وزیر نیرو: هر هفته بیش از ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور افتتاح می‌شود بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت‌ها افت کرد بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | بازار خودرو بدون مشتری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها: یارانه سه دهک تا پایان سال حذف می‌شود | نظام تامین اجتماعی جایگزین پرداخت یارانه شود برگزاری سومین کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان خراسان رضوی مهلت بخشودگی جرائم مالیات بر ارزش افزوده امروز (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به پایان می‌رسد ماجرای ویدئو جنجالی از مرز روتک و قاچاق سوخت به پاکستان چیست؟ +فیلم سبزپوشی بورس دوام نیاورد | افت ۱۹ هزار واحدی بازار سهام (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) آخرین فرصت برگشت ارز جاماندگان اربعین آغاز ساخت مسکن استیجاری از ماه آینده | پرداخت آورده متقاضیان پایین درآمدی توسط دولت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | دلار افت کرد گام اول حمایت از بورس، ثبات اقتصاد کلان است نه تزریق پول بانک‌های تهران شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل هستند | اسامی شعب کشیک اعلام می‌شود توزیع بیش از ۱۱۰۰ تن کالای اساسی در شهرستان مشهد مقدس آغاز پیش‌فروش بلیت اتوبوس ایام شهادت امام رضا (ع) تخصیص ۱۳۵۰ تن آرد سهمیه‌ای برای مراسم عزاداری دهه آخر صفر ۱۴۰۴ در مشهد صعود قیمت طلا در مشهد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) خانواده‌های خراسان رضوی جزو ۱۰ استان با کمترین سرانه درآمد در کشور | زندگی سخت در سایه درآمد کم بورس شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل شد؟ خرما در دهه آخر صفر در مشهد چقدر قیمت دارد؟ (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) نیاز به واردات گازوئیل به صفر رسید وزیر اقتصاد: تک‌نرخی‌شدن ارز در دستورکار است گمرک مقررات جدید واردات خودرو سال ۱۴۰۴ را ابلاغ کرد خرید و فروش ملک یا خودرو در چه صورتی مشمول مالیات می‌شود؟ پیش‌بینی بورس سه‌شنبه (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت دلار سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ | دلار در فضای احتیاطی معامله شد قیمت موتورسیکلت درجا زد | خریداران به تعمیر فرسوده‌ها روی آوردند پیش‌بینی قیمت طلا و سکه، فردا (سه‌‌شنبه، ۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | سکه امامی ۸۴ میلیونی شد قطعی برق و خاموشی‌ها تا چه زمانی ادامه دارد؟ + فیلم
سرخط خبرها

تکلیف قطعات یدکی خودورهای وارداتی دست دوم چه می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۸۰۶۰۴
  • ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
تکلیف قطعات یدکی خودورهای وارداتی دست دوم چه می‌شود؟
واردات خودرو به کشور آزاد شده و خودروهای خارجی یکی پس از دیگری در صف گمرکات کشور درحال ترخیص هستند.

به گزارش شهرآرانیوز باید منتظر ماند و مشاهده کرد که چه تعداد خودرو وارد کشور می‌شود و آیا این تعداد می‌تواند بازار خودرو را اشباع کند یا خیر.

اگر واردات خودرو‌های نو و کارکرده به صورت صحیح اجرا شود، بازار خودرو دیگر از شکل انحصاری خارج می‌شود و این امر در کنار فعالیت ۴۰ تا ۵۰ خودروساز دولتی و خصوصی اتفاق می‌افتد.

تقاضای بازار خودروی ایران از لحاظ تیراژ داخلی، یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است. به عبارت دیگر، به صورت متوسط نیاز بازار خودروی کشور و با توجه به قدرت خرید مردم، خودروسازان داخلی باید سالانه یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند.

نیاز بازار خودرو به بخش‌های دیگری نیز تقسیم می‌شود. برای مثال، باید به این نکته توجه شود که چه میزان از تقاضای بازار توانایی خرید خودرو‌های خارجی بیش از ۱۵‌هزار دلار و بیشتر را دارد. واردات خودرو تنها می‌تواند این بخش از نیاز بازار را برطرف کند و پاسخگوی نیاز کل بازار نخواهد بود. در نتیجه واردات خودرو‌های کارکرده هم زمان با ورود خودرو‌های نو خارجی نمی‌تواند تاثیر چندانی بر وضعیت بازار خودرو داشته باشد و بهتر است بیشتر ظرفیت واردات به کامیون و اتوبوس کارکرده تخصیص داده شود.

با وجود مفید بودن اصل واردات، به نظر می‌رسد واردات خودرو‌های دست‌دوم نتیجه مثبت ملموسی نخواهد داشت و مشکلات زیادی سر راه آن قرار خواهد گرفت. این طرح اگر یک نمایش تبلیغاتی یا صرفا خبردرمانی نباشد، به نظر می‌رسد به شکلی انحصاری اجرا شود. به عبارت دیگر، همه مردم طبق وعده‌ای که مسوولان دادند نتوانند خودرو وارد کشور کنند.

چهارم تیرماه انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو در نامه‌ای به سران سه قوه، ضمن هشدار دادن نسبت به بروز چالش برای صنعت داخل در صورت واردات خودروی کارکرده، بازنگری در این مورد را خواستار شد. در واقع انجمن قطعه سازان موضع خود را در برابر واردات خودرو‌های کارکرده اعلام کرد. دسترسی به قطعات یدکی اصلی، تنوع بالای خودرو‌های کارکرده و نبود نمایندگی خدمات پس از فروش، تنها نمونه‌ای از نگرانی قطعه سازان در زمینه واردات خودرو‌های کارکرده به کشور است.

در واقع باید به این نکته اشاره کرد که به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران طی سال‌های گذشته اعمال شده است، نمی‌توان از شرکت‌های خودروساز خارجی نمایندگی اخذ کرد و در نتیجه این خودرو‌های کارکرده در همان ابتدای ورود به ایران با مشکل خدمات پس از فروش مواجه خواهند شد.

در سوی دیگر ماجرا، ممکن است برخی از قطعاتی که در خودرو‌های وارداتی به کار گرفته شده اند دارای تکنولوژی باشند که هنوز وارد ایران نشده است. به همین سبب، قطعه سازان و خریداران خودرو‌های کارکرده وارداتی در تامین قطعات یدکی با مشکل مواجه می‌شوند؛ چراکه در حال حاضر مالکان خودرو‌های چینی که در ایران مونتاژ می‌شوند نیز در خرید قطعات یدکی به مشکل برخورده اند.

منبع: اقتصادنیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->