ایران، عضو ناظر اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد ویدئو| حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به خاک یمن ویدئو| وزیر نیرو: قول می‌دهم سال آینده مشکلات برقی را رفع کنیم دادستان مشهد: شکایت‌های مردم از خودروسازان را پیگیری می‌کنیم منابع آذربایجانی: شلیک موشک روسی باعث سقوط هواپیما در قزاقستان بوده است! پزشکیان: برای بهترین شدن باید دست به دست هم بدهیم بازدید معاون قوه قضائیه از کارخانه ایران خودرو خراسان (۶ دی ۱۴۰۳) پزشکیان، علی اف را به تهران دعوت کرد معاون قوه قضائیه: اجازه نمی‌دهیم واحد‌های تولیدی دچار وقفه یا تعطیلی شوند + فیلم اسلام‌آباد: در همکاری با ایران علیه تروریسم، تعهد داریم یکی از مرتبطین اطلاعاتی کشورهای همسایه در اردبیل دستگیر شد دبیری: اختیارات استانداری‌ها و شوراهای اسلامی سراسر کشور افزایش خواهد یافت مسکو: آماده رایزنی با دولت جدید آمریکا هستیم اسکان یکی از مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست بجنورد با دستور رئیس‌جمهور تأمین شد پزشکیان: دشمن دلش نمی‌خواهد مملکت ما ثبات و آرامش داشته باشد + فیلم پزشکیان از مرکز تشخیصی درمان قلب و نمایشگاه تخصصی کشاورزی استان خراسان شمالی بازدید کرد برگزاری ویژه‌برنامه‌های نهم دی‌ماه در مشهد و خراسان رضوی استراتژی چندوجهی ترامپ در قبال برنامه هسته‌ای‌ ایران سخنگوی شورای شهر تهران: مصوبه تغییر نام خیابان بیستون به «شهید یحیی سنوار» دوباره بررسی می‌شود قائم پناه: استان خوزستان مقصد بعدی سفر استانی رییس جمهور است پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت میلاد حضرت مسیح(ع)+تصویر یک صهیونیست در عملیات زیرگیری با خودرو در الخلیل زخمی شد (۵ دی ۱۴۰۳) شلیک یک پهپاد از یمن به سمت جنوب فلسطین اشغالی (۵ دی ۱۴۰۳) پزشکیان: نمی‌توانم حرف‌هایی بزنم که بعدا عمل نکنم دیدار پزشکیان با سه خانواده شهید در بجنورد صدور احکام پرونده فرزندان معاون اول سابق قوه قضائیه+ جزئیات (۵ دی ۱۴۰۳) ۵ غیرنظامی سوری بر اثر تیراندازی نظامیان صهیونیست زخمی شدند (۵ دی ۱۴۰۳) جزئیات خنثی‌سازی فعالیت‌های جاسوسی «سیا» و «موساد» در یمن
سرخط خبرها

تاکید وزیر صمت به نزدیک‌شدن فاصله فناوری و نوآوری در خودرو‌های برقی

  • کد خبر: ۱۸۰۳۰۲
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
تاکید وزیر صمت به نزدیک‌شدن فاصله فناوری و نوآوری در خودرو‌های برقی
وزیر صمت گفت: ظرفیت و دانش کشور در این زمینه، ذی‌قیمت است. در یک پیچ تاریخی هستیم. اگر ما سال‌ها تلاش کنیم و با توجه به اینکه دنیا نیز در تلاش است، نزدیک کردن فاصله فناوری به نوآوری در موضوع خودرو‌های بنزینی در مقایسه با خودرو‌های برقی زمان بسیار بیشتری از ما خواهد گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز، عباس علی‌آبادی اظهار کرد: چالشی که در دنیا تاکنون وجود داشته و موضوع جایگزینی خودرو‌های برقی به جای خودرو‌های بنزینی را به تعویق انداخته، بحث ذخیره انرژی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن یادآوری اینکه اولین خودرو‌های تاریخ برقی بودند؛ گفت: در دهه ۳۰ میلادی، کمپانی فورد بیش از ۳۰ هزار خودرو برقی تولید کرد، اما آن زمان باتری‌های اسیدی مورد استفاده قرار می‌گرفت که سنگین بوده و مشکلاتی را به همراه داشتند؛ بنابراین به مرور خودرو‌های بنزینی و مصرف‌کننده سوخت‌های فسیلی جایگزین شد؛ اما اکنون دنیا به جایی رسیده که برای کنترل شدت انرژی، راهکار اساسی برقی شدن خودرو‌ها را در پیش گرفته است. البته ممکن است در بحث ذخیره‌سازی انرژی به یک راهکار ثابت و دائمی نرسیده باشند. به طور مثال باتری‌های لیتیمی یا حتی اقتصاد هیدروژنی (استفاده از ذخیره‌ساز‌های هیدروژنی) مطرح یا بحث هیبرید در میان باشد.

وی با بیان اینکه ما به درک مناسبی از این موضوع رسیده‌ایم و در حال حاضر چند نمونه خودروی برقی تولید داخل و مهم‌تر از آن، طراحی داخل داریم، اظهار کرد: این نشان می‌دهد که ظرفیت و دانش کشور در این زمینه، ذی‌قیمت است. در یک پیچ تاریخی هستیم. اگر ما سال‌ها تلاش کنیم و با توجه به اینکه دنیا نیز در تلاش است، نزدیک کردن فاصله فناوری به نوآوری در موضوع خودرو‌های بنزینی در مقایسه با خودرو‌های برقی زمان بسیار بیشتری از ما خواهد گرفت.

مقام عالی وزارت صمت خاطرنشان کرد: ما در بخش خودرو‌های برقی به نسبت خودرو‌های با سوخت فسیلی، فاصله کمتری داریم (البته اگر اجازه ندهیم که این فاصله زیاد شود)؛ بایستی هر چه زودتر وارد توسعه حوزه خودرو‌های برقی شویم؛ اگر بنا باشد که تنها این دانش در دانشگاه‌ها تدریس شود، بی‌فایده است؛ اما اگر به سمت صنعت حرکت کند، توسعه فناوری شکل می‌گیرد. ضمن اینکه بایستی بازار آن ایجاد شود تا از دنیا فاصله بگیریم.

خودرو‌های برقی؛ راندمان بالاتر با قابلیت فرآیند برگشت انرژی

علی‌آبادی متذکر شد: از سوی دیگر ما در خودرو‌های برقی، فرایند برگشت انرژی را نیز خواهیم داشت؛ به طور مثال اگر با یک خودرو‌های بنزینی از شیبی بالا رویم، باک بنزین خالی خواهد شد و برگشتی نخواهد داشت، اما در خودرو‌های برقی، در بازگشت از شیب، طبق قوانین فیزیکی (برگشت به نقطه اول، با توجه به رخداد فرآیند بازگشت‌پذیر)، مقدار زیادی از برق مورد نیاز مجدد تولید و ذخیره می‌شود، بنابراین این خودرو‌ها بسیار اقتصادی‌تر هستند؛ ضمن اینکه می‌توان از این سوخت‌ها (بنزین و گازوئیل) در نیروگاه‌ها بهره گرفت و راندمان بالاتری داشت.

وزیر صمت ادامه داد: کاهش مصرف سوخت، بهبود راندمان، تاثیرات زیست محیطی و... همه و همه به ما می‌گوید که با توجه به توسعه فناوری و توجه به اینکه امکان برقی‌سازی خودرو‌ها به لحاظ دانش و حتی تولید باتری‌ها در داخل کشور وجود دارد، بهتر است که بهره کافی را از این ظرفیت ببریم.

وی تاکید کرد: این سیاست در وزارت صمت در دستور کار قرار گرفته و امیدوار هستیم که موفق باشیم؛ البته موفقیت در این بخش نیز نیازمند اراده همگانی است. همه مردم و آحاد جامعه، مجلس و دولت نیز باید در این راستا کمک کنند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->