مهلت بخشودگی جرایم مالیات بر ارزش افزوده امروز (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به پایان می‌رسد ماجرای ویدئو جنجالی از مرز روتک و قاچاق سوخت به پاکستان چیست؟ +فیلم سبزپوشی بورس دوام نیاورد | افت ۱۹ هزار واحدی بازار سهام (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) آخرین فرصت برگشت ارز جاماندگان اربعین آغاز ساخت مسکن استیجاری از ماه آینده | پرداخت آورده متقاضیان پایین درآمدی توسط دولت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | دلار افت کرد گام اول حمایت از بورس، ثبات اقتصاد کلان است نه تزریق پول بانک‌های تهران شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل هستند | اسامی شعب کشیک اعلام می‌شود توزیع بیش از ۱۱۰۰ تن کالای اساسی در شهرستان مشهد مقدس آغاز پیش‌فروش بلیت اتوبوس ایام شهادت امام رضا (ع) تخصیص ۱۳۵۰ تن آرد سهمیه‌ای برای مراسم عزاداری دهه آخر صفر ۱۴۰۴ در مشهد صعود قیمت طلا در مشهد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) خانواده‌های خراسان رضوی جزو ۱۰ استان با کمترین سرانه درآمد در کشور | زندگی سخت در سایه درآمد کم بورس شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل شد؟ خرما در دهه آخر صفر در مشهد چقدر قیمت دارد؟ (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) نیاز به واردات گازوئیل به صفر رسید وزیر اقتصاد: تک نرخی شدن ارز در دستور کار است گمرک مقررات جدید واردات خودرو سال ۱۴۰۴ را ابلاغ کرد خرید و فروش ملک یا خودرو در چه صورتی مشمول مالیات می‌شود؟ پیش‌بینی بورس سه‌شنبه (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت دلار سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ | دلار در فضای احتیاطی معامله شد قیمت موتورسیکلت درجا زد | خریداران به تعمیر فرسوده‌ها روی آوردند پیش‌بینی قیمت طلا و سکه، فردا (سه‌‌شنبه، ۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | سکه امامی ۸۴ میلیونی شد قطعی برق و خاموشی‌ها تا چه زمانی ادامه دارد؟ + فیلم محدودیت جدید بانک مرکزی برای تسهیلات مضاربه چه تاثیری بر پرداخت تسهیلات بانک‌ها دارد؟ تأمین مسکن، ۵۷ درصد از هزینه‌های خانوار شهری را می‌بلعد بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | هونگچی ۶۰ میلیون تومان گران‌تر شد بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت ساینا در کانال ۵۴۲ میلیون تومان قیمت موبایل‌های سامسونگ، شیائومی و آیفون در مشهد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | آیفون ۱۶ پرومکس رجیسترشده چند؟
سرخط خبرها

دزدان قوچ در فضای مجازی

  • کد خبر: ۱۷۲۴۲۸
  • ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
دزدان قوچ در فضای مجازی
سال ۱۳۹۴ بود که پویش خودرو نخریم داغ شد، به طوری که در مدت کوتاهی شاید صد‌ها گروه در فضای مجازی برای دعوت مردم به نخریدن خودرو ایجاد شد. حرف همه آن‌ها هم یکی بود، اگر خودرو نخرید، تا چند وقت دیگر، قیمت‌ها ۵۰ درصد ریزش می‌کند....

شخصی صاحب قوچی بود و آن را با ریسمان به دنبال خود می‌کشید. دزدی از غفلت او استفاده کرد و در لحظه‌ای مناسب ریسمان را برید و قوچ را برد. صاحب قوچ به دنبالش همه جا رفت تا به سر چاهی رسید. دزد را (بی آنکه بشناسد) بر سر چاه دید که آه و ناله سر می‌دهد که بیچاره شدم! صاحب قوچ گفت: چرا ناله می‌کنی؟ دزد گفت: کیسه سکه‌های طلایم در چاه افتاد. اگر همت کنی و آن را بیرون آوری یک پنجم آن، یعنی بیست سکه طلا پاداش می‌گیری. صاحب قوچ با خود گفت با بیست سکه یک قوچ که چه عرض کنم بلکه می‌توانم بیست قوچ بخرم. او لباس هایش را درآورد و داخل چاه شد. دزد از این فرصت استفاده کرد و لباس هایش را هم دزدید.

سال ۱۳۹۴ بود که پویش خودرو نخریم داغ شد، به طوری که در مدت کوتاهی شاید صد‌ها گروه در فضای مجازی برای دعوت مردم به نخریدن خودرو ایجاد شد. حرف همه آن‌ها هم یکی بود، اگر خودرو نخرید، تا چند وقت دیگر، قیمت‌ها ۵۰ درصد ریزش می‌کند. حتی در این میان متنی از مکاتبه برخی مدیران خودروساز با یکدیگر منتشر شد که اگر مردم تا دوهفته دیگر خودرو نخرند باید قیمت‌ها را به شدت کاهش دهیم. اما آیا این پویش به نتیجه رسید؟

خیر! نه تنها این پویش به نتیجه نرسید، بلکه سرانجام آن فروش قسطی تولیدات خودروسازان با سود ۱۶ درصد به مردم بود. درواقع بعد از مدتی مدیران خودروساز و بانک‌ها باعنوان طرح بسته ضدرکود، جلسه مطبوعاتی برگزار و اعلام کردند که یک خط اعتباری مالی به خودروسازان برای حمایت از تولید تعلق می‌گیرد. اجرای این طرح سبب شد تا رکود ناشی از افزایش تولید و خروج تقاضای سفته بازی از بازار رفع و خودروسازان در مدت بسیار کوتاهی بتوانند نقدینگی خوبی جمع آوری کنند.

اکنون که حدود هشت سال از آن زمان می‌گذرد، به خوبی می‌توان پی برد که چگونه فضای مجازی برخلاف تصور افرادی که در آن روز‌ها مشتاقانه تحریم خرید خودرو را تبلیغ می‌کردند، تبدیل به محلی برای تأمین منافع بیشتر خودروسازان شد. این روز‌ها درباره تأثیر فضای مجازی بر زندگی مردم مطالب مختلفی منتشر می‌شود، به طوری که اکنون برخی فضای مجازی را با عنوان‌هایی مانند «قدرت بی قدرتان» یاد می‌کنند که به منزله دسترسی افراد معمولی جامعه به حوزه تأثیرگذاری بر افکار عمومی است.

هر چند این مسئله تا حدی درست است؛ اما اگر بخواهیم واقعیت را ببینیم، می‌توان باتوجه به تجربه پویش «خودرو نخریم» گفت که برخلاف تصور مردم، گاهی ذی نفعان اقتصادی چنان بر فضای مجازی تأثیر می‌گذارند که حتی بسیاری از شهروندان تا مدت‌ها هم رد پای آن‌ها را در شکل دهی افکار عمومی متوجه نمی‌شوند، این همان حکایت دزد قوچ حکایت مولاناست که در فضای مجازی در حال تکرار است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->