برگزاری سیزدهمین جشنواره سرود رضوی با بودجه ۵ میلیارد تومانی جشنواره سراسری سرود رضوی، فرصتی برای تقویت ساحت‌های تربیتی مشهد میزبان جشنواره ملی سرود رضوی می‌شود حمایت دانش‌آموزان مشهدی از کودکان غزه در صحن قدس حرم رضوی تأکید رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی کشور بر راه‌اندازی پایگاه‌های نهج‌البلاغه‌خوانی در مساجد آستان مقدس امام‌حسین(ع) فراخوان «نهمین همایش علمی بین‌المللی زیارت اربعین» را منتشر کرد + جزئیات تبعیض عربستان در دادن سهمیه حج به کشورها طرح جایگزین زندان با محوریت مساجد در انتظار دستورالعمل جدید روایت شکل‌گیری چایخانه‌های حرم امام رضا (ع) + فیلم مهرواره «هوای نو» برای نخستین بار در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود اعزام ۲ حافظ قرآن کریم از ایران به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم لیبی تجمع دانشجویان دانشگاه امام رضا (ع) در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم غزه سند تحولی جامع بنیاد شهید و امور ایثارگران تدوین می‌شود تقدیر مدیر حوزه‌های علمیه از ویژه برنامه‌های افطار در شبکه سه سیما مدرس قناعت و خلوص و دل‌سوزی | یادی از مؤسس مدرسه علمیه موسوی‌نژاد در مشهد چگونه نماز را صحیح بخوانیم؟ | ۱۲ باطل کننده نماز را بشناسید ممنوعیت ورود به مکه برای دارندگان ویزای غیر حج از اردیبهشت ۱۴۰۴ درس‌هایی از نهج‌البلاغه | آزادگی ضرورت تبیین معارف علوی و آموزه‌های نهج البلاغه در مدارس توسعه دامنه فریضه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، در بستر جشنواره مفلحون
سرخط خبرها

درباره شأن لباس طلبگی

  • کد خبر: ۲۱۵۷۷۴
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
درباره شأن لباس طلبگی
اینکه به لباس روحانیان لباس پیامبر می‌گویند، از باب شأن پیامبری روحانیت در جامعه است؛ شأنی که این لباس، نماد آن است و هر فردی در جامعه وقتی با این لباس مواجه می‌شود، تأثیری می‌پذیرد و احیانا استفاده‌ای از آن شخص روحانی در جهت مسائل دینی خود می‌برد.

گاهی گفته می‌شود روحانیان، لباس پیامبر را بر تن دارند. شاید سؤال شود که یعنی پیامبر مثل همین لباس را می‌پوشیدند یا نوع لباسشان دقیقا همین گونه بوده است؟ پاسخ منفی است. اینکه به لباس روحانیان لباس پیامبر می‌گویند، از باب شأن پیامبری روحانیت در جامعه است؛ شأنی که این لباس، نماد آن است و هر فردی در جامعه وقتی با این لباس مواجه می‌شود، تأثیری می‌پذیرد و احیانا استفاده‌ای از آن شخص روحانی در جهت مسائل دینی خود می‌برد.

اما اصطلاح دیگری در نزد روحانیان وجود دارد که می‌گویند شأن این لباس را باید رعایت کرد یا می‌گویند فلانی، کاری خلاف شأن لباس روحانیان انجام داد؛ کاری انجام داد که با زیّ طلبگی نمی‌سازد و از این دست الفاظ. حالا به‌راستی شأن این لباس به چیست و چه چیزی مخالف این شأن است؟

گاهی متأسفانه استفاده از این کلمات و این فرهنگ رایج، باعث فاصله گرفتن روحانیان از مردم می‌شود؛ چیزی که برخلاف رسالت طلبگی است. این لباس درواقع یک شأن بیشتر ندارد و آن، تبلیغ دین است و لازمه این امر، بین مردم بودن است، طوری‌که شخص طلبه را از خود بدانند و با او انس و الفت بگیرند.

نباید قداست‌های نابجایی که برای این سلک و لباس قائل می‌شویم، ما را از مردم جدا کند تااینکه تحقق اصل رسالت طلبگی به‌طورکلی منتفی شود. بنده خودم سال‌ها در فضای دانشگاهی و دانشگاه فردوسی، بین دانشجویان حاضر بودم و کار تبلیغی می‌کردم. در آنجا شاهد روحانیانی بودم که متأسفانه دانشجو جرئت نداشت حتی به آن‌ها نزدیک شود، چه رسد که بخواهد سؤالی بپرسد یا شوخی‌ای بکند.

این افراد به‌اصطلاح خیلی هم شق‌ورق بودند و مرتب لباس می‌پوشیدند و اداواطوار آخوندی داشتند و حتی گاهی، امثال این افراد به امثال مایی که دراصطلاح با دانشجو‌ها قاتی می‌شدیم تا بتوانیم انس و الفت ایجاد کنیم و اثرگذار باشیم، می‌گفتند که شأن لباس را رعایت نمی‌کنید!

حالا سؤال اصلی همین است که شأن این لباس به چیست؟ شأن این لباس به کارایی داشتن در مسیر دین است و اگر تا حد امکان در رفتار، عین مردم و بین مردم نباشیم، درواقع هیچ شباهتی به پیامبر نخواهیم داشت که بخواهیم این لباس را به ایشان نسبت دهیم و قداست و نفوذی در بین مردم داشته باشیم.

رسول خدا (ص) گاهی در منظر مردم بازی‌های بچگانه می‌کردند تا بتوانند شأن تبلیغی خود را متناسب با سن مخاطب حفظ کنند.
در روایات آمده است: یک روز رسول خدا (ص) که برای خواندن نمازجماعت عازم مسجد بودند، در راه به گروهی از کودکان برخوردند که درحال بازی بودند. بچه‌ها با دیدن پیامبر (ص)، دست از بازی کشیدند و به‌سوی ایشان رفتند و گفتند: «کن جملی!»؛ یعنی شتر من باش! رسول خدا درخواست کودکان را اجابت کردند و مشغول بازی با آن‌ها شدند و این درحالی بود که مردم در مسجد در انتظار ایشان بودند. بلال که در مسجد همراه مردم، منتظر ورود رسول خدا (ص) بود، با مشاهده تأخیر پیامبر، به‌سمت خانه حضرت حرکت کرد.

در راه به رسول خدا (ص) رسید و با دیدن صحنه بازی کردن ایشان با کودکان، تلاش کرد بچه‌ها را از اطراف پیامبر دور کند، اما رسول خدا (ص) مانع شدند و گفتند: «در نظر من، دیر شدن اقامه نماز، بهتر از ناراحتی کودکان است». سپس از بلال خواستند که به خانه برود و برای کودکان چیزی بیاورد تا به این ترتیب، بچه‌ها ایشان را رها کنند. بلال رفت و از منزل پیامبر تعدادی گردو برداشت و به محضر ایشان بازگشت. رسول خدا (ص) گردو‌ها را از بلال گرفتند و به بچه‌ها گفتند: «آیا شتر خود را به این تعداد گردو می‌فروشید؟». کودکان، گردو‌ها را از دست پیامبر گرفتند و ایشان را رها کردند.

حالا اگر چنین ماجرایی را نشنیده بودیم و یکی از روحانیان عظیم‌القدر را در چنین حالتی مشاهده می‌کردیم، چه قضاوتی می‌کردیم؟ این قضیه مربوط‌به آن زمان بود. اکنون بازی‌های امروزی را فرض کنید؛ مثلا طلبه‌ای که با بچه‌ها فوتبال بازی می‌کند یا سایر بازی‌ها و فضا‌های مرسوم.

طلبه‌های محترم! باید بدانیم که رعایت شأن طلبگی و کارایی لباس طلبگی، گاهی به انجام کار‌هایی است که باعث می‌شود بتوانیم با مخاطب ارتباط لازم را برقرار کنیم تا او، ما را از خود بداند و زمینه حرف‌شنوی و اثرگذاری ما فراهم شود. امیدوارم روحانیان با تأمل لازم در این معانی و دیدن شیوه کار روحانیان موفق در جامعه، بیش از پیش بتوانند مفهوم این لباس و شأن آن را درک کنند و در وظیفه خود و انجام رسالات دینی خویش موفق باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->