یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر برپایی بیش از ۷۰۰ موکب برای دهه پایانی صفر در خراسان رضوی | ۵۷۵ موکب در مشهد فعال می‌شوند مشهد میزبان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی ایرانیان در دهه پایانی ماه صفر | تشرف بیش از ۷ میلیون زائر به حرم مطهر امام رضا(ع) + فیلم هزار کاروان پیاده در مسیر مشهدالرضا (ع) برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر ماه صفر در خراسان رضوی استقرار ۱۵۰ موکب مردمی در ۵ محور اصلی اطراف حرم امام‌رضا(ع) طی دهه آخر صفر ۱۴۰۴ راز ماندگاری حال خوش عبادت راهکارهای عملی افزایش حضور قلب در نماز | چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟ از فلکه آب تا «الرمادیه ۲» | ناگفته‌های مترجم مشهدی صلیب سرخ در اردوگاه اسرای ایرانی آغاز فعالیت حوزه علمیه خراسان رضوی در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ مشهد؛ میزبان همایش «هوش مصنوعی و اعتاب مقدسه» برپایی بزرگ‌ترین موکب آستان قدس رضوی برای خدمت به زائران امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ اجرای برنامه فرهنگی در میدان شهدا و چهارراه دانش مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) هفتم یا ۲۸ ماه صفر است؟ ناگفته‌هایی از تشکیل نخستین اردوگاه اسرای ایرانی
سرخط خبرها

ارزش روایت و نشر حدیث

  • کد خبر: ۲۲۶۰۹۷
  • ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۹
ارزش روایت و نشر حدیث
بیشترین تعداد احادیث شیعه از امام جعفر صادق (ع) است و از این‌رو آن حضرت را احیاگر مذهب شیعه نامیده‌اند.

حدیث پیامبر و امامان (ع) دومین منبع شناخت اسلام است. پس از قرآن کریم، حدیث اهل‌بیت (ع) بالاترین متن مقدس روشنگر حیات طیبه و زندگی برتر در جهان است. در حدیث، هر سه بخش عقاید، احکام و اخلاق الهی وجود دارد. بر همین اساس، ترویج و نشر حدیث و حفظ آن و شرح و تفسیر و درک و فهم درس‌ها و پیام‌هایش برای همگام لازم است. بیشترین تعداد احادیث شیعه از امام جعفر صادق (ع) است و از این‌رو آن حضرت را احیاگر مذهب شیعه نامیده‌اند. حال سؤال این است که روایتگری حدیث معصومان (ع) چه ارزشی دارد؟ پاسخ این پرسش، درون خود احادیث وجود دارد.

 امام‌صادق (ع) در یک حدیث، با مقایسه راوی حدیث و عابد، ارزش فراوان روایتگری حدیث اهل‌بیت (ع) را آموزش داده‌اند. معاویه‌بن‌عمار گفته است: «قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِا... عَلَیْهِ‌السَّلَامُ: رَجُلٌ رَاوِیَهٌ لِحَدِیثِکُمْ یَبُثُّ ذلِکَ فِی النَّاسِ وَ یُشَدِّدُهُ فِی قُلُوبِهِمْ وَ قُلُوبِ شِیعَتِکُمْ، وَ لَعَلَّ عَابِداً مِنْ شِیعَتِکُمْ لَیْسَتْ لَهُ هذِهِ الرِّوَایَهُ، أَیُّهُمَا أَفْضَلُ: به امام‌صادق (ع) گفتم مردی است که حدیث شما را بسیار روایت می‌کند، حدیث را در بین مردم نشر می‌دهد و آن را در دل‌های شیعیان شما، جای‌گیر و استوار می‌سازد.

شاید عابدی از شیعیان شما باشد که در روایت، چون او نباشد و حدیث را نقل نکند و نشر ندهد، کدام‌یک از آن دو برتر و بهترند؟ امام‌صادق (ع) فرمودند: الرَّاوِیَهُ لِحَدِیثِنَا یَشُدُّ بِهِ قُلُوبَ شِیعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ: راوی حدیث ما که آن را در بین مردم نشر می‌دهد و در دل‌های شیعیان ما جای‌گیر و استوار می‌سازد، از هزار عابد بهتر است».

از این پرسش و پاسخ، جایگاه بلند معنوی راوی حدیث، آشکار می‌شود. برتری یک راوی حدیث بر هزار عابد، شاید بسیار شگفت‌انگیز به نظر برسد، اما این حقیقتی است که امام‌صادق (ع) بر آن تأکید کرده‌اند. در این حدیث، سطح برتری یک بر هزار، عامل تشویق مسلمانان به کار درباره حدیث است. در این حدیث، هم در پرسش و هم در پاسخ امام، کلمه راویه وجود دارد. «تاء» آخر راوی برای مبالغه است و به معنی فردی است که بسیار خبر و سخن معصومان (ع) را نقل می‌کند.

در حدیث گفته‌شده، امام ششم (ع) از سه اقدام درباره حدیث یاد کرده‌اند. «روایت حدیث» و «بث حدیث میان مردم» و «استواری حدیث در قلوب شیعه»، سه نکته و کار مهم درباره حدیث است. کلمه «یَبُثُّ» هم در بیان پرسشگر و هم در پاسخ امام وجود دارد. یبث از مصدر بث به‌معنای پخش کردن و گستراندن و منتشر کردن و پراکندن است. هرکه حدیث را روایت و آن را دربین مردم پخش کند و انتشار دهد، بر هزار عابد برتری دارد. هرکه حدیث اهل‌بیت (ع) را روایت کند و در خانه و خانواده و منطقه و شهر و استان و کشور و جهان نشر بدهد و با حدیث، قلوب مردم را هدایت و ارشاد و راست و درست و استوار و محکم کند، بر هزار عابد برتری دارد.

هدف نقل و روایت حدیث، نشر آن دربین مردم و جای دادن در قلوب آنهاست. دل‌های شیعیان با شنیدن و فهم حدیث، محکم و استوار می‌شود. راوی حدیث می‌تواند تا دلنشین کردن محتوای حدیث و درس‌ها و پیام‌های آن و محکم کردن قلوب شیعیان تلاش کند. شیعیان باید با بهره‌گیری از همه راه‌ها، برای نشر و ترویج و جای دادن حدیث در دل انسان‌ها تلاش کنند.

با حدیث، دل‌ها روشن و از زنگار‌ها پاک می‌شود و زمینه سعادت در دنیا و آخرت فراهم خواهد شد. حدیث، گنجینه بی‌نظیر معارف اسلامی است و همگان برای شناخت سبک زندگی اسلامی به آن نیاز دارند.

روایت حدیث در گفتار و نوشتار، هر دو امکان‌پذیر است. باید حدیث صحیح و حسن و موثق را تشخیص داد و سخنان اهل‌بیت (ع) را در بین مردم ترویج کرد. شایسته است هنگام سخن گفتن از حدیث، متن عربی هر حدیث و ترجمه فارسی و سند و مدرک آن نقل و نوشته شود و حدیث از منابع دارای اعتبار حدیثی، انتخاب شود تا اعتبار آن آشکار شود و بر فرد و جامعه تأثیر بگذارد. نقل و نوشتن حدیث، بی‌متن عربی و بی‌سند، راه را بر رواج احادیث غیرمعتبر و ضعیف و جعلی و دروغین می‌گشاید و انحراف ایجاد می‌کند و دل‌ها را سست و ضعیف و نااستوار می‌سازد و برخلاف محتوای این حدیث است.

منابع حدیث: بصائرالدرجات فی فضائل آل‌محمد (ع)، ج یک، ص ۷/ الکافی، ج یک، ص ۳۳/ منیه‌المرید فی ادب‌المفید و المستفید، ص ۳۷۳ / الوافی، ج یک، ص ۱۴۴/ تفصیل وسائل‌الشیعه، ج ۲۷، ص ۷۸ و ۱۳۷/ بحارالانوار، ج ۲، ص ۱۴۵.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->