حریق انبار چوب و مبل در خیابان کلاهدوز مشهد (۱۸ تیر ۱۴۰۳) سرگذشت دردناک عروس دایی| پای دختران خیابانی در میان بود حکم حبس و شلاق برای جوان فریبکار روایت تلخ مردی که به آخر خط رسید| طلاق زوج جوان بخاطر باجناق‌ اتوکشیده! اعلام نتایج آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران تا پایان هفته (۱۸ تیر ۱۴۰۳) مهار آتش سوزی در منطقه حفاظت شده دربادام شهرستان قوچان + فیلم (۱۸ تیر ۱۴۰۳) ابتلای ۱۴۶ نفر در کشور به تب دنگی (۱۸ تیر ۱۴۰۳) جیب‌بر‌های اتوبو‌س‌های مشهد به دام افتادند | اعتراف عروس و مادرشوهر به ۲۵ فقره سرقت (۱۸ تیر ۱۴۰۳) تب دنگی عامل مرگ پزشک جوان مشهدی نبود | دانشگاه علوم پزشکی تکذیب کرد پلمب ۳ واحد صنفی به‌علت به‌کارگیری اتباع در منطقه ثامن مشهد (۱۸ تیر ۱۴٠۳) پیش‌فروش بلیت اتوبوس برای ایام اربعین + جزئیات شناسایی ۹ مورد ابتلا به جذام در سال گذشته | چه کسانی در معرض خطر ابتلا هستند؟ توصیه‌های تغذیه‌ای طب ایرانی در فصل تابستان فعالیت ۶۰۰ آشپزخانه در طرح «اطعام و احسان حسینی(ع)» در خراسان‌رضوی تومور ۱۶ کیلویی از شکم یک بیمار در مشهد خارج شد (۱۸ تیر ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (دوشنبه، ۱۸ تیر ۱۴۰۳) | ماندگاری هوای گرم در استان تا روز‌های پایانی هفته جاری توزیع رایگان شیر بین ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز ابتدایی در سال تحصیلی گذشته بازیگر قلابی دختر جنوبی را فریب داد و به افغانستان برد
سرخط خبرها

دلیل جمع‌آوری بخشی از سرای "عزیزالله‌اف" مشهد چه بود؟

  • کد خبر: ۱۷۵۷۵۸
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
دلیل جمع‌آوری بخشی از سرای
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بخشی از سرای عزیزالله‌اف به لحاظ سازه‌ای وضعیت خطرناکی داشت که قابل مرمت و استحکام‌بخشی نبود، بنابراین مجبور هستیم بخشی از این قسمت را جمع‌آوری و مجدد با بنای جایگزین برپا کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، احسان زهره‌وندی در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر تخریب بخشی از سرای عزیزالله‌اف در جریان مرمت اظهار داشت: با تفاهمی که با شهرداری و کسبه انجام شد و با پیگیری‌های نمایندگان مجلس و فرماندار مشهد این کار به سرانجام رسید و مرمت سرای عزیزالله‌اف آغاز شده است.

وی ادامه داد: طرحی که برای مرمت سرا تهیه شده بود در شورای فنی میراث فرهنگی مصوب و همان طرح به پیمانکار ابلاغ شد که اکنون کار اجرایی آن در حال انجام است.

زهره‌وندی با بیان اینکه مرمت ساختمان به ۳ قسمت تقسیم شده است، عنوان کرد: در یک بخش موضوع مرمت مطرح است. در بخش دوم که قسمت میانی بوده قرار شد با درز انقطاعی از ۲ قسمت دیگر جدا باشد تا به لحاظ سازه‌ای کنترل شود که این بخش نیز در حال مرمت است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: قسمت سوم به لحاظ سازه‌ای وضعیت خطرناکی داشت که قابل مرمت و استحکام‌بخشی نبود، بنابراین مجبور به جمع‌آوری بخشی از این قسمت شدیم تا در ادامه با بنای جایگزین آن را برپا کنیم. این قسمت با همان طرح و نقشه اولیه، مجدد اجرا می‌شود. مصالح تزئینی جمع‌آوری، بسته‌بندی و نگهداری شده و دوباره در کار پیاده و اجرا می‌شوند. در حال حاضر کار با سرعت خوبی در حال انجام است.

او گفت: در قسمتی که واچینی در حال انجام است، حساسیت‌هایی ایجاد شده و اینگونه نیست که بنا تخریب شده باشد، بلکه تمام مصالح تزئینی و عناصر ارزشمند که جنبه تاریخی و هنری دارند، جمع‌آوری و مجدد استفاده می‌شود، اما چون سازه خطرناک است و مشکل زیادی دارد مجبور هستیم این بخش را جمع‌آوری، پی‌های ساختمان را استحکام‌بخشی و بنای جایگزین را پیاده کنیم.

زهره‌وندی اضافه کرد: سیستم سازه‌ای این بخش جداگانه کار می‌شود و بنا به نظر کارشناسان و متخصصان بهترین راهکار این است که در بخش سوم سازه جایگزین استفاده شود. تمام ساختمان با مقیاس بسیار مناسب مستندسازی و عکاسی شده و ساختمانی که پیاده می‌شود همان ساختمانی است که قبل از واچینی وجود داشته و تغییری در طرح و ظاهر ساختمان ایجاد نمی‌شود، اما کالبد باید دارای سازه جایگزین باشد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->