اختتامیه بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خراسان رضوی برگزار شد همه چیز درباره فصل دوم بازی مرکب ( اسکوییدگیم ) + بازیگران و تریلر و خلاصه داستان هوش مصنوعی باید در خدمت هنر باشد | گفت‌و‌گو با علیرضا بهدانی، هنرمند برجسته خراسانی هوران؛ اولین رویداد گفت‌و‌گو محور بانوان رسانه در مشهد| حضور بیش از ۵۰ صاحب‌نظر در حوزه زنان+ویدئو نگاهی به آثاری که با شروع زمستان در سینما‌های کشور اکران می‌شوند شهر‌های مزین به کتاب | معرفی چند شهرِ کتاب در جهان که هرکدام می‌تواند الگویی برای شهرهای ما باشد معرفی اعضای کارگروه حقوقی معاونت هنری وزارت ارشاد + اسامی واکنش علی شادمان، بازیگر سینما و تلویزیون، به رفع فیلترینگ + عکس چرا فیلم علی حاتمی پوستر فجر شد؟ صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ دی ۱۴۰۳ فیلم‌های آخرهفته تلویزیون (۶ و ۷ دی ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را ببینید + عکس «فراهان» با نوای اصیل ایرانی در مشهد روی صحنه می‌رود گلایه‌های پوران درخشنده از بی‌توجهی‌ها استادی که فروتنانه هنرجو بود | درباره مرحوم بشیر محدثی‌فر، نقاش تصاویر شهدا پاییدن یک ذهن مالیخولیایی | نگاهی به فیلم «تعارض»، اثر محمدرضا لطفی «ناتوردشت» با بازی حجازی‌فر و مولویان در تدارک فیلم فجر
سرخط خبرها

«زیبایی جانوران؛ تکامل زیبایی‌شناسی زیستی» منتشر شد

  • کد خبر: ۲۲۱۷۲۳
  • ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲
«زیبایی جانوران؛ تکامل زیبایی‌شناسی زیستی» منتشر شد
کتاب «زیبایی جانوران؛ تکامل زیبایی‌شناسی زیستی» نوشته کریستیانه نوسلاین_فولهارت وارد بازار نشر شد.

به گزارش شهرآرانیوز، کتاب «زیبایی جانوران؛ تکامل زیبایی‌شناسی زیستی» نوشته کریستیانه نوسلاین_فولهارت به‌تازگی با ترجمه کاوه فیض‌اللهی توسط موسسه فرهنگی دکسا منتشر و راهی بازار نشر شده است.

کریستیانه نوسلاین _ فولهارت نویسنده این‌ کتاب متولد ۱۹۴۲ در آلمان است و به‌عنوان زیست‌شناس تکوینی شناخته می‌شود. او به‌خاطر تحقیقاتش، جوایزی را به خود اختصاص داده که یکی از آن‌ها جایزه آلبرت لسکر در سال ۱۹۹۱ برای پژوهش‌های پزشکی پایه است. جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی در سال ۱۹۹۵ هم برای پژوهش درباره کنترل ژنتیکی تکوین رویان از دیگر موارد کارنامه اوست. فولهارت همچنین مدیر پژوهشگاه زیست‌شناسی تکوینی ماکس پلانک در توبینگن بوده است.

این‌ پژوهشگر می‌گوید دنیای جانوران پر از نقش و رنگ است و بسیاری از آن‌ها دید رنگی لازم برای دیدن این نقش‌ها و رنگ‌ها را دارند. جانوران با این‌ ابزار پیامی به همدیگر می‌رسانند و این پیام در زندگی اجتماعی‌شان کارکرد‌هایی دارد. اما سوال مهم او در این‌ کتاب این است که آیا جانوران می‌توانند مثل انسان، مسائل و موضوعات را درک کنند؟ چگونگی شکل‌گیری الگو‌های بصری در جانداران موضوع رشته علمی نوظهوری است که گاهی زیست‌زیباشناسی نامیده می‌شود و هدفش بررسی خاستگاه‌های تکاملی در انسان و جانوران دیگر است. اما این رشته نوپا و دانش کنونی درباره چگونگی تشکیل الگو‌های رنگی در جانوران به طرز عجیبی محدود است و پژوهش درباره این ویژگی‌ها که تجملات غیرضروری به شمار می‌آمدند، تاکنون اولویت چندانی نداشته است.

کتاب «زیبایی جانوران» برای توضیح و تشریح چگونگی شکل‌گیری رنگ‌ها و نقش‌های جانوران نوشته شده است. محور پژوهش‌های نویسنده بیشتر روی گورخرماهی بوده که سازوکار‌های ژنتیکی مولکولی به تولید رنگ و نقش در پوستش می‌انجامد. این‌ کتاب مطالبی درباره سفر دریایی اکتشافی کشتی بیگل، مهاجرت ملانوسوم‌ها و کنجکاوی علمی بُرنده‌ نوسلاین-فولهارت درباره تکامل و تکوین الگو‌های رنگی و نقش‌و‌نگار‌های جانوران را شامل می‌شود. فولهارت با بیان مطالبی که در این‌ کتاب آورده، به این‌ نتیجه می‌رسد که بحث زیبایی و زیبایی‌شناسی باید به علم برگردد.

مطالب کتاب پیش‌رو در ۲ بخش اصلی «تکامل و زیباشناسی» و «تشکیل رنگ‌ها و نقش‌ها» تدوین شده‌اند. بخش اول دربرگیرنده ۶ فصل است که به‌ترتیب عبارت‌اند: تکامل، زیبایی، زیور، زیباشناسی، پیام‌رسانی و تشخیص الگو.

در بخش دوم هم مخاطب با ۶ فصل دیگر روبه‌رو می‌شود که به این‌ ترتیب‌ هستند: رنگ‌ها، پوست، الگوسازی، سلول‌های رنگدانه‌ساز، گورخرماهی و تکامل زیبایی.

در قسمتی از این‌ کتاب می‌خوانیم:

در بعضی گونه‌ها، به‌ویژه پرندگان، پیام‌های صوتی و آواز‌ها کمابیش همان کار محرک‌های دیداری را در برقراری ارتباط انجام می‌دهند. آوا‌هایی که وضعیت‌های خاص (همچون موقعیت یا خُلق) را به اطلاع دیگران می‌رسانند، اعضای گروه را کنار هم نگه می‌دارند و واکنش‌های خاصی را در گیرنده برمی‌انگیزند. چنین‌آوا‌هایی هشیارانه نیستند، یعنی فرستنده قصد ندارد واکنش خاصی را در اطرافیانش برانگیزد. نمی‌توان آن‌ها را سرکوب کرد و حتی هنگامی که هیچ گیرنده‌ای برای شنیدن حضور نداشته باشد هم ارسال می‌شوند. افراد همگونه می‌توانند همدیگر را از روی صدای این آوا‌ها شخصا تشخیص دهند. این‌ آوا‌ها ذاتی هستند، اما به کمک تجربه می‌توان آن‌ها را تا اندازه‌ای اصلاح کرد. در مورد تک‌خوانی‌های پرندگان آوازخوان وضعیت متفاوت است. این پرندگان حنجره‌ای تخصص‌یافته دارند که می‌توانند انواع گوناگونی از نت‌ها و صدا‌های زیبا تولید کند. این‌ آواز‌ها معمولا به‌شیوه‌ای هنرمندانه از قطعه‌ها و واخوانی‌های مختلف ترکیب شده‌اند. آواز در هر گونه اختصاصی است و عمدتا نر‌ها آن را می‌خوانند (اما ماده‌ها آن را می‌شنوند و می‌فهمند) و ممکن است ذاتی باشد یا در دوره کودکی فراگرفته شود. جالب آنکه جوجه‌ها می‌توانند آواز پدرشان را از میان آواز‌های بسیارِ دیگری که می‌شنوند، تشخیص دهند و بعد‌ها که خودشان شروع به زادآوری کردند آن را سرمشق خود قرار دهند و به نوا درآورند. آواز پرندگان نر‌های رقیب را فراری می‌دهد و کارکردش، همچون الگو‌های رنگی در پرندگان و ماهی‌ها، تعیین مرز‌های قلمرو و دفاع از آن‌هاست. از سوی دیگر، ماده‌های همگونه جذب بهترین خوانندگان می‌شوند. در مورد آواز پرندگان حتی شواهدی در دست است که نشان می‌دهد سنت‌هایی وجود دارد و قطعه‌هایی که از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار باشند از طریق تقلید به نسل‌های بعد منتقل می‌شوند.

این‌ کتاب با ۱۴۲ صفحه مصور رنگی، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۲۹۵ هزار تومان منتشر شده است.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->