مشترکان برق خانگی خراسان رضوی ۲۷ میلیارد ریال پاداش گرفتند افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ طرح «از مزرعه تا سفره» با هدف تامین کالا‌های پر مصرف مردم در مشهد اجرا می‌شود قیمت موبایل یک روز پیش از انتخابات به چقدر رسید؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد چند؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳) آیین‌نامه جدید آرامستان‌های کشور ابلاغ شد | تغییر در نحوه حمل متوفی و صدور گواهی فوت
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تحلیل بازار اقلام اساسی در هفته‌ای که گذشت (۲۰ آبان ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۱۹۳۷۱۴
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
تحلیل بازار اقلام اساسی در هفته‌ای که گذشت (۲۰ آبان ۱۴۰۲)
در بررسی بازار این هفته برخی اقلام در مشهد با افزایش قیمت و برخی با کاهش قیمت همراه بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز، گوشت و مرغ همیشه تحت تاثیر عرضه و تقاضا دارای نوسانات قیمتی بوده است. میزان دام سبک در استان ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داشته که این موضوع از سه سال پیش شروع شده است. هیچ زمانی دام سبک نیازی به نهاده وارداتی در حجم بالا نداشته است و از مراتع و مزارع تغذیه می‌کرده، اما با شروع خشک سالی‎‌‌ها از سال ۹۹ وابستگی دام سبک به نهاده‌های وارداتی زیاد شد. به دلیل حجم زیاد تقاضا، نهاده یارانه دار درخور توجهی به دام سنتی تخصیص داده نمی‌شد، بنابراین دامدار توان تأمین هزینه‎های خود را  نداشت. دامدار برای اینکه بتواند هزینه‌های خوراک مورد نیاز دام خود را تأمین کند، باید بخشی از دام را زودتر از موعد عرضه می ‎کرد. این اتفاقات در سال ۱۴۰۰ بغرنج‌تر و در سال ۱۴۰۱ با مردمی ‎سازی یارانه‌ها شدیدتر شد.

وقتی دام مولد کم شده باشد، به همان نسبت میزان زایش و تعداد بره‌های نر و ماده نیز کم می‌‎شود، در حوزه سویا مشکل زیاد و شدیدی وجود دارد، اما در حوزه تأمین جو و ذرت مشکل خاصی وجود ندارد، بنابراین تولید شیر و گوشت تحت تأثیر قرار گرفته است.



هم اکنون قیمت گوشت دام نسبت به هفته قبل افزایش قیمت نداشته و همچنین قیمت مرغ نیز با همان قیمت مصوب ۷۳۰۰۰۰ ریال بفروش می‌رسد (در مراکز بورس مانند استقلال و یا عبادی و ... که علت آن هم به خاطر رقابت بین واحد‌های صنفی می‌باشد.) و در برخی از واحد‌های صنفی (در سطح شهر) به قیمت بالاتر عرضه می‌گردد که با متخلفین برخورد قانونی انجام می‌شود. همچنین قیمت مرغ زنده ۵۹۰۰۰۰ ریال هم اکنون می‌باشد. لازم به ذکر است که تقاضای مصرف کننده نهایی مرغ کاهش داشته و گرانی مرغ در برخی نقاط نیز به دلیل بالا بودن قیمت مرغ زنده می‌باشد.

///

 

روغن در سال جاری کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت داشته است

به گزارش شهرآرانیوز، نان در حال حاضر ۳ نرخی است. آرد یارانه‌ای نوع یک، دو و آرد نوع سه؛ که هر کدام قیمت‌های آرد و گندم متفاوتی دارند و بنابراین نرخ نانش هم متفاوت می‌شود. البته نوع ۳ نرخ ندارد و آزاد است. به طور متوسط، اکنون ۹۷ تا ۹۵ درصد نان سفره مردم را نان‌های سنتی تامین می‌کنند و نان‌های صنعتی نیز تامین کننده بین ۵ تا ۳ درصد نان سفره مردم هستند

بر اساس آمار، آردی که به دست نانوا می‌رسد، تنها ۵ تا ۸ درصد هزینه تولید را شامل می‌شود، بر این اساس، بین ۹۲ تا ۹۵ درصد هزینه تولید، شامل کرایه محل، خوراک کارگر، حقوق و دستمزد، حامل‌های انرژی، خمیر مایه، کرایه حمل و دیگر مقولات می‌شود. 

در عرضه انواع کالا در بازار مواد غذایی مشکلی وجود ندارد، انواع کالا‌ها توزیع می‌شود و در دسترس است، اما قدرت خرید مردم در پی تورم و گرانی کالا‌ها پایین آمده و این موضوع بازار را راکد کرده است. هزینه‌های تولید بالا رفته و این به گرانی محصولات نهایی انجامیده است، در حالی که درآمد مردم به اندازه هزینه‌های تولید افزایش نداشته است، در نتیجه تقاضا برای مواد غذایی به سمت و سوی کالا‌های اساسی (برنج وحبوبات مورد بحث این مقاله) سوق پیدا کرده و از تنقلات فاصله گرفته است.

در میان اقلام اساسی نیز با توجه به کاهش قدرت خرید، تقاضا برای اقلام اساسی ارزان قیمت افزایش پیدا کرده است، به طور مثال وقتی قدرت خرید مردم برای گوشت پایین آمده و در مقابل تقاضا برای مصرف حبوبات و برنج بالا رفته و همچنین تقاضا برای انواع نوشیدنی‌ها و تنقلات مانند کیک، کلوچه و مانند این‌ها کم شده است.

همه مشکلات امروز بازار مواد غذایی به خصوص حبوبات و برنج و روغن از کمبود تقاضا ناشی شده، در عرضه مشکلی نیست. قیمت‌ها در ثبات است و نوسان خاصی در نرخ انواع کالا در سال جاری مشاهده نشده است.

روغن و برنج در سال جاری کاهش قیمت داشته است. برنج ایرانی امسال ۳۵ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از پارسال شده، این کاهش تقاضا هم در پی مازاد عرضه اتفاق افتاده، اما با وجود کاهش قیمت برنج بازار آن همچنان راکد است و برای برنج ارزان‌قیمت هم تقاضای چشمگیری وجود ندارد.

روغن نیز در سال جاری کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت را تجربه کرده است. با این حال بازار روغن هم مانند برنج به دلیل نبود تقاضا در برابر عرضه از تعادل برخوردار ندارد.

در پی کاهش تقاضای داخلی تولیدکنندگان به عرضه کالا در بازار‌های خارجی و صادرات می‌اندیشند.

///

تخم مرغ از قیمت مصوب پایین تر به فروش می رسد

تخم مرغ نه تنها یک وعده غذایی خوشمزه و کامل است. همچنین عنصری جدایی ناپذیر برای تهیه بسیاری از غذا‌ها می‌باشد. این ویژگی به علت مواد مغذی استثنایی تخم مرغ است؛ که دارای پروتئین با کیفیت بالا و مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. علاوه بر این کولین موجود در تخم مرغ؛ صرف نظر از تاثیر قابل توجه بر روی عملکرد مغز، سیستم عصبی برای رشد و نمو جنین و کودک و همچنین، تقویت حافظه بر روی سلامت قلب و عروق نیز مؤثر است. لوتئین و گزانتین زرده تخم مرغ؛ با حداکثر تاثیرگذاری در مقایسه با سایر غذا‌های حاوی این مواد، یا مکمل‌ها از تحلیل رفتن لایه ماکولای شبکیه و نابینایی ناشی از سالخوردگی جلوگیری می‌کند. تخم مرغ حاوی انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین D,B ۱۲,B ۲,A می‌باشد همچنین از لحاظ مواد معدنی تخم مرغ حاوی کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، سلنیم و آهن می‌باشد.

با توجه به این که، تخم مرغ یک وعده کامل غذایی و جایگزین مناسبی جهت پروتئین مورد نیاز بدن انسان محسوب می‌شود. قیمت تخم مرغ نسبت به سایر مواد پروتئینی پایین‌تر بوده که جایگزین مناسبی نسبت به سایر محصولات پروتئینی محسوب می‌شود.



با توجه به افزایش تولید در این حوزه مشکل خاصی نیست عرضه بیشتر از تقاضا بوده و همچنین صادرات نیز وجود دارد. با این حال نه تنها افزایش قیمت در این حوزه به چشم نمی‌خورد بلکه از قیمت مصوب ۵۶۰۰۰۰ ریال پایین‌تر بفروش می‌رسد. هم اکنون قیمت تخم مرغ ساده ۵۲ الی ۵۴ هزار تومان عرضه می‌شود.

درباره شکر می توان گفت: شکر در ۱۲۰ کشور جهان تولید می‌شود و ۸۰ درصد از تولید جهانی شکر، بر پایه نیشکر است. برزیل و هند پیش‌گامان تولید در صنعت قند و شکر جهان هستند. تولیدکننده‌های عمده شکر در جهان عبارتند از برزیل، هند، چین، تایلند و آمریکا که از میان آن‌ها برزیل و هند درمجموع حدود ۴۰‌درصد شکر جهان را تولید می‌کنند. ایران یکی از هفت کشور جهان است که از نظر تنوع اقلیمی و عرض جغرافیایی، از شرایط تولید شکر از هر ۲ محصول چغندرقند و نیشکر برخوردار است؛ اما برخلاف آمار جهانی سهم تولید شکر با پایه چغندرقند نسبت به نیشکر بیشتر است و در حدود ۶۰ درصد از شکر تولیدی در ایران، از فرآوری چغندر حاصل می‌شود. ازنظر تکنولوژی، صنعت شکر در کشور وضعیت خوبی قرار ندارد. در ایران مجموعاً ۳۵ کارخانه تولید شکر چغندری و ۹ کارخانه شکر نیشکری تأسیس شده است که از این آمار، تنها ۳۶ کارخانه فعال هستند.

بر اساس گزارش ها،حدود ۸۵ درصد شکر تولیدی در ایران صرف کارخانجات می‌شود، بنابراین فقط ۱۵ درصد از شکر تولیدی کشور سر سفره‌های مردم می‌رود. تاریخچه صنعتی تولید شکر مربوط به سال ۱۸۰۵ است که اولین کارخانه قند در آلمان تأسیس شد، توسعه صنعت قند در ایران از سال ۱۳۱۰ شروع شده و اغلب کارخانه‌های قند و شکر در ایران قرار گرفته که در غرب، مرکز و شرق کشور متمرکز است.
شکر نیز از جمله اقلام اساسی سبد معیشتی خانوار بوده که در حال حاضر با توجه به قیمت مصوب ۲۸۰۰۰۰ ریال و نیز وجود شکر تنظیم بازار در چرخه بازار، علی ایحال خرید شکر برای واحد صنفی حدود ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان بوده که با توجه به سود ناچیز برای واحد صنفی قیمت شکر حدود ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان بفروش می‌رسد. قیمت بسته بندی یک کیلویی این کالا نیز ۳۴۰۰۰ تومان می‌باشد.

جدول نرخ میوه در هفته ای که گذشت

میــوه

به گزارش شهرآرانیوز، امسال نیز نسبت به سال‌های گذشته شاهد فراوانی میوه در بازار‌های میادین و نیز در سطح شهر هستیم. همچنین با توجه به عرضه زیاد این اقلام و نیز کاهش خرید مردم قیمت‌ها تغییری نسبت به قبل نداشته است. فقط نسبت به هفته گذشته گوجه فرنگی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته آنهم به دلیل تمام شدن گوجه مشهد و تهیه آن اغلب از مناطق گرمسیری مانند شیراز که مشمول هزینه بار و. می‌شود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->