ترافیک سنگین پیرامون حرم امام‌رضا(ع) در روز انتخابات (۸ تیر ۱۴۰۳) خبر جدید تأمین‌اجتماعی برای بازنشستگان | مبلغ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی به‌زودی پرداخت می‌شود (۸ تیر ۱۴۰۳) زلزله نسبتاً شدیدی اردبیل را لرزاند (۸ تیر ۱۴۰۳) آیا مبتلایان به آستیگمات چشمی با لیزیک درمان می‌شوند؟ آیا تنهایی خطر سکته مغزی در سالمندان را افزایش می‌دهد؟ جزییات ربودن مرد جوان توسط ۲ شرور خطرناک اعترافات تکان دهنده مردی که پسرش را به قتل رساند مجازات قانونی پرداخت نکردن شارژ ساختمان چیست؟ آیا رسانه‌های اجتماعی نوجوانان را افسرده می‌کند؟ دستگیری اعضای باند جعل و فروش مدارک تحصیلی دانشگاه آزاد سرقت‌ میلیاردی باند زنان سارق با نوشیدنی بیهوشی در مشهد! لوازم آرایش فاسد شده چه آسیبی به پوست ما می‌زند؟ + جزئیات سقف قیمت بلیت پرواز‌های داخلی اعلام شد ۵ توصیه راهگشا برای کسانی‌ که در آزمایشات پزشکی، دچار اضطراب می‌شوند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۷ تیر ١۴٠٣) | کاهش چهار تا هفت‌درجه‌ای دمای روزانه معاون رئیس‌جمهور در آیین میثاق خدمت در مشهد: ۱۹۲ هزار نفر در دولت سیزدهم استخدام دستگاه‌های دولتی شدند + فیلم مبلغ ۳ میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی به حساب بازنشستگان واریز شد + جزئیات (۷ تیر ۱۴۰۳) اعترافات مردی در مشهد که با تحریک دامادش دست به جنایت زده بود + عکس ۴ فایده شگفت‌انگیز نوشیدن آب گرم
سرخط خبرها

احداث باغ‌بام‌ مدرن‌ترین روش بهبود محیط زیست شهری

  • کد خبر: ۲۳۱۰۳۸
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸
احداث باغ‌بام‌ مدرن‌ترین روش بهبود محیط زیست شهری
گسترش زندگی در شهرها و صنعتی‌شدن را شاید بتوان از عوامل اصلی دورشدن انسان‌ها از محیط زیست و طبیعت دانست. همچنین افزایش جمعیت و ضرورت تغییر اشکال بناها از فضاهای دارای حیاط و فضای سبز به آپارتمان‌ها و آسمان‌خراش‌ها، مدیران شهری را ملزم به احداث فضاهای سبز مناسب کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، اما این راهکار نیز درپی کاهش زمین‌های مناسب در شهر‌ها به جهت احداث بوستان و فضای سبز، تبدیل به چالشی شده است که همراهی تمامی شهروندان را برای گسترش فضای سبز می‌طلبد. در این بین در دنیای کنونی، راه‌های جدیدی برای گسترش فضای سبز ایجاد شده که از آن جمله می‌توان به احداث باغ‌بام‌ اشاره کرد.

باغ‌بام‌ یکی از نوآورانه‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌هایی است که شهر‌ها می‌توانند برای بهبود محیط زیست ناسازگار شهری از آن استفاده کنند؛ روشی که امروزه در شهر‌های بسیاری در دنیا انجام می‌شود.

قدمت چنین‌طرح‌هایی به مدت‌ها قبل بازمی‌گردد؛ تا پیش از دوران مدرن، باغ‌بام معمولاً در بنا‌های خاص و ارزشمند ایجاد می‌شد، اما بام‌های سبز در اواخر دهه ۱۹۷۰ در آلمان ظهور کرد. دولت وقت این کشور برنامه‌های تشویقی را به مدت بیست سال در نظر گرفت.  

در ایران نیز از گذشته، باغ‌بام‌ها کاربرد داشتند و در معماری ایرانی نمونه‌هایی چون مسجدجامع سمنان، خانه عباسیان کاشان و روستای ماسوله طراحی بام به‌عنوان حیاط در ارتفاع را نشان می‌دهند.

بام‌های سبز مزایای مختلفی دارند که جدا از بحث زیبایی ظاهری، بر محیط زیست‌، مدیریت آب، مدیریت انرژی و تولید کمتر گاز‌های گلخانه‌ای و دی‌اکسید‌کربن اثر مثبت دارند.

"بام سبز" یا "بام زنده" به نوعی از بام گفته می‌شود که تمام یا قسمتی از آن با لایه‌ای از محیط کشت و گیاهان پوشانده شده باشد. بام‌ سبز‌ها امروزه شامل دو نوع گسترده و متمرکز می‌شوند.

لزوم مشارکت شهروندان در احداث باغ‌بام‌ها موضوعی است که شهرداری مشهد از طریق ارائه برخی مشوق‌ها به آن پرداخته است. این مشوق‌ها از سال ۹۸ و براساس مصوبه‌ای با این موضوع، به شهروندان ارائه می‌شود.

ازجمله مشوق‌های مصوب، اختصاص مبلغ ۹۶۰ هزارتومان به‌ازای احداث هر مترمربع بستر سبز بر روی بام در سال جاری و مجوز احداث آلاچیق بر روی بام به مساحت حداکثر ۱۲ مترمربع و ایجاد گلخانه با سازه سبک حداکثر به مساحت ۲۵ مترمربع است.

در این بین، برخی ساختمان ملزم به اجرای باغ‌بام هستند که شامل ساختمان‌هایی با عرصه بیش‌از ۵۰۰ متر در منطقه ثامن، ساختمان‌هایی با بیش‌از ده‌طبقه یا زیربنای بیش‌از ۵ هزار مترمربع، و ساختمان‌های دارای زیربنای ۵ هزار مترمربع که بین ۶ تا ۱۰ طبقه هستند، می‌شود.

بازبینی مصوبات در حوزه مشارکت‌های مردمی

ابراهیمی، مسئول توسعه فرهنگ و مشارکت شهروندی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد، در این خصوص با تاکید بر آنکه شهروندان باید مجریان اصلی طرح باغ‌بام باشند، بیان کرد: به‌جهت سهولت اجرای باغ‌بام‌ها، مصوبات مرتبط با حوزه مشارکت‌های مردمی با توجه به ابلاغ طرح‌های تفصیلی و طرح جامع، در حال بازبینی است و پس از اصلاح، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

همچنین گفتنی است با توجه به نزدیک‌شدن به فصل گرما و ضرورت حفظ و نگهداری درختان در معابر فرعی شهر که سرمایه‌های سبز شهر به شمار می‌روند، به شهروندانی که درختان مقابل منازل خود را در معابر فرعی آبیاری می‌کنند، در قالب تخفیف عوارض نوسازی ملک مشوق‌هایی اعطا می‌شود. شهروندان می‌توانند برای ثبت اطلاعات خود برای بهره‌مندی از این تسهیلات به سامانه جامع فضای سبز به آدرس www.gsms.mashhad.ir مراجعه نمایند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->