زنگ هشدار به صدا درآمد | مصرف برق کشور از ۶۵ هزار مگاوات عبور کرد استاندار خراسان رضوی: خواف می‌تواند موتور پیشران توسعه شرق کشور باشد امضای سه تفاهمنامه همکاری اقتصادی میان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، مجلس و استانداری خراسان رضوی اتمام حجت مجلس با بانک‌های خصوصی | برخورد با متخلفان نظام بانکداری، تکلیف قانونی نمایندگان است روایت یک جلسه پرحاشیه با دستاورد‌های فراتر از انتظار | تصویب افزایش سطح اختیارات بانک‌های خراسان رضوی تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان اضافه‌شدن ۳ هزار مگاوات برق به شبکه سراسری تا پایان مرداد ۱۴۰۴ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار: ما به مذاکرات امیدوار هستیم | گشایش‌هایی حاصل خواهد شد وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی: رشد اقتصادی کشور ما منابع‌محور است؛ بنابراین پایدار نیست صدور بیمه نامه‌ها از امروز منوط به استعلام از سامانه املاک و اسکان است (یکم خرداد ۱۴۰۴) تا ۱۴۳۰ یک سوم جمعیت ایران پیر می‌شوند | برخی اتباع بیگانه در ایران کارفرما شده‌اند استاندار خراسان رضوی: فضای نسبتاً خوبی در حوزه اقتصادی در استان داریم پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، یکم خرداد ۱۴۰۴) | احتمال بارش تگرگ در مناطق شمالی استان فرابورس در راه مشهد | سرمایه‌های ملی، پشتوانه جدید پروژه‌های برق تجدیدپذیر در خراسان رضوی طلای جهانی صعودی ماند (یکم خرداد ۱۴۰۴) کشف و ضبط ماینر‌های میلیاردی از یک مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز در مشهد قیمت بیت‌کوین رکورد زد (یکم خرداد ۱۴۰۴) نشست تخصصی فعالان اقتصادی خراسان رضوی با مدیران بورس کشور | نهاد‌های مالی کشور در مشهد تجمیع می‌شوند سند جامع سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری مشهد رونمایی شد واکنش سازمان خصوصی سازی به شایعه تجمیع و عدم توزیع ۶۰ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت چهارمین سال خشکسالی در خراسان رضوی آغاز تحویل ۷۹ هزار قطعه سکه طلا از مرحله اول طرح پیش‌فروش سکه (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) حقوق اردیبهشت بازنشستگان صندوق فولاد واریز شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) یارانه نقدی اردیبهشت برای دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) آغاز به‌کار نمایشگاه تخصصی «مشهداینوکس» و «مشهدفاینکس» | مشهد، میزبان حضور ۸۰ هلدینگ سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی + فیلم رئیس سازمان بورس در مشهد: ۸۰ درصد از گردش مالی بازار سرمایه مربوط به اشخاص حقیقی است بورس به خراسان رضوی می‌آید| ابلاغ اساسنامه سامان‌دهی صندوق‌های مالی اعتباری، به‌زودی شرایط فروش علی الحساب محصولات مدیران خودرو اعلام شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) خراسان رضوی روی ریل جهش صنعتی| افزایش ۹۰ درصدی حجم سرمایه‌گذاری و صادرات صنعتی در خراسان رضوی ساعت کاری انجام عملیات ساتنا در روزهای پنجشنبه تغییر کرد
سرخط خبرها

فلسفه اصلی توزیع یارانه‌ها

  • کد خبر: ۱۹۷۵
  • ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵
فلسفه اصلی توزیع یارانه‌ها
عباس عبدی تحلیلگر اجتماعی و سیاسی

در اجرای قانون بودجه و به‌دنبال بروز مشکلاتی برای درآمدهای دولت، مقرر شده است که یارانه‌های پرداختی برای 3 دهک بالای جامعه حذف شود. اگرچه مشکلات درآمدی دولت بر کسی پوشیده نیست، به‌طور اصولی از اقدامات لازمی که برای کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها انجام می‌شود، باید دفاع کرد، ولی این اصل بدان معنا نیست که هر اقدامی در این راه پذیرفتنی باشد. نمونه آن حذف یارانه 3 دهک بالای درآمدی است. چرا این کار درست نیست؟
ابتدا باید دید که فلسفه پرداخت‌های نقدی چیست؟ اگر کمک به نیازمندان است، در این صورت پرداخت به همه مردم از ابتدا اشتباه بوده است؛ حتی پرداخت مساوی نیز اشتباه است. باید تعدادی از دهک‌ها تعیین می‌شدند و مثل پرداخت‌های کمیته امداد به آنان پرداخت می‌شد و سالانه نیز مبلغ آن تعدیل می‌شد. ارزش 45 هزار تومان سال 1389، اکنون حدود 10 هزار تومان است و تاکنون باید اضافه می‌شد. در دولت جدید نیز باید از همان ابتدا این کار صورت می‌گرفت، نه الان که 6 سال گذشته و مبالغ کلانی پرداخت شده است. این پرداخت با چنین فلسفه‌ای کاری عقلایی و کارآمد نبود و نیست و از منطق مناسبی نیز تبعیت نمی‌کند؛ زیرا همچنان به همان پرداخت 45 هزار تومان ماهانه بسنده شده که هیچ توجیه عقلایی ندارد.
یک فلسفه دیگر برای این برنامه وجود دارد که مهم‌تر است و آن کمک به نیازمندان نیست، بلکه انتقال درآمدهای نفتی از بودجه دولت به جامعه و توزیع مستقیم آن میان همه شهروندان است. در اینجا میان فقیر و غنی فرقی نمی‌گذارند. همه بر اساس خانوار و تعداد اعضای آن، سهم خود را دریافت می‌کنند. این فلسفه مبتنی است بر حق شهروندی و با تکیه بر دیدگاه ضرورت تغییر رابطه میان مردم و دولت شکل گرفته است. دولت به‌جای آنکه پول نفت را داخل بودجه خود ببرد، آن را در اختیار صاحبانش که مردم هستند، قرار می‌دهد و از مردم مالیات می‌گیرد و متناسب با مالیات دریافتی، برای آنان کالاهای عمومی مثل امنیت، قضا، حدی از بهداشت و آموزش را تأمین می‌کند. اگر با این فلسفه و نگاه وارد شویم، حذف 3 دهک غلط است. به‌جای این کار، دولت باید نظام مالیاتی خود را اصلاح کند و نظام هزینه کردن خود را دقیق و شفاف و پاسخ‌گو کند.
از سوی دیگر، این تنها راه برای ایجاد موازنه هزینه و درآمد در بودجه نیست. فروش بنزین از سوی دولت به قیمت لیتری هزار تومان و نیز سایر انرژی‌ها چه معنایی دارد؟ چرا مردم مخالف افزایش قیمت حامل‌های انرژی هستند؛ درحالی‌که مصرف بالا و قاچاق و اتلاف منابع نتیجه این سیاست است؟
پاسخ روشن است. زیرا گمان دارند منافع حاصل از افزایش قیمت‌ها به سود مردم نیست؛ درحالی‌که اگر یقین پیدا کنند که به سود خودشان است، چرا از افزایش قیمت آن دفاع نکنند؟ اصلاح قیمت منابع انرژی ده‌ها برابر و شاید بیشتر از حذف 3دهک به نفع جامعه و حتی بودجه دولت است. به‌جای حذف یارانه‌های 3 دهک بالا، باید نگاه به مسئله را تغییر داد. چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->