اطعام زائران بر سفره پربرکت سلطان خراسان | روایت ۳۱ سال خدمت یک خانواده مشهدی به امام هشتم (ع) + فیلم ضیافت اخلاص در میدان توحید| روایت شهرآرانیوز از اطعام ۷۰ هزار نفر در موکب بزرگ جوادالائمه (ع) مشهد حرم امام رضا (ع) میزبان زائران شیعه میانمار در روز‌های پایانی ماه صفر ورود بیش از ۳۰۰ هزار زائر پیاده امام‌ رضا (ع) به مشهد مقدس سوگواره «غریب قریب» و «به جای مادر» ویژه بانوان در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی: هنر زبان ما برای رساندن مفاهیم رضوی به مخاطب است خدمت شیرین زائران کوچک امام مهربانی‌ها در «شربتخانه امام جواد(ع)» شهادت امام رضا(ع) در مشهد هیئت کجا بریم؟ مبارزه با انحراف، چکیده سیره سیاسی امام مجتبی (ع) محل های اسکان رایگان زائران در مشهد برای روزهای پایانی صفر و شهادت امام رضا (ع) جزئیات مراسم شام غریبان شهادت امام رضا (ع) مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا (ع) در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود بزرگداشت حماسه‌ای به قدمت ۱۲۰۰ سال | عزاداری تاریخی زنان نوغان در روز شهادت امام رضا (ع) برگزار می‌شود مشهد، قلب ایران و ستون خیمه این سرزمین آغاز پویش ملی «قدم قدم تا بهشت» برای قرآن‌آموزان سراسر کشور «در سوگ اسوه حسنه»؛ اجتماع بزرگ قرآنی شب رحلت پیامبر اعظم (ص) در حرم مطهر رضوی تشرف زائران مالزیایی به بارگاه منور رضوی مراسم چهارپایه‌خوانی سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در حرم رضوی برگزار می‌شود سردار یوسفعلی­‌زاده: جوانان خراسانی، طلایه‌داران انتقال ارزش‌های جاودان انقلاب به نسل چهارم هستند  خادمان نوجوان و جوان پای کار زائران دهه آخر صفر
سرخط خبرها

زنان و الگوی سوم

  • کد خبر: ۱۸۸۴۷۹
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
زنان و الگوی سوم
زن الگوی سوم یا همان زن تراز انقلاب اسلامی، به مدیریت خانواده و اثرگذاری در محیط انقلابی که البته با روحیه زنانه او سازگار است، توجه جدی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، با استناد به آیات قرآن، زن در آفرینش و بُعد روحی و جسمی از همان گوهری آفریده شده که مرد آفریده شده است و تمایز و فرقی در حقیقت و ماهیت زن و مرد نیست و سوره‌های نسا، آیه ۱ و سوره اعراف آیه۱۸۹، مبین این مسئله هستند. به عبارتی زن در تفکر قرآنی هم پای مرد تکامل پذیر و اوج گرا ست.

در اسلام نه تنها زن پایگاه اجتماعی مناسبی دارد، بلکه از حضور اجتماعی نیز منع نشده است؛ بنابراین بحث بیعت زنان در مسائل سیاسی و حضور در حاکمیت سیاسی در صدر اسلام مطرح است.
همین طور بحث هجرت زنان در نهضت اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. با نگاه توحیدی و قرآنی چنان که بررسی‌ها انجام شده است، زنان نباید برده مردان شوند که برای اثبات حضور خود در جامعه از جذابیت جنسی بهره بگیرند.

جذابیت جنسی عاملی است برای بی توجهی به فهم و کمال زنان و بدترین حقارت‌ها و ستم‌ها را نصیب آن‌ها می‌کند. طبیعت وجودی زن و توانمندی او درراستای ساختن کل جامعه بشری است از طریق تربیت افراد صالح در دامن پرمهر خود در کنار همسرانشان. زن مسلمان شکل سومی از زنان دنیاست؛ نه غربی می‌اندیشد که همه هویت خود را در جنسیت خود خلاصه کند و نه شرقی و منزوی و دور از هیاهوی جهان که فقط تماشاچی باشد.

زن مسلمان، انسانی است آزاد از قید نمایش ها. انسانی ست زنده؛ چون می‌اندیشد، چون تلاش دارد برای آبادانی و آخرتش و حتی دیگران را هم در این سیر یاری می‌رساند.

زن مسلمان خانواده گراست. پاک زیست است، هر نوع روابط فرا زناشویی را طرد و منع می‌کند و از همه مهم‌تر ضمن حفظ و مراقبت از سنگر خانواده، در عرصه اجتماع حضور مؤثری دارد و موانع را از سر راهش برمی دارد. زن مسلمان ضمن رعایت معیار‌های شرعی و هنجار‌های اجتماعی، در جامعه حضوری سازنده دارد. درواقع زن مسلمان شخص گران بهایی است که دارای نقش است.

الگوی سوم زن نسبت به دو الگوی دیگر، جامعیت دارد؛ چراکه در سه بُعد رشد می‌کند، به صورت متوازن بُعد فردی، بُعد خانوادگی و بُعد اجتماعی. هم همسری نمونه است و هم مادری نمونه و هم از طریق حضور در مجامع علمی، دانشمندی بزرگ، مدیری موفق و معلمی ممتاز است و برای معرفی چنین زنی لازم است او را بشناسانیم و او را معرفی کنیم تا این هویت به مردم جهان معرفی شود.

هویت زن از منظر اسلام درواقع این است که زن را مظهر و الگوی ظرافت، زیبایی، حساسیت و لطافت می‌داند و در اسلام به زن برای کل جامعه شخصیت می‌دهد و او را به عنوان الگوی یک جامعه صالح معرفی می‌کند.

از نظر اسلام، در مقابله با نگاه انحرافی که زن را ابزار و وسیله تلذذ‌های جنسی خود قرار می‌دهد، زنان باید به مقامات معنوی و درجات انسانی و حد اعلای رشد فکری، سیاسی و معنوی برسند. در دستورالعمل اسلام، حمایت از استقلال اقتصادی زنان مشهود است.

از نظر استقلال اقتصادی نیز بین زنان و مردان فرقی نیست؛ یعنی آن‌ها می‌توانند مالک ثمره و نتیجه کار خود شوند، همان گونه که مردان می‌توانند. به ویژه زنان از استقلال اقتصادی برخوردارند. قرآن کریم دراین رابطه می‌فرماید: برتری‌هایی که خدای سبحان برای بعضی از شما بر بعضی دیگر قرار داده، آرزو نکنید. مردان نصیبی از آنچه به دست می‌آورند دارند و زنان نیز نصیبی از آنچه به دست می‌آورند دارند و از فضل خدا طلب کنید و خدا بر همه چیز داناست.

زن مسلمان ایرانی شأن خود را عزیز می‌داند و از هرگونه برهنگی و اختلاط و معاشرت با مردان پرهیز می‌کند. زن مسلمان ایرانی قرار است تأثیرگذار باشد؛ هم در جامعه ملی و هم در جامعه جهانی. زنان دنیا بدانند که هیچ منافاتی بین رعایت کامل موازین اسلام با تحصیل علم و فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی وجود ندارد.

زن الگوی سوم یا همان زن تراز انقلاب اسلامی، به مدیریت خانواده و اثرگذاری در محیط انقلابی که البته با روحیه زنانه او سازگار است، توجه جدی دارد.

الگوی سوم زن به جای الگو‌های غرب و شرق، جلوه هویت یک زن مسلمان است. زن در تعریف غالبا شرقی همچون عنصری است در حاشیه و بی نقش در تاریخ سازی و در تعریف غالبا غربی به مثابه موجودی است که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد.

همچنین ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه داری جدید است. زنان انقلاب و زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم جهانیان گشودند و ثابت کردند که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و درعین حال در متن و مرکز بود، می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگه داشت و در عرصه سیاسی و اجتماعی نیز سنگرسازی‌های جدید کرد.

جهان امروز مسئله‌ای بسیار مهم را آبستن است و آن بحران هویت انسان هاست که نه هدف خود را از خلقت می‌دانند و نه می‌خواهند دیگران را از این هدف آگاه کنند و بدترین ستم و ظلم را در حق زنان امروز انجام می‌دهند که عبارت است از حراج جاذبه‌های جنسی و عملا زنان امروز از صحنه زندگی واقعی در حال حذف شدن هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->