از نشست دوحه ۳ چه می‌دانیم؟ دیوار کوتاه دانش‌آموزان اتباع | وزیر آموزش‌وپرورش: حضور دانش‌آموزان اتباع دلیل تراکم کلاس‌های درس است + فیلم نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان: انتقال نگرانی‌های تهران درباره افغانستان، از اهداف ما در دوحه۳ است کوله‌پشتی‌ها و پوستر‌ها | روایت انتخاباتی محمدکاظم کاظمی سخنگوی طالبان: امیدوارم هرچه خیر مردم ایران است از صندوق بیرون بیاید + فیلم حضور باشکوه ایرانیان مقیم افغانستان در پای صندوق‌های رأی در ۵ نمایندگی سیاسی ایران آغاز رأی‌گیری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌ جمهوری اسلامی ایران در شهر مزارشریف افغانستان + فیلم سرکنسول ایران در هرات: پنج نمایندگی ایران در افغانستان فردا شعبه اخذ رای هستند قطار حامل کمک‌های ایران با استفاده راه آهن خواف – هرات به ایستگاه روزنک رسید وزیر دفاع پاکستان: ما از حمایت ایران در مبارزه با تروریست‌ها برخورداریم | اما طالبان اینگونه نیستند هفتمین جشن همدلی مهاجران افغانستانی در مشهد برگزار شد + فیلم تیم ملی کریکت افغانستان در یک قدمی فینال جام جهانی احمد مسعود بر نقش مردم در آینده افغانستان تاکید کرد شرکت‌های ایرانی بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان پیروزی تیم ملی کریکت افغانستان در برابر استرالیا برای نخستین‌بار نصرت حق‌پرست، ورزشکار افغانستانی، دربرابر حریف آمریکایی خود به پیروزی رسید تمایل کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی برای گفت‌وگو با طالبان ابراز نگرانی سازمان ملل درباره وضعیت نیاز‌های بشردوستانه در افغانستان نماینده دائم ایران در سازمان ملل: به توانایی طالبان برای مقابله با تهدیدات تروریستی تردید داریم
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

ما هم حق داریم

  • کد خبر: ۲۱۳۸۷۵
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
ما هم حق داریم
نماینده محترم مجلس شورای اسلامی ایران! میزبانان و شهروندان ایرانی رسم مهمانی و میزبانی را به‌خوبی انجام داده‌اند، اما گویا هیچ‌وقت این مهمانی تمام نمی‌شود.

محمدحسین جعفری، هنرمند و فعال فرهنگی جامعه مهاجر، نماینده محترم مجلس شورای اسلامی ایران! میزبانان و شهروندان ایرانی رسم مهمانی و میزبانی را به‌خوبی انجام داده‌اند، اما گویا هیچ‌وقت این مهمانی تمام نمی‌شود. ما عادت داریم که همیشه به سبب اتفاقاتی حرمت‌های مابین مهمان و میزبان شکسته شود و دلخوری، جای دوستی را بگیرد. علت این اتفاق به نظر من از تبلیغاتی نشئت می‌گیرد که محصول محتوای جهت‌دار بعضی رسانه‌هاست. آن‌ها تصویری تیره‌وتار از جامعه مهاجران به ضمیر ناخودآگاه مخاطب ایرانی القا می‌کنند و نتیجه آن، می‌شود کینه و کدورتی که جای همدلی خوب سال‌های گذشته را می‌گیرد.

حقیقت این است که نسل‌های گذشته مهاجران اصلا خبردار نمی‌شد که انتخاباتی بوده است و می‌توانستند در آن نقشی ایفا کنند، اما همین مهاجران در جنگ‌ها و تنش‌های این خاک به‌عنوان مدافع و عنصری اثرگذار حضور فعال داشتند. جالب این است که حالا پس‌ از گذشت چندین دهه این مهاجران آشنا، می‌توانند حقوق طبیعی‌شان را با پول کسب کنند. سؤال اینجاست که چه شده به‌یک‌باره امتیازاتی که تا چند روز قبل برای گروهی از مهاجران ممنوع و جرم بود، با سپردن ۱۰۰‌میلیون‌تومان به دست سازمانی جدید امکان‌پذیر می‌شود؟

با جمعیت چهار‌ونیم‌میلیون‌نفری مهاجران افغانستانی در ایران، شاید پیش‌ از این باید قانونی وضع می‌شد تا حداقل یک یا چند نماینده ازسوی این جمعیت در مجلس شورای اسلامی ایران حضور داشته باشد.

شاید این نماینده‌ها همراه دیگر نمایندگان ملت تا حالا چاره‌ای می‌اندیشیدند و شاید قانون تابعیت از خون به خاک تغییر پیدا می‌کرد تا بسیاری از این مشکلات دیگر وجود نداشته باشد. آیا نماینده‌ای هست که بتواند سطح مطالبات مهاجران را از گرفتن کارت‌بانکی، سیم‌کارت، کارت کارگری، کارت معلولیت و گواهی‌نامه رانندگی فراتر ببرد؟ آیا نماینده‌ای هست که بتواند نگاه امنیتی به مهاجران را به نگاه فرصت فرهنگی و اجتماعی تبدیل کند؟ آیا نماینده‌ای وجود دارد که برای ایجاد یک زیرساخت توسعه و ایجاد شبکه اجتماعی و فرهنگی با محور هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ایستادگی کند؟ آیا روزی می‌رسد که مهاجران هم برای سرنوشت اجتماعی خود و حقوق برابر شهروندی‌شان رأی و نظر بدهند؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->