ربودن زن جوان به بهانه ازدواج در تهران پلمب دو سالن زیبایی بدلیل تداخل پزشکی در مشهد(۱۷تیر ۱۴۰۳) مجازات حبس برای قاچاقچیان عروس دشت‌های ایران آیا ادارات استان یزد پنجشنبه‌ها تعطیل است؟ ۸۳ فقره سرقت از مجتمع‌های مسکونی در غرب مشهد رمزگشایی شد (۱۷ تیر ۱۴۰۳) کشف ۳۵۰۰ عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی متخلف در مشهد نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۳ چه زمانی اعلام می‌شود؟ اسامی پذیرفته‌شدگان آزمون آموزگار ابتدایی و استثنایی ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات دستگیری اعضای باند لیلا در لانه سیاه توسط پلیس مشهد + عکس طوفان گرد و خاک در ۱۲ استان کشور (۱۷ تیر ۱۴۰۳) کارت ورود به جلسه مرحله دوم آزمون سراسری توزیع شد (۱۷ تیر ۱۴۰۳) عواملی که ممکن است به ریه‌های ما آسیب بزنند جزئیات دستورالعمل بهداشتی وزارت بهداشت برای ایام محرم | نظارت مستمر بر پخت و توزیع نذورات کدام افراد به تب دنگی مبتلا می‌شوند؟ | پشه آئدس از این بو‌ها خوشش نمی‌آید پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (یکشنبه، ١٧ تیر ١۴٠٣) | تداوم وزش باد در استان جزئیاتی از نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ تنها ۲۰ درصد از حجم ذخیره سد‌های خراسان رضوی آب دارد (۱۷ تیر ۱۴۰۳) بازرسی بهداشتی از مواکب صلواتی در سطح مشهد | مراقب پشه آئدس باشید نتایج آزمون نهایی دوازدهم بعد از کنکور اعلام می‌شود
سرخط خبرها

بزرگداشت علامه «سید جعفرمرتضی عاملی (ره)» در مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۱۸۵۹۳۹
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
بزرگداشت علامه «سید جعفرمرتضی عاملی (ره)» در مشهد برگزار شد
مراسم بزرگداشت علامه «سید جعفرمرتضی عاملی (ره)» با حضور جمعی از شخصیت های حوزوی و دانشگاهی در مشهد برگزار برگزار شد

به گزارش شهرآرانیوز، در آستانه چهارمین سالگرد درگذشت مرحوم علامه «سید جعفرمرتضی عاملی (ره)» مراسم بزرگداشت این عالم فقید با حضور جمعی از شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی در مشهد برگزار شد

در این مراسم که به دعوت جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان رضوی و در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، ابعاد مختلف شخصیت مرحوم علامه جعفر مرتضی عاملی (ره) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام دکتر «محمد غفوری نژاد» دبیر این همایش با بیان این که علامه جعفرمرتضی عاملی از نزدیکترین شخصیت‌ها به میر حامدحسین هندی و علامه امینی بود، خاطرنشان کرد:علامه جعفرمرتضی عاملی بیشتر به سیره و تاریخ شناس اهل بیت (ع) شناخته می‌شود. اما با نگاهی به تالیفات وی در می‌یابیم بعد دوم شخصیت ایشان بعد متکلمانه است و سایه کلام و دفاع از حریم اهل بیت (ع) بر افکار ایشان گسترده است.

وی افزود: کلام پژوهی علامه، ریشه در مذهب و اعتقاد قوی و مستحکم ایشان در دفاع از حریم اهل بیت (ع) و تشیع دارد همان طور که در دیگر آثار ایشان حاکم است.

شاخصه‌های اخلاق پزشکی در آثار علامه جعفرمرتضی عاملی

حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا صالح» رئیس جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان رضوی و مترجم کتاب «الآداب الطبیه» علامه جعفرمرتضی عاملی نیز در این نشست به تبیین دیدگاه‌های علامه جعفر مرتضی در اخلاق و آداب پزشکی پرداخت و گفت: این کتاب به کاوشی در پیشینه، آداب و اخلاق پزشکی در منابع دینی و تاریخی و بررسی نقش اسلام و ایرانیان در شکوفایی علم طب پرداخته است و از جمله مهمترین شاخصه‌های این کتاب، این است که مرحوم علامه در آن به بیان شاخصه‌های اخلاق پزشکی پرداخته است.

وی افزود: ویژگی دوم مهم این کتاب این است که مرحوم علامه دراین کتاب، متنی را با عنوان سوگندنامه پزشکان و مبتنی بر آیات و روایات و دیدگاه‌های فقهی خود تهیه و تنظیم کرده است که از جمله نوآوری‌های ایشان در این حوزه به حساب می‌آید.

علامه جعفرمرتضی عاملی پدر معنوی حزب الله لبنان

حجت الاسلام والمسلمین «سید ابوالحسن نواب» رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در این نشست به بیان آشنایی دیرین خود با علامه جعفرمرتضی عاملی و تشریح مناسبات او با جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی پرداخت.

وی در سخنان خود به علاقه و ارتباطات میان علامه جعفرمرتضی عاملی با امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: از سوی دیگر، ارتباط وی با حزب الله لبنان موجب شد که از او به عنوان پدر معنوی حزب الله نیز نام برده شود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب ضمن بیان خاطراتی از مرحوم علامه جعفرمرتضی عاملی گفت: در جریان جنگ سی و روزه لبنان، کتابخانه مرحوم جعفرمرتضی عاملی به صورت کامل از بین می‌رود که این کتابخانه مشتمل بر بسیاری از آثار و دستنوشته‌های ایشان بود که هنوز به چاپ هم نرسیده بود. وقتی با ایشان تماس گرفتم و نسبت به این موضوع اظهار ناراحتی کردم، ایشان به من گفتند: «فدای سر رزمندگان حزب الله! آن‌ها هستند که «اصل» را حفظ می‌کنند.»

«سید عبدالله جعفرمرتضی» فرزند مرحوم جعفرمرتضی عاملی نیز در سخنانی به بیان سیره عملی علامه جعفر مرتضی در مطالعه و پژوهش پرداخت و گفت: اندیشه و تفکرات علامه دیگر ملل و مردم مومن را بهره‌مند کرده است.

وی افزود: وی از نوجوانی عمر خود را در راه کسب علم و نشر، تدریس،  پژوهش و پاسخگویی به شبهات دینی و همچنین تربیت طلاب در ایران و لبنان سپری کرد و از ایشان تالیفات بسیاری در حوزه فقه و اصول، عقاید، تاریخ، فلسفه، اخلاق پزشکی، اخلاق تربیت، جامعه شناسی، مدیریت شهری و... به جا مانده است.

بیان مباحث تخصصی در باب اندیشه علامه جعفرمرتضی عاملی

در ادامه این مراسم، حاضران به بیان برخی موضوعات تخصصی در ارتباط با مرحوم علامه جعفر مرتضی عاملی پرداختند. دکتر «هادی وکیلی» دانشیار گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد موضوع «روش علامه مرتضی عاملی در تاریخ نگاری» را مطرح کرد و دکتر «محمود ملکی تراکمه ای» مدیر گروه حدیث پژوهشکده علوم اسلامی رضوی نیز موضوع «گزاره‌های تاریخی محاصره در شعب ابی طالب از دیدگاه علامه جعفرمرتضی عاملی» را مورد بحث و بررسی قرار داد.

رونمایی از دو اثر علامه سید جعفر مرتضی عاملی

گفتنی است در این مراسم از دو اثر از تالیفات این عالم بزرگوار با عناوین «نقش معجزه در زندگی بشر، با نگاهی به معجزات و کرامات امام رضا (ع)» ترجمه «محمود نظری‌پور» و «آداب پزشکی در اسلام» ترجمه حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا صالح» رونمایی شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->