پیکر چهار تن از شهدای حمله رژیم صهیونیستی به خاک ایران پیدا شد حکایت ما مدینه نرفته‌ها بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار زائر به مشهد مشرف شدند ۱۱۴ میلیون پرس غذا توسط موکب‌های ایرانی در اربعین ۱۴۰۴ توزیع شد قرارگاه ملی مسجد در سطح کشور تشکیل شد سیره پیامبر (ص)؛ الگوی ارتباط مؤثر اندوه حسین (ع) متصل به اندوه رضا (ع) است محمد (ص)؛ پیامبری که درد‌ها را با توحید درمان کرد مراسم جاماندگان اربعین ۱۴۰۴ در سراسر کشور برگزار شد مدارس زیادی در سطح خراسان رضوی فاقد نمازخانه مناسب هستند + فیلم روایتی از سوگواری متفاوت مشهدی‌ها در محرم و صفر امسال و پس از جنگ تحمیلی ۱۲‎‌روزه سفر کاروانی به عتبات دوباره آغاز شد چه افرادی بدون فیش می‌توانند به حج بروند؟ ۲۰۰ هزار عمره‌گزار ایرانی تا سال ۱۴۰۵ به عربستان مشرف می‌شوند ۳ ویژه برنامه در پنج شب پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر
سرخط خبرها

نیایش، پلی میان عابد و معبود

  • کد خبر: ۱۷۱۷۲۱
  • ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵
نیایش، پلی میان عابد و معبود
نیایش کننده عاشقی است که فقط خدای خود را می‌خواند؛ چون دوستش دارد و به قول حافظ: حافظ وظیفه تو دعاگفتن است و بس/ در بند آن مباش که نشنید یا شنید.

روز عرفه است؛ روز «شناخت» و روز «نیایش». روزی که باید در عرفات سرگشتگی، خود را بجویی تا خدا را بیابی که خودشناسی، پیش درآمد خداشناسی است و «من عرف نفسه فقد عرف ربه». بی گمان شناخت خود، دشوارتر از شناخت خداست که در دعای ابوحمزه ثمالی می‌خوانیم:

«بک عرفتک و انت دللتنی لیک و دعوتنی الیک»؛ او چنان مظاهر پیدایی دارد که یافتنش دشوار نیست و دست یافتنش آسان که «اقرب و من حبل الورید» و دعا و نیایش، راه رسیدن را کوتاه‌تر می‌کند و آسان تر.

نیایش کلید حضور به درگاه است و پروانه باریابی که خود برای این دعوت اجازه نامه صادر کرده است و تضمین پذیرش هم داده است و به آشکارا گفته است:
«ادعونی استجب لکم.»

نیایش کننده عاشقی است که فقط خدای خود را می‌خواند؛ چون دوستش دارد و به قول حافظ: حافظ وظیفه تو دعاگفتن است و بس/ در بند آن مباش که نشنید یا شنید.

تا جایی که در غزلی دیگر می‌گوید: ارباب حاجتیم و زبان سؤال نیست/ در حضرت کریم، تمنا چه حاجت است/ جام جهان نماست ضمیر منیر دوست/ اظهار احتیاج، خود آنجا چه حاجت است/‌ای عاشق گدا چو لب روح بخش یار/ می‌داندت وظیفه، تقاضا چه حاجت است.

از جمله آثار دعا و نیایش، به دست آوردن ارزش و کسب منزلت نزد پروردگار خواهد بود. در سوره فرقان می‌خوانیم: «قل ما یعبوا بکم ربی لولا دعاوکم؛ بگو پروردگارم ارجی برای شما قائل نیست اگر دعای شما نبود.»

مفهوم آیه این است که اگر جایگاه و منزلتی نزد خداوند دارید، به دلیل دعا و نیایش است؛ و نیز می‌دانیم که خداوند به دلیل دعا و نیایش از حضرت ابراهیم (ع) تمجید کرده است که: «ان ابراهیم لحلیم اواه منیب (هود ۷۵).» امام باقر (ع) نیز در بیان همین آیه می‌فرمایند: «اواه کسی است که بسیار دعا می‌کند.» و این چنین است که نیایش، پلی می‌شود میان عابد و معبود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->