کدمورس جدید همستر کامبت (دوشنبه ۱۸ تیر) + آموزش چرا گربه‌ها بیشتر به انسان‌ها میومیو می‌کنند؟ جزئیاتی جدید از اپل واچ سری ۱۰ | صفحه نمایش بزرگتر و طراحی نازک‌تر قیمت گلکسی بادز ۳ و گلکسی بادز ۳ پرو سامسونگ مشخص شد قابلیت ترجمه همزمان تماس‌ها با Galaxy AI به واتساپ اضافه می‌شود کمبو کارت‌های جدید همستر کامبت (یکشنبه ۱۷ تیر) کدمورس جدید همستر کامبت (یکشنبه ۱۷ تیر) + آموزش وعده‌های مسعود پزشکیان درباره اینترنت و مسئله فیلترینگ چه بود؟ کمبو کارت‌های جدید همستر کامبت (شنبه ۱۶ تیر) کدمورس جدید همستر کامبت (شنبه ۱۶ تیر) + آموزش کمبو کارت‌های جدید همستر کامبت (جمعه ۱۵ تیر) اولین تصاویر از گلکسی بادز ۳ سامسونگ پیش از رونمایی رسمی + عکس حسگر اثر انگشت اولتراسونیک در گوگل پیکسل ۹ | قدرت شناسایی حتی هنگام رطوبت و چرب‌بودن دست علت ریزش قیمت بیت کوین در روز‌های اخیر چیست؟ (۱۵ تیر ۱۴۰۳) کدمورس جدید همستر کامبت (جمعه ۱۵ تیر) + آموزش کمبو کارت‌های جدید همستر کامبت (پنجشنبه ۱۴ تیر) معرفی بازی معمایی Boxes: Lost Fragments + دانلود اندروید و IOS مشخصات باتری و توان شارژ گوشی شیائومی ۱۵ پرو فاش شد کدمورس جدید همستر کامبت (پنجشنبه ۱۴ تیر) + آموزش ال‌جی پلتفرم خانه هوشمند Homey را خرید کمبو کارت‌های جدید همستر کامبت (چهارشنبه ۱۳ تیر)
سرخط خبرها

همه چیز درباره «بلو اسکای» (Bluesky)، رقیب درجه‌یک توییتر ایلان ماسک

  • کد خبر: ۱۷۲۳۳۴
  • ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴
همه چیز درباره «بلو اسکای» (Bluesky)، رقیب درجه‌یک توییتر ایلان ماسک
بیش از یک سال از زمانی که ایلان ماسک پیشنهاد خود را برای خرید توییتر اعلام کرد می‌گذرد، و کسانی که با این موضوع مخالفت کردند و تا الان از مشکلات زیاد توییتر شاکی هستند سعی کرده‌اند به پلتفرم‌های دیگری مهاجرت کنند ...، اما هیچ‌کدام از جایگزین‌های توییتر واقعاً به اندازه این یکی سر و صدا نکردند: «بلواسکای» Bluesky. در ادامه با این شبکه اجتماعی بیشتر آشنا می‌شویم.

شهرآرانیوز - در نسخه بتای «بلواسکای» (Bluesky) فقط با دعوت‌‌نامه می‌توان عضو شد، اما با ورود افراد بیشتر، هیاهو پیرامون این گلتفرم متن‌باز افزایش می‌یابد. چیزی که اخیرا سیر مهاجرت به بلواسکای را افزایش داده است مشکلات و محدودیت‌های عجیب توییتر است. تا پیش از این اتفاقات، Bluesky حدود ۵۰۰۰۰ کاربر داشت و طبق برآورد‌های data.ai، این برنامه بیش از ۳۷۵۰۰۰ بار دانلود شده است.

در ادامه به رایج‌ترین سوالات درباره شبکه اجتماعی Bluesky پاسخ می‌دهیم:

بلواسکای (Bluesky) چیست؟

همه چیز درباره «بلواسکای» (Bluesky)، رقیب درجه‌یک توییتر ایلان ماسک

Bluesky یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز است که توسط مدیرعامل سابق توییتر، جک دورسی، طراحی شده و به موازات توییتر توسعه یافته است. این شبکه اجتماعی دارای یک رابط کاربری شبیه توییتر است که از یک چارچوب متن‌باز ساخته شده؛ به این معنی که نحوه ساخت و توسعه آن برای افراد خارج از شرکت کاملا شفاف است.

همه چیز درباره «بلواسکای» (Bluesky)، رقیب درجه‌یک توییتر ایلان ماسک

دورسی پروژه Bluesky را در سال ۲۰۱۹، زمانی که هنوز مدیرعامل توییتر بود، معرفی کرد. در آن زمان، او گفت که توییتر بودجه «تیم مستقل و کوچکی متشکل از حداکثر پنج معمار، مهندس و طراح منبع‌باز» را تأمین می‌کند که وظیفه ساخت استانداردی غیرمتمرکز برای رسانه‌های اجتماعی را بر عهده دارند، با این هدف که توییتر خودش این استاندارد را بپذیرد. اما این‌ها قبل از این بود که ایلان ماسک توییتر را بخرد؛ بنابراین از اواخر سال ۲۰۲۲، Bluesky به طور کامل از توییتر جدا شد. دورسی بارها از Bluesky برای ابراز ناراحتی خود از رهبری ماسک استفاده کرده است.

چطور از Bluesky استفاده کنیم؟

پس از دریافت دعوت‌نامه، کاربران یک شناسه منحصر به فرد و یک نام نمایشی ایجاد می‌کنند که با @username.bsky.social نشان داده می‌شود. شما می‌توانید نام دامنه‌ای را که مالک آن هستید به نام کاربری خود تبدیل کنید.

این برنامه در ریشه و استخوان‌بندی‌اش مانند توییتر عمل می‌کند؛ برای مثال می‌توانید روی دکمه پلاس کلیک کنید تا یک پست ۲۵۶ کاراکتری همراه با عکس ایجاد کنید. خود پست‌ها را می‌توان پاسخ داد، ری‌توییت کرد، لایک کرد، از طریق اشتراک‌گذاری iOS در برنامه‌های دیگر به اشتراک گذاشت یا به‌صورت متن کپی کرد.

در این پلتفرم می‌توانید کاربران دیگر را جستجو و دنبال کنید، یا پست‌های آن‌ها را در جدول زمانی «صفحه اصلی» خود ببینید. همچنین در بلواسکای یک جدول زمانی "What's Hot" وجود دارد که پست‌های جذاب را نشان می‌دهد.

نمایه‌های کاربر دارای همان ویژگی‌هایی هستند که انتظار دارید: عکس نمایه، پس‌زمینه، بیوگرافی، معیارها و تعداد افرادی که آن‌ها را دنبال می‌کنند. فیدها مانند توییتر به دو بخش تقسیم می‌شوند: «پست‌ها» و «پست‌ها و پاسخ‌ها».

همچنین یک برگه «Discover» در مرکز پایین ناوبری برنامه وجود دارد که پیشنهادات بیشتر («چه کسی را دنبال کنید») و یک فید در حال اجرا از پست‌های اخیراً ارسال‌شده Bluesky را ارائه می‌دهد.

چگونه کد دعوت‌ Bluesky دریافت کنم؟

همه چیز درباره «بلواسکای» (Bluesky)، رقیب درجه‌یک توییتر ایلان ماسک

کاربران جدید Bluesky هر دو هفته یک کد دعوت دریافت می‌کنند. این شرکت نمودار اجتماعی کاربران را رصد می‌کند و به آن‌هایی که از شرکت‌کنندگان قابل‌اعتماد دعوت می‌کنند، کد‌های دعوت بیشتری برای اشتراک‌گذاری می‌دهد.

Bluesky می‌گوید که سیستم کد دعوت بخشی از ابزار متن‌باز آن است تا به مدیران سرور کمک کند ارتباطات خود را مدیریت و تعدیل کنند.

Bluesky چند کاربر دارد؟

تا پایان آوریل ۲۰۲۳، کاربران Bluesky به ۵۰۰۰۰ نفر رسید. اما بعد از محدودیت‌هایی که اخیرا ایلان ماسک برای دریافت پست‌های توییتر گذاشته است، موج جدیدی از کاربران درحال مهاجرت به بلواسکای هستند، تا حدی که این پلتفرم به دلیل پیش‌‌‍بینی‌نکردن این مقدار کاربر دچار مشکلاتی شده است.

آیا Bluesky درست مانند توییتر کار می‌کند؟

همه چیز درباره «بلواسکای» (Bluesky)، رقیب درجه‌یک توییتر ایلان ماسک

از بسیاری جهات، بله. با این حال، Bluesky هنوز DM یا برخی از ابزار‌های پیشرفته مانند افزودن حساب‌ به لیست‌ها را ندارد. علاوه بر این، توییتر از پروتکل غیرمتمرکز ActivityPub یا AT استفاده نمی‌کند.  هدف پروتکل موسوم به AT غیرمتمرکزسازی شبکه‌های اجتماعی است.

Bluesky در ابتدا به عنوان پروژه‌ای که توسط جک دورسی در سال ۲۰۱۹ و زمانی که او مدیرعامل توییتر بود آغاز شد. اما این اپلیکیشن اجتماعی از زمان تاسیس خود در سال ۲۰۲۱ یک شرکت مستقل بوده است.

آیا Bluesky رایگان است؟

بله، اما در حال حاضر دسترسی به آن فقط با دعوت‌نامه ممکن است.

آیا Bluesky غیر متمرکز است؟

بله. تیم Bluesky در حال توسعه پروتکل غیرمتمرکز AT است که Bluesky در بالای آن ساخته شده است. در مرحله بتا، کاربران فقط می‌توانند به شبکه bsky.social بپیوندند، اما Bluesky قصد دارد فدرال شود، به این معنی که جوامع بی‌پایانی که به صورت جداگانه اداره می‌شوند می‌توانند در شبکه  متن‌باز آن وجود داشته باشند. بنابراین، اگر یک توسعه‌دهنده خارج از Bluesky برنامه اجتماعی جدید خود را با استفاده از پروتکل AT بسازد، کاربران Bluesky می‌توانند به برنامه جدید بپرند و روی دنبال‌کنندگان، دسته‌ها و داده‌های موجود خود پورت کنند.

آیا Bluesky روی iOS و اندروید قابل‌دسترس است؟

بله. Bluesky در ۲۰ آوریل برای کاربران اندروید و در اواخر فوریه برای کاربران iOS منتشر شد. این پلتفرم از نظر فنی هنوز برنامه وب ندارد، اما اگر وارد سیستم شده باشید و به staging.bsky.app بروید، دنیای کاملا جدیدی برای شما باز خواهد شد.

آیا پست‌های Bluesky واقعاً "اسکیت" نامیده می‌شوند؟

از نظر فنی هیچ نامی برای پست‌های این پلتفرم وجود ندارد، اما کاربران نام «skeets» را انتخاب کرده‌اند که ترکیبی از «توئیت» و «آسمان» است. علیرغم اعتراض جی گرابر، مدیرعامل Bluesky و دیگران، کاربران همچنان به پست‌های این پلتفرم «اسکیت» می‌گویند.

تفاوت بین Bluesky و Mastodon چیست؟

اگرچه معماری Bluesky شبیه معماری Mastodon است، بسیاری از کاربران، Bluesky را بصری‌تر می‌دانند. Bluesky و Mastodon هر دو به عنوان شبکه‌های اجتماعی غیرمترکز و مستقل از شرکت‌های بزرگ و نهاد‌های دولتی طراحی شده‌اند، اما دارای تفاوت‌هایی هستند:

۱. فناوری استفاده‌شده: Mastodon بر پایه فناوری ActivityPub ساخته شده است، در حالی که Bluesky از فناوری بلاک‌چین برای ایجاد شبکه خود استفاده می‌کند.

۲. اهداف متفاوت: هدف اصلی Mastodon، ایجاد یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز و قابل‌دسترسی برای همه است. در مقابل، هدف اصلی Bluesky، ایجاد یک شبکه ارتباطی با استفاده از فناوری بلاک چین برای محل‌هایی است که ارتباط اینترنتی ندارند یا ارتباط ضعیفی دارند.

۳. محدودیت‌ها: Mastodon به دلیل استفاده از فناوری ActivityPub، ممکن است با محدودیت‌هایی مانند دشواری در مقیاس‌پذیری و امنیت مواجه شود. از طرف دیگر، استفاده از فناوری بلاک چین در Bluesky، می‌تواند به افزایش امنیت و پایداری شبکه کمک کند.

مالک Bluesky کیست؟

همه چیز درباره «بلواسکای» (Bluesky)، رقیب درجه‌یک توییتر ایلان ماسک

اگرچه جک دورسی از Bluesky حمایت مالی کرد و در هیئت مدیره شرکت هم حضور دارد، اما او در توسعه روزمره شرکت نقشی ندارد. مدیرعامل Bluesky، جی گرابر است که قبلاً به عنوان مهندس نرم‌افزار برای رمزارز Zcash کار می‌کرد و سپس یک سایت برنامه‌ریزی رویداد به نام Happening را تأسیس کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->