عارف: دولت اجازه نمی‌دهد حقی از خانواده جانباختگان و مصدومان حادثه بندر عباس تضییع شود عراقچی: مواضع غیرمنطقی آمریکا باعث شد که زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات را تعیین نکنیم پزشکیان: سرمایه‌گذاری‌های مشترک و متقابل میان ایران و ترکمنستان راهبردی برای تامین رفاه دو ملت است آیت‌الله علم‌الهدی: مشکل جمعیت با فرهنگ‌سازی قابل حل است روسیه برای کمک به دستیابی اجماع میان ایران و آمریکا اعلام آمادگی کرد قالیباف در بزرگداشت شهدای خدمت: شهید رئیسی روح انقلاب را در فضای مدیریتی کشور زنده کرد عارف وارد بندرعباس شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) آژانس امدادرسانی سازمان ملل در فلسطین، از گسترش سوءتغذیه در نوار غزه خبر داد قدردانی پاکستان از چین برای حمایت قاطع پکن از تمامیت ارضی این کشور ویدئو | سخنان رهبر معظم انقلاب درباره حق غنی‌سازی ایران در مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا و توصیه ایشان به طرف مقابل لغو مذاکرات به نقل از سخنگوی وزارت خارجه، ساختگی است (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) سخنگوی دولت: اتاق بازرگانی ایران و تهران ۲۷۶ میلیارد تومان برای حادثه‌دیدگان بندر شهید رجایی اختصاص داده است ۵ کامیون وارد غزه شد که ۲ کامیون آن حامل کفن بود ابراز امیدواری مسکو برای تصویب سریع‌تر توافق راهبردی با ایران عراقچی بعد از سخنرانی رهبر انقلاب: از نظر ایران موضوع غنی‌سازی قابل مذاکره نیست + فیلم کوچک‌زاده در مجلس در پی تصویب پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام جنجال به پا کرد سخنگوی وزارت خارجه: تاکنون زمان و مکان قطعی دور بعدی مذاکرات با آمریکا مشخص نشده است معاون‌اول رئیس‌جمهور با خانواده‌های شهیدان آیت‌الله رئیسی و مالک رحمتی دیدار کرد معاون حقوقی عراقچی: تحریم‌های دارویی باعث محروم شدن انسان‌ها از حق زندگی شده است وزارت خارجه آمریکا: جدول زمانی مشخصی برای لغو تحریم‌های سوریه وجود ندارد هشدار سفیر ایران در لندن به قانون‌گذاران انگلیسی درباره اختلال در روابط دو کشور رهبر معظم انقلاب اسلامی: شهید رئیسی خود را از مردم برتر نمی‌دانست | آمریکایی ها در مذاکرات دست از یاوه گویی بردارند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) + فیلم و عکس بهروزآذر خبر داد؛ مخالفت دولت با طرح جدید کاهش مهریه به ۱۴ سکه مهاجرانی: بخش خصوصی باوجود ناترازی‌ها سرپا مانده است قالیباف: قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت قابلیت تحول در مسائل اقتصادی را دارد آن روز سخت | روایت سقوط بالگرد شهید جمهور و همراهانش عراقچی: مجمع گفتگوی تهران، پایتخت را به قلب تپنده‌ی وفاق منطقه‌ای تبدیل کرد پشت پرده موافقت صهیونیست‌ها با ورود کمک‌ها به غزه چیست؟
سرخط خبرها

تاکید وزیر صمت به نزدیک‌شدن فاصله فناوری و نوآوری در خودرو‌های برقی

  • کد خبر: ۱۸۰۳۰۲
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
تاکید وزیر صمت به نزدیک‌شدن فاصله فناوری و نوآوری در خودرو‌های برقی
وزیر صمت گفت: ظرفیت و دانش کشور در این زمینه، ذی‌قیمت است. در یک پیچ تاریخی هستیم. اگر ما سال‌ها تلاش کنیم و با توجه به اینکه دنیا نیز در تلاش است، نزدیک کردن فاصله فناوری به نوآوری در موضوع خودرو‌های بنزینی در مقایسه با خودرو‌های برقی زمان بسیار بیشتری از ما خواهد گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز، عباس علی‌آبادی اظهار کرد: چالشی که در دنیا تاکنون وجود داشته و موضوع جایگزینی خودرو‌های برقی به جای خودرو‌های بنزینی را به تعویق انداخته، بحث ذخیره انرژی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن یادآوری اینکه اولین خودرو‌های تاریخ برقی بودند؛ گفت: در دهه ۳۰ میلادی، کمپانی فورد بیش از ۳۰ هزار خودرو برقی تولید کرد، اما آن زمان باتری‌های اسیدی مورد استفاده قرار می‌گرفت که سنگین بوده و مشکلاتی را به همراه داشتند؛ بنابراین به مرور خودرو‌های بنزینی و مصرف‌کننده سوخت‌های فسیلی جایگزین شد؛ اما اکنون دنیا به جایی رسیده که برای کنترل شدت انرژی، راهکار اساسی برقی شدن خودرو‌ها را در پیش گرفته است. البته ممکن است در بحث ذخیره‌سازی انرژی به یک راهکار ثابت و دائمی نرسیده باشند. به طور مثال باتری‌های لیتیمی یا حتی اقتصاد هیدروژنی (استفاده از ذخیره‌ساز‌های هیدروژنی) مطرح یا بحث هیبرید در میان باشد.

وی با بیان اینکه ما به درک مناسبی از این موضوع رسیده‌ایم و در حال حاضر چند نمونه خودروی برقی تولید داخل و مهم‌تر از آن، طراحی داخل داریم، اظهار کرد: این نشان می‌دهد که ظرفیت و دانش کشور در این زمینه، ذی‌قیمت است. در یک پیچ تاریخی هستیم. اگر ما سال‌ها تلاش کنیم و با توجه به اینکه دنیا نیز در تلاش است، نزدیک کردن فاصله فناوری به نوآوری در موضوع خودرو‌های بنزینی در مقایسه با خودرو‌های برقی زمان بسیار بیشتری از ما خواهد گرفت.

مقام عالی وزارت صمت خاطرنشان کرد: ما در بخش خودرو‌های برقی به نسبت خودرو‌های با سوخت فسیلی، فاصله کمتری داریم (البته اگر اجازه ندهیم که این فاصله زیاد شود)؛ بایستی هر چه زودتر وارد توسعه حوزه خودرو‌های برقی شویم؛ اگر بنا باشد که تنها این دانش در دانشگاه‌ها تدریس شود، بی‌فایده است؛ اما اگر به سمت صنعت حرکت کند، توسعه فناوری شکل می‌گیرد. ضمن اینکه بایستی بازار آن ایجاد شود تا از دنیا فاصله بگیریم.

خودرو‌های برقی؛ راندمان بالاتر با قابلیت فرآیند برگشت انرژی

علی‌آبادی متذکر شد: از سوی دیگر ما در خودرو‌های برقی، فرایند برگشت انرژی را نیز خواهیم داشت؛ به طور مثال اگر با یک خودرو‌های بنزینی از شیبی بالا رویم، باک بنزین خالی خواهد شد و برگشتی نخواهد داشت، اما در خودرو‌های برقی، در بازگشت از شیب، طبق قوانین فیزیکی (برگشت به نقطه اول، با توجه به رخداد فرآیند بازگشت‌پذیر)، مقدار زیادی از برق مورد نیاز مجدد تولید و ذخیره می‌شود، بنابراین این خودرو‌ها بسیار اقتصادی‌تر هستند؛ ضمن اینکه می‌توان از این سوخت‌ها (بنزین و گازوئیل) در نیروگاه‌ها بهره گرفت و راندمان بالاتری داشت.

وزیر صمت ادامه داد: کاهش مصرف سوخت، بهبود راندمان، تاثیرات زیست محیطی و... همه و همه به ما می‌گوید که با توجه به توسعه فناوری و توجه به اینکه امکان برقی‌سازی خودرو‌ها به لحاظ دانش و حتی تولید باتری‌ها در داخل کشور وجود دارد، بهتر است که بهره کافی را از این ظرفیت ببریم.

وی تاکید کرد: این سیاست در وزارت صمت در دستور کار قرار گرفته و امیدوار هستیم که موفق باشیم؛ البته موفقیت در این بخش نیز نیازمند اراده همگانی است. همه مردم و آحاد جامعه، مجلس و دولت نیز باید در این راستا کمک کنند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->