مهاجرانی: بخش خصوصی باوجود ناترازی‌ها سرپا مانده است قالیباف: قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت قابلیت تحول در مسائل اقتصادی را دارد آن روز سخت | روایت سقوط بالگرد شهید جمهور و همراهانش عراقچی: مجمع گفتگوی تهران، پایتخت را به قلب تپنده‌ی وفاق منطقه‌ای تبدیل کرد پشت پرده موافقت صهیونیست‌ها با ورود کمک‌ها به غزه چیست؟ نماینده مردم مشهد در مجلس: استیضاح وزیر راه را قبول ندارم مدیر مرکز مطالعات انرژی و امنیت روسیه: کلید حل پرونده هسته‌ای ایران در تهران و واشینگتن است واکنش پوتین به پیشرفت گفت‌و‌گو‌های میان ایران و آمریکا جزئیاتی عجیب از مکالمه تلفنی صمیمانه رؤسای جمهور آمریکا و روسیه فاش شد | ترامپ: ولادیمیر، هر وقت دلت خواست می‌تونی تلفن رو برداری و زنگ بزنی درخواست ۲۲ کشوربرای ازسرگیری امدادرسانی کامل به نوار غزه و برقراری آتش‌بس تحفه قطری‌ها برای آمریکا دردسر شد | کاخ سفید: هواپیمای اهدایی قطر هیچ ربطی به ترامپ ندارد پوتین: آماده همکاری با اوکراین برای دستیابی به توافق هستیم آیین بزرگداشت نخستین سالگرد شهادت شهید جمهور در مسجد امام محمد باقر(ع) مشهد برگزار شد+فیلم عراقچی: پیرو مسیر شهید امیرعبداللهیان باشیم وزیر امور خارجه عراق با پزشکیان دیدار کرد قالیباف: رژیم صهیونیستی هویت ژئوپلیتیک مستقلی ندارد سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی علیه ایران لفاظی کرد عراقچی: ایران می‌تواند مرکزی برای تبادل اطلاعات در منطقه و بین الملل باشد ادعای کاخ سفید درباره حق غنی‌سازی ایران تاکید پزشکیان بر تسریع در جذب سرمایه و احداث نیروگاه‌های خورشیدی سفیر ایران در انگلیس احضار شد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) رسانه‌های عبری از بن‌بست در مذاکرات دوحه خبر دادند اخلاقی: کشور‌های عربی می‌دانند که هر پیمان و قراردادی بدون حضور ایران به نتیجه نخواهد رسید رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح: توان رهگیری و انهدام پرنده‌های دشمن افزایش ۵ برابری یافته است پزشکیان در نشست با معاونان وزارت کار: اجرای طرح محله‌محوری باعث توزیع هدفمند خدمات اجتماعی می‌شود وزیر امور خارجه ترکمنستان: از اجرای پروژه‌هایی مثل بزرگراه عشق‌آباد تا مرز ایران حمایت می‌کنیم انصراف معاون ترامپ از سفر به فلسطین اشغالی سازمان جهانی بهداشت: ۵۷ کودک در نوار غزه از گرسنگی جان باخته‌اند (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

ورود جنگنده آموزشی یاک ۱۳۰ به ایران

  • کد خبر: ۱۸۲۲۲۸
  • ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
ورود جنگنده آموزشی یاک ۱۳۰ به ایران
جنگنده آموزشی یاک ۱۳۰ (Yak-۱۳۰) وارد ایران شده و تصاویر نشان می‌دهد که این هواپیما تحویل نیروی هوایی ارتش شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، تصاویری از حضور جنگنده آموزشی یاک ۱۳۰ (Yak-۱۳۰) در ایران منتشر شده که نشان می‌دهد این هواپیما تحویل نیروی هوایی ارتش شده است.

یاک ۱۳۰ یک هواپیمای پیشرفته آموزشی-رزمی است که توسط شرکت یاکولوف روسیه طراحی و تولید شده و قادر است نیاز آموزشی خلبانان نیرو‌های هوایی ارتش به آشنایی و فراگیری پرواز با جنگنده‌های نسل ۴ را برآورده کند. این هواپیما بنا به سفارش ارتش روسیه برای جایگزینی با جت آموزشی ال ۳۹ طراحی شده و قابلیت‌های پرواز با هواپیما‌های نسل ۴++ مانند سوخو ۳۵ و نسل ۵ مانند سوخو ۵۷ را فراهم می‌کند.

این هواپیما از سال ۲۰۱۱ رسما وارد خدمت شده و علاوه بر ارتش روسیه کشور‌هایی نظیر الجزایر، ویتنام، بنگلادش، بلاروس، میانمار و سوریه این هواپیما را سفارش داده و یا بکارگیری کرده‌اند.

یاک ۱۳۰ هواپیمایی دو سرنشینه با بدنه‌ای از جنس آلومینیوم و کامپوزیت است که قادر است علاوه بر ماموریت‌های آموزشی در نقش یک جنگنده پشتیبانی نزدیک زمینی (CAS) نیز به ایفای نقش بپردازد. این هواپیما قادر است تا ۳ تن انواع مهمات با خود حمل کند و برای این منظور دارای ۱۰ جایگاه حمل تسلیحات در زیر بدنه و بال‌ها و نوک بال‌ها است.

این هواپیما فاقد توپ ۳۰ میلیمتری داخلی است، اما می‌تواند یک غلاف خارجی توپ ۲۳ را در زیر بال‌خود حمل کند. علاوه بر این یاک ۱۳۰ می‌تواند انواع تسلیحات معمولی و هدایت شونده شامل بمب‌های ۲۵۰ و ۵۰۰ کیلویی، راکت‌های ۸۰ و ۱۲۲ و ۳۳۰ میلیمتری، بمب‌های هدایت شونده کاب ۵۰۰ و موشک هدایت شونده خا ۲۹ و دو موشک حرارتی آر ۷۳ برای درگیری هوایی حمل کند. همچنین این هواپیما می‌تواند دو غلاف جنگ الکترونیک در دو سر بال‌ها و مخازن سوخت خارجی را برای افزایش برد عملیاتی با خود حمل کند.

برد عملیاتی این هواپیما بسته به نوع آرایش تسلیحاتی و نصب مخازن سوخت خارجی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر است. ظرفیت حمل این هواپیما در مخازن داخلی ۱۷۰۰ کیلوگرم است که این ظرفیت با نصب مخازن خارجی به ۲۶۰۰ کیلوگرم می‌رسد.

دو موتور توربوفن AL-۲۲۲-۲۵ با قدرت رانش ۴۹ کیلونیوتن قوای پیشران این جنگنده را تشکیل می‌دهند که در صورت جایگزینی با موتور AL-۲۲۲-۲۸ این توان به ۵۳ کیلونیوتن قابل افزایش است. یاک ۱۳۰ با دوموتور خود قادر است تا ارتفاع ۱۲۰۰ متر ارتفاع گرفته و با بیشترین سرعت ۱۰۵۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت کروز ۸۰۰ کیلومتر برساعت پرواز کند.

هر دو خلبان در از کابین‌هایی با فضای دید وسیع و مجهز به صندلی پرتاب کا ۳۶ بهره می‌برند. علاوه بر این کابین هر دو خلبان به سه نمایشگر دیجیتال رنگی مجهز است که اطلاعات پرواز را برای آن‌ها به نمایش می‌گذارد. همچنین خلبان کابین جلو از یک نمایشگر HUD برای نمایش اطلاعات هدف، کنترل و شلیک تسلیحات بهره می‌برد.

یاک ۱۳۰ در دماغه خود از یک رادار OSA با توان رهگیری ۸ هدف ودرگیری همزمان با دو هدف و برد کشف ۶۰ کیلومتر است. این رادار همچنین توان درگیری با اهداف دریایی را به این هواپیما می‌دهد. این هواپیما در حوزه ناوبری مجهیز به سامانه‌های موقعیت یاب گلوناس (برای نسخه‌های روسی) و جی پی اس (برای نسخه‌های صادراتی) است.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->