و شرایط خاص خودش است.

رایگان‌شدن اتوبوس نیازمند بررسی و اقدامات پژوهشی بیشتری است

محمدرضا قلندر شریف، شهردار مشهد، در واکنش به این طرح گفته است: هدف مدیریت شهری ارائه خدمت و جلب و افزایش رضایتمندی مردم است و عدول از آن را خط قرمز خود قرار داده‌ایم. موضوع تأمین منابع مالی برای اجرای طرح کمترین اهمیت را دارد و همان‌طور که یارانه پرداخت‌شده دولت را در حوزه حمل‌ونقل پرداخت می‌کنیم، شهرداری و شورای اسلامی شهر این توانمندی را دارند که سهم مردم را نیز تأمین کنند، اما این موضوع نیازمند انجام مطالعه و بررسی همه‌جانبه برای تأمین حداقل روزانه یک‌میلیارد تومان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز گفت: به‌دنبال این نیستیم که به مردم خدمات‌رسانی ارزان‌تری انجام نشود و ما با این موضوع مخالف نیستیم که به مردم خدمات رایگان یا با تخفیف بیشتر ارائه شود.

وی در‌خصوص خدمات‌دهی رایگان اتوبوس‌رانی گفت: فی‌نفسه مخالف نیستیم، اما پیشنهاد می‌کنم قبل از تصویب چند ماه فرصت بدهید و از مرکز پژوهش‌های شورای شهر بخواهید این طرح را بررسی کند و کارشناسی‌های لازم انجام شود تا ببینیم نقاط مثبت و تبعات آن برای مردم چیست. کاری نکنیم مردم در صف اتوبوس منتظر شوند.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه اگر الان طرح رأی بیاورد و سپس به‌صورت آزمایشی اجرا شود و بعد اگر بخواهیم طرح را برگردانیم، دچار تبعات و مشکلات بسیاری خواهیم شد، تأکید کرد: رایگان‌کردن اتوبوس‌ها کاری ندارد و اگر طرح در فرمانداری تأیید شود و برگردد، آن را اجرایی خواهیم کرد، اما بعد از اجرا دیگر نمی‌توانیم بگوییم به‌دلیل مشکلات اجرای طرح متوقف شود؛ بنابراین درخواست می‌کنم طرح از دستورکار خارج و در مرکز پژوهش‌ها بررسی شود و در جلسات کارشناسی با شهرداری نکات مثبت و منفی آن موردتوجه قرار بگیرد و بعد در صحن علنی دوباره مطرح شود.

قلندر شریف اضافه کرد: بر همین اساس پیشنهاد ما این است که در گام اول به سمت رایگان‌شدن اتوبوس برای اقشار خاص حرکت کنیم و در گام بعدی نیز برای افرادی که از اتوبوس به‌صورت دائم استفاده می‌کنند، تخفیفاتی را در نظر بگیریم.

بهای خدمات جزو خواسته‌های اول مردم نیست

همچنین ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد، اظهار کرد: آیا خواست مردم این است که حمل‌ونقل رایگان یا کم شود؟ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که بهای خدمات جزو خواسته‌های اول مردم نبوده، بلکه اولین خواسته کیفیت خدمات، نظم سرفاصله و کیفیت ناوگان بوده است.

وی افزود: به‌خصوص امسال که بهای خدمات را زیاد افزایش ندادیم و با قطار شهری هم‌نرخ کردیم. این عدم افزایش نشان داد شورا اهتمام دارد زیرساختی فراهم شود که مردم به‌جای خودرو‌‌ شخصی از حمل‌ونقل همگانی استفاده کنند. به‌صورت هم‌زمان افزایش‌ندادن بهای استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی و افزایش پارک حاشیه‌ای نیز عوامل بازدارنده استفاده از خودرو‌ شخصی در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه در صورت رایگان‌شدن اتوبوس حجم تقاضای سفر‌های غیر‌ضروری در اتوبوس‌رانی افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: این موضوع را در گذشته در زمینه رایگان‌کردن یکی از خطوط تجربه کردیم. این سفر‌های غیرضروری مانع انجام سفر‌های ضروری مردم خواهد شد، بنابراین قشری که می‌گوییم می‌خواهیم برای آن‌ها تسهیلات فراهم کنیم، با شلوغی نمی‌توانند از اتوبوس استفاده کنند.

باید برای اتوبوس‌رانی درآمد ایجاد کنیم

حسن موحدیان، رئیس شورای شهر مشهد، نیز درباره گفته است: بر چه اساسی بیان می‌کنید که اگر اتوبوس رایگان شود، مسافران افزایش پیدا می‌کنند؟ زمانی که من فرماندار بودم، گفتند اگر بی‌آر‌تی ایجاد شود، موجب کاهش ترافیک می‌شود. موجب آرامش و راحتی مسافران شد، اما موجب کاهش ترافیک نشد. این تصمیم سختی نیست که خدمات رایگان شود، تصمیم سخت این است که برای اتوبوس‌رانی درآمد ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما باید پاسخگوی شهروندان باشیم، تصریح کرد: مردم مایل هستند ما برایشان رفاه ایجاد کنیم. اکنون مردم از حجم مسافران ناراضی هستند و شما می‌خواهید این میزان را اضافه کنید. چگونه می‌خواهید پاسخ دهید؟ یک لیتر بنزین ۳۰۰۰ تومان است. تا زمانی که بنزین گران نشود، تغییر رفتاری که مدنظر دارید، اتفاق نمی‌افتد.

موحدیان افزود: در سالی که من فرماندار بودم، ۲۳۰۰ اتوبوس داشتیم، اما امسال به ۱۷۰۰ رسیده است. نمی‌توانیم اتوبوس‌ها را توسعه دهیم و این میزان با عمر بیش از ۱۰ سال مشغول هستند و حداقل ۱۰ تا ۲۰درصد آن خوابیده است. الان اعتراض مردم سرفاصله‌هاست که نمی‌توانیم کاهش دهیم. مردم هیچ‌گاه برای ۱۲۰۰ تومان اعتراض نکردند، اما برای شلوغی اتوبوس‌ها اعتراض می‌کنند. برای این موضوع طرح بیاورید.

به گزارش شهرآرانیوز، مشهد مقدس باتوجه‌به حضور میلیون‌ها زائر و مجاور نیازمند توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی است و اجرای طرح‌هایی نظیر رایگان‌شدن حمل‌و‌نقل عمومی نیازمند توسعه زیرساخت‌ها و افزایش اتوبوس و سایر وسایل حمل‌و‌نقل عمومی است.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->